НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Обґрунтовано теоретичні і методичні основи вдосконалення особистісно-розвивальних педагогічних технологій у професійно-технічній освіті

26 травня відбулося чергове засідання Президії НАПН України. Його учасники розглянули результати дослідження «Вдосконалення особистісно-розвивальних педагогічних технологій у професійно-технічній освіті», виконаного в Інституті професійно-технічної освіти НАПН України.

Заслухавши і обговоривши звіт заступника директора з наукової роботи Інституту професійно-технічної освіти НАПН України Ганни Романової та інформацію голови комісії, дійсного члена НАПН України Георгія Філіпчука, Президія зазначила, що наукові працівники лабораторії технологій професійного навчання обґрунтували теоретичні і методичні основи вдосконалення особистісно-розвивальних педагогічних технологій у професійно-технічній освіті на методологічному, теоретичному і методичному рівнях.

Розроблено концепцію і методику вдосконалення особистісно-розвивальних педагогічних технологій у професійно-технічній освіті. Методику реалізовано через проекти особистісно-розвивальних педагогічних технологій, тренінг-курси для педагогічних працівників системи професійно-технічної освіти (далі – ПТО), відповідне навчально-методичне забезпечення.

Експериментальна робота проводилася на базі 12 установ, серед яких – вісім професійно-технічних навчальних закладів, два навчально-методичних центри професійно-технічної освіти в областях, професійно-педагогічний коледж, вищий навчальний заклад. Розроблено і впроваджено методичні рекомендації для педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів, працівників науково-навчально-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти МОН України «Застосування особистісно-розвивальних педагогічних технологій у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників»; методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів ПТНЗ; програму тренінг-курсу «Запровадження особистісно-розвивальних технологій навчання у професійно-технічну освіту».

Серед педагогічних працівників системи ПТО запроваджено конкурси проектів особистісно-розвивальних технологій навчання майбутніх кваліфікованих робітників. Здійснюється післятренінговий супровід навчання за тренінговою програмою: проведено веб-семінари, створено он-лайнові дошки із застосуванням особистісно-розвивальних технологій навчання у професійно-технічній освіті. Розроблення і вдосконалення зазначених технологій зумовило активну взаємодію педагогів і методистів у веб-просторі, що забезпечило обмін досвідом та його розповсюдження.

В обговоренні результатів дослідження взяли участь, зокрема, директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти і підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області Людмила Шевчук, директор Навчально-наукового центру професійно-технічної освіти НАПН України Дмитро Гоменюк, директор Департаменту професійної освіти МОН України Микола Кучинський. За їхніми словами, впровадження проектів особистісно-розвивальних педагогічних технологій у професійно-технічній освіті позитивно вплинуло на результативність професійного навчання учнів. Отримані в ході формувального етапу експерименту дані свідчать про позитивну динаміку розвитку готовності до запровадження особистісно-розвивальних педагогічних технологій у педагогічних працівників системи ПТО.

Як відзначали учасники засідання, результати дослідження уже впроваджують у систему професійно-технічної освіти методисти навчально-методичних центрів ПТО та педагогічні працівники у навчально-виробничому процесі, учні ПТНЗ в аудиторній та в позааудиторній роботі. Отримані результати дослідження також можуть використовувати керівники і педагогічні працівники ПТНЗ у формуванні особистісно-розвивальних середовищ навчальних закладів, науковці у процесі досліджень. У ході виконання науково-дослідної роботи створено, експериментально перевірено та апробовано відповідне науково-методичне забезпечення, здійснено систематизацію й узагальнення результатів дослідження.

Президія НАПН України схвалила результати наукового дослідження лабораторії технологій професійного навчання, а також постановила: Відділенню професійної освіти і освіти дорослих НАПН України, зокрема, забезпечити поетапний аналіз упровадження отриманих в ході дослідження результатів; Інституту професійно-технічної освіти НАПН України – активізувати взаємодію з професійно-технічними навчальними закладами, навчально(науково)-методичними центрами (кабінетами) ПТО різних регіонів України на основі укладання з ними угод про науково-педагогічне співробітництво, забезпечувати постійний зворотний зв’язок з цільовою групою користувачів з метою визначення ефективності використання результатів науково-дослідної роботи, продовжити проведення тренінгів для педагогічних працівників системи ПТО, поповнювати створені електронні ресурси новими розробками.

Прес-служба НАПН України
16:15 27.05.2016