23 червня відбулося засідання Президії НАПН України. Цього разу темою для наукового обговорення стали результати дослідження проблеми забезпечення якості освіти в зарубіжній школі.
Заслухавши і обговоривши виступ завідувача відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України Олени Локшиної, інформацію інших виступаючих, Президія зазначила, що наукові працівники відділу порівняльної педагогіки обґрунтували теоретичні основи і сутнісні характеристики якості освіти та педагогічних механізмів її забезпечення у зарубіжній школі та інформаційно-аналітичний супровід результатів дослідження реформування середньої освіти в Україні.
Дослідження проблеми забезпечення якості освіти у зарубіжній школі охоплювало комплекс тем, що виконував відділ у попередні роки. Серед них – «Реформування шкільної освіти в країнах ЄС та США» (2005-2007), «Світоглядний потенціал шкільної гуманітарної освіти в країнах ЄС та США» (2008-2011), «Забезпечення якості загальної середньої освіти у провідних країнах Європи та США». Тема, що виконується нині, – «Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн ЄС та США» (2015-2017).
Учасники обговорення зазначили, що у процесі виконання теми розкрито поняття «якість освіти» як складової світового освітнього простору, означено соціально-економічні умови та нормативні засади забезпечення якості загальної середньої освіти у провідних країнах Європи та США, виокремлено провідні тенденції розвитку систем її забезпечення, визначено і схарактеризовано інтерпретаційні моделі забезпечення якості освіти у провідних країнах Європи та США, окреслено перспективи використання зарубіжного досвіду щодо якості освіти в освітньому просторі України. У дослідженні розкрито механізми забезпечення якості загальної середньої освіти у провідних країнах Європи та США, що визначаються як сукупність правових, організаційних та педагогічних компонентів, спрямованих на створення умов для досягнення рівня, що відповідає встановленим цими державами нормативам, критеріям, стандартам. До таких механізмів, зокрема, віднесено: політику у секторі освіти, спрямовану на підвищення рівня роботи навчальних закладів, яка охоплює систему заходів (правових, фінансових, матеріально-технічних, організаційних, методичних), що формують умови для розвитку навчальних закладів; офіційно затверджені/рекомендовані освітні стандарти, навчальні програми; систему моніторингу результатів, що їх продукує освітня система.
За результатами дослідження розроблено навчально-методичні матеріали, що стосуються зарубіжного досвіду забезпечення якості освіти, які структуровані за рівнями для цільового їх донесення до різних груп зацікавлених сторін в Україні.
Імплементація результатів науково-дослідної роботи відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки щодо забезпечення якості освіти використано у проекті Закону України «Про освіту», у підготовці до парламентських слухань з проблем розвитку освіти в Україні (2011 – 2015 рр.), у змісті Концепції профільного навчання у старшій школі (2013 р.), Концепції середньої загальноосвітньої школи (2016 р.), Національних доповідях «Про стан і перспективи розвитку освіти в Україні» (2011 р., 2016 р.) та Аналітичній доповіді «Про зміст загальної середньої освіти» (2015 р.) та ін.
Адресатом впровадження результатів науково-дослідної роботи відділу є відповідні відділи і лабораторії наукових установ Академії, а також вищі навчальні заклади держави, і зокрема лабораторія компаративістики Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, кафедра педагогіки Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка та «Центр порівняльних педагогічних досліджень» Ніжинського державного педагогічного університету імені Миколи Гоголя. Позитивним результатом роботи відділу є започаткування майстер-класу з методології порівняльної педагогіки, у роботі якого презентуються основні напрацювання з обґрунтування і розроблення питань забезпечення якості освіти у зарубіжній школі, а також публікація «Хрестоматії з методології порівняльної педагогіки» на допомогу викладачам і студентам вищих навчальних закладів під час викладання курсу «Порівняльна педагогіка».
Розглянувши питання про стан дослідження «Проблеми забезпечення якості освіти в зарубіжній школі: результати дослідження» у відділі порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України, Президія НАПН України дійшла висновку: відділ комплексно підійшов до теоретико-методологічного обґрунтування, інформаційно-аналітичного забезпечення і практичної реалізації науково-дослідної, організаційно-методичної, консультативної і практичного втілення результатів, які спрямовані на ефективне і своєчасне розв’язання питань якості освіти як першочергових. Водночас під час обговорення вчені наголосили на тому, що у процесі виконання цієї проблематики є деякі недоліки і прорахунки: недостатньо повним є упровадження результатів науково-дослідної роботи, яка в цілому носить аналітичний, довідково-інформаційний характер; посилення вимагає кількісний і якісний склад співробітників відділу; частковий характер має представлення трансформаційних процесів в освіті України на міжнародному рівні, насамперед, через публікації у наукових журналах, які входять до науко-метричних і реферативних баз, недостатня участь дослідників у міжнародних наукових заходах; посилення вимагають питання взаємодії і спільного розв’язання проблем порівняльної педагогіки у межах наукових підрозділів НАПН України.
Президія НАПН України постановила, зокрема, узяти до відома та практичного використання інформацію керівника теми науково-дослідної роботи відділу порівняльної педагогіки Олени Локшиної і довідку комісії Президії про результати дослідження «Проблеми забезпечення якості освіти в зарубіжній школі: результати дослідження», а також сприяти в організаційному вирішенні питань координації діяльності відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки з іншими науковими підрозділами й установами НАПН, які виконують дотичну проблематику. У перспективному тематичному плані роботи НАПН України – передбачити проведення всеукраїнських і міжнародних наукових заходів з метою долучення широкого кола вчених і освітян-практиків до дослідження питань якості освіти.
16:06 23.06.2016