Міждисциплінарний тезаурус дослідження освітніх та виховних проблем на пограниччі України : наукове видання / Укладачі Сисоєва С.О., Вайнола Р.Х., Михайліченко М.В. Київ, ЦП Компринт, 2024. 63с.
Соціально-економічні зміни, які відбуваються в українському суспільстві, політичні та законодавчі ініціативи, спрямовані на євроінтеграцію та імплементацію міжнародних норм і стандартів, актуалізували проблеми пограниччя в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України.
Ці проблеми є вкрай важливими з точки зору національної безпеки України, оскільки породжують низку складних викликів і загроз: соціально-економічну нерівність, міграцію, відсутність доступу до освіти та культурних ресурсів, етнічні та міжкультурні конфлікти, що потребує упровадження комплексного міждисциплінарного підходу, який враховує всі аспекти проблеми пограниччя.
Аналіз змісту посібника дозволив стверджувати, що укладачами взято за основу дослідження українських вчених і дослідників В.Г. Кременя, І.Д. Беха, С.О. Сисоєвої, Л.В. Канішевської, Р.В. Малиношевського, К.І. Чорної, К.О. Журби, Т.К. Окушко, О.І. Остапенка, М.В. Тимчика, Р.Х. Вайноли, в яких визначено основні виклики воєнного стану та повоєнного відновлення країни, зокрема їх інституційні, інфраструктурні, соціокультурні й виховні особливості, та встановлено мету, завдання й організаційно-правові засади військово-патріотичного виховання дітей та молоді.
Разом з тим, сучасні наукові дослідження проблем педагогіки пограниччя України спрямовані переважно на розв’язання завдань етнічної соціалізації, міжкультурної взаємодії, мовної рівноваги, соціальної адаптації та культурної різноманітності. Саме тому до пріоритетних завдань теорії та практики виховання належить обґрунтування значення етнічної та культурної складової у загальному соціалізаційному процесі молодої людини, створення та реалізація сприятливих для цього умов розвитку освітнього і соціокультурного середовища на територіях пограниччя.
Основною перевагою роботи є систематизація майже сорока понять з філософії, лімології, географії, історії, політології, соціології, права, культурології, етнопсихології, етноконфліктології, аксіології у тезауральну структуру, що дозволяє лаконічно та зрозуміло уявити широкий спектр проблем і підходів до їх вирішення.
Загалом зміст рецензованого видання акцентований на усвідомленні різних аспектів життєдіяльності пограниччя, його впливу, соціальних, культурних, мовленнєвих та етнічних особливостей на формування особистості молодої людини, на її національну ідентичність, на специфіку національно-патріотичного та військово-патріотичного виховання.
Крім того, укладачі звертають увагу на необхідність розуміння освітніх та виховних проблем, що виникають на пограниччі України, а також на їх зв′язок з соціокультурним та політичним контекстом. Зміст видання доступний і обґрунтований, оскільки цьому сприяє логіка відповідності понять проблемам пограниччя, що вже розкритті дослідниками України і зарубіжних країн. Перевагою є те, що сутність та зміст наукових понять подано українською мовою разом з посиланнями на сучасні українські, польські та англомовні джерела.
Видання безперечно буде корисним студентам, аспірантам, докторантам, викладачам, науковцям та всім, хто здійснює наукові розвідки проблем полікультурного виховання дітей і молоді в умовах воєнного стану та перспективі повоєнного відновлення України.
Валентина ТЕРНОПІЛЬСЬКА,
професор кафедри соціальної освіти
та соціальної роботи
факультету соціології та соціальної політики
УДУ імені Михайла Драгоманова,
доктор педагогічних наук, професор
14:03 09.04.2024