НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Cучасні виховні проблеми: виклики та шляхи їх реалізації

Науково-практична конференція Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України «Сучасні виховні проблеми: виклики та шляхи їх реалізації» потужно об’єднала в змістовному глибоко захоплювальному діалозі педагогічну спільноту науковців та освітян-практиків VІІ Міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти ‑ 2016» та ІІІ Міжнародної виставки закордонних навчальних закладів «World edu ‑ 2016» (17-19 березня 2016 року).

У ході конференції було презентовано актуальні й цікаві доповіді, в яких окреслено шляхи ефективного розв’язання виховних проблем сучасності, а також представлено вагомі друковані результати творчих наукових доробків співробітників лабораторій у формі стендової виставки видань вибраних творів, монографій, навчально-методичних посібників (понад 80 найменувань), які яскраво характеризують науково-дослідну роботу Інституту проблем виховання НАПН України та дають зміцнити й підкреслити силу і невичерпний потенціал вітчизняної освіти і науки.

Цільовою аудиторією науково-практичної конференціїстали співробітники науково-дослідних інститутів, викладачі педагогічних університетів та інститутів післядипломної педагогічної освіти, адміністрація й учителі загальноосвітніх шкіл, практичні психологи, вихователі дошкільних навчальних закладів із різних міст (Києва, Миколаєва, Одеси, Умані та ін.) і областей України (Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Запорізької, Київської, Луганської, Одеської, Харківської, Черкаської, Чернівецької та ін.), а також науково-педагогічні працівники університетів Польщі та Чехії.

Іван Бех, директор Інституту проблем виховання НАПН України у ґрунтовній доповіді «Пріоритети сучасного виховного процесу» акцентував увагу учасників науково-практичної конференції на ключовій проблемі «Яким має бути сучасне виховання за своєю базовою спрямованістю?». Відповідаючи на це актуальне та надзвичайно складне питання, він наголосив, що сучасне виховання відбувається як привласнення особистістю наступних позицій: 1) громадянсько-патріотичної позиції; 2) морально-відповідальної позиції; 3) духовно-діяльнісної позиції; 4) національно-світоглядної позиції; 5) ціннісно-альтруїстичної позиції. Академік зазначив, що сучасна освіта поряд із завданням формування в учнівської молоді міцних наукових знань і вмінь, базових компетентностей та творчих здібностей має виховати у неї національну самосвідомість, високу моральність, життєві ціннісні орієнтації, почуття громадянина-патріота. Орієнтовною основою виховної діяльності педагога повинен бути практичний орієнтир, відповідно до якого виховальне навчання сповна реалізуватиметься, коли весь освітній процес здійснюватиметься на засадах особистісно розвивального підходу. Академік ІванБех презентував педагогічній спільноті власний науковий доробок –двотомне видання вибраних наукових праць «Вихованні особистості», де представлено широкомасштабну структуруобґрунтованої ним інноваційної теоретико-технологічної виховної моделі особистісно орієнтованої розвивальної взаємодії педагога і вихованців, що стане цінним орієнтиром і надійним духовно-моральним дороговказом для кожного освітянина в процесі пошуку та якісної реалізації шляхів ефективного розв’язання актуальних виховних проблем сучасності.

Вікторія Маршицька, завідувач лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, у доповіді «Сучасні підходи до формування базових якостей особистості в умовах дошкільного навчального закладу» зазначила, що базові якості особистості дошкільника, теоретико-методологічне обґрунтування та експериментальну перевірку формування яких здійснили співробітники лабораторії у ході виконання науково-дослідної теми «Науково-методичне забезпечення формування базових якостей старшого дошкільника в дошкільному навчальному закладі», є найважливішими для особистісного зростання людини, адже на них ґрунтується фундамент особистісної культури дошкільника. Лабораторія дошкільної освіти і виховання ІПВ НАПН України обстоює необхідність цілісного підходу до формування особистості дитини. Вагомі результати науково-дослідної роботи лабораторії відображено в монографії«Формування базових якостей особистості дітей старшого дошкільного віку в ДНЗ» та методичному посібнику «Виховуємо базові якості старшого дошкільника в умовах ДНЗ», в якому подано методики виховання базових якостей особистості дитини, конкретні методичні рекомендації та практичні розробки для впровадження у широку освітню практику.

Олена Острянська, с. н. с. лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, у мультимедійній доповіді «Науково-методичний супровід процесу формування злагоди у старших дошкільників у діаді «міжособистісна злагода – громадянська злагода»наголосила: актуальність формування у вихованців міжособистісної злагоди зумовлена тим, що «парадигма злагоди» продиктована необхідністю виживання всього людства, адже злагода в суспільстві виступає як надійним гарантом національної безпеки кожної держави, так і загальноцивілізаційним гарантом, фундаментом подальшого існування й розвитку людства. Результати проведеного експерименту переконливо довели, щоефективність процесу формування міжособистісної злагоди у старших дошкільників значно підвищиться за належного науково-методичного супроводу вихователів дошкільних навчальних закладів експериментальних майданчиків освітньо-виховного комплексу регіону співробітниками лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України. Науково-методичний супровід успішно реалізовувався через низку магістральних напрямів роботи з педагогами експериментальних майданчиків.

Ольга Просіна, п. н. с. лабораторії позашкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України, у своєму виступі «Особливості виховного процесу у Східному регіоні України» висвітлила проблему особливостей патріотичного виховання учнів в умовах східного регіону України. Вона зазначила, що складна воєнно-політична ситуація на Сході України викликала потребу пошуку нових шляхів удосконалення національно-патріотичного виховання учнів. Задля цього у 2015 роцірозпочато Всеукраїнський експеримент «Система національно-патріотичного виховання учнів в умовах східного регіону України» у Сватівській загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Сватівської районної ради Луганської області (науковий консультант експерименту академік, І.Д. Бех, науковий керівник – О.В. Просіна). У виступі було розкрито поняття «патріотизм» та складові почуття патріотизму (за І.Д. Бехом); визначено специфіку патріотичного виховання на Сході України (існування негативних історичних стереотипів, соціально-культурні умови пограниччя тощо). Охарактеризовано значення створення на базі експериментального закладу історичного клубу «Terra incognita»з проблеми формування ціннісних орієнтирів та громадянської самосвідомості учнів, розвінчування міфів радянської історіографії.

Тетяна Алєксєєнко,завідувач лабораторії соціальної педагогіки Інституту проблем виховання НАПН України, наголосила на важливості профілактики педагогами і батьками ризикованої поведінки особистості й формування соціально значущих якостей школярів у доброчинній діяльності, а також презентувала науковий доробок співробітників лабораторії ‑ монографію «Соціальні цінності малої групи школярів», методичні посібники «Ризикована поведінка», «Виховання особистості у доброчинній діяльності», методичні рекомендації «Доброчинна діяльність школярів».

Мар’яна Горенко, координатор національно-патріотичного табору студентської молоді «Дія» Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини, у доповіді «Громадянська соціалізація студентської молоді в умовах ВНЗ: з досвіду діяльності Національно-патріотичного табору «Дія» УДПУ імені Павла Тичини» зазначила, що одним із головних завдань громадянського виховання є розвиток патріотизму як одного з найглибших громадянських почуттів, змістом якого є любов до Батьківщини, відданість своєму народові, гордість за його минуле й сучасність, надбання національної культури, усвідомлене бажання за необхідності його захищати. Із метою включення кожного студента в конкретну діяльність із творення й примноження багатства і краси своєї Батьківщини в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини спільно зі Студентською соціально-психологічною службою, Студентським науковим товариством, Центром педагогічного краєзнавства було впроваджено інноваційний студентський проект ‑ Національно-патріотичний табір для студентської молоді «Дія», що працює уже півтора року й здобув І місце на ІІІ Всеукраїнському дистанційному конкурсі наукових робіт із соціальної педагогіки. Він сприяв: активному залученню молоді до піднесення культурного й соціального рівня громадян; налагодженню діалогу мешканців різних регіонів України; наданню інформаційно-консультаційної, соціально-психологічної, реабілітаційно-терапевтичної підтримки й допомоги; проведенню соціальних і благодійних акцій, спрямованих на усвідомлення громадськістю єдності суспільства й забезпечення територіальної цілісності України. Заходи Національно-патріотичного табору «Дія» забезпечують громадянську соціалізацію студентської молоді та впродовж чотирьох табірних змін реалізуються за такими напрямами: проведення акцій для підтримання духу народу; заходи для дітей-сиріт та дітей переселенців; відзначення патріотичних свят; популяризація історії України; відзначення міжнародних свят; підтримання бойового духу військових; збір гуманітарної та матеріальної допомоги; проведення благодійних концертів.

Незаперечну цінність науково-практичної конференції «Сучасні виховні проблеми: виклики та шляхи їх реалізації» вбачаємо передусім у тому, що вона сприяла оприлюдненню й поширенню серед педагогічної громадськості суспільно вагомих результатів наукових досліджень, виконаних співробітниками Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, спонукала педагогічну спільноту до глибоких розмислів, конструктивного діалогу й активного впровадження презентованих інноваційних результатів у педагогічну практику системи неперервної освіти, консолідувала зусилля освітян різних регіонів України для ефективного розв’язання складних виховних проблем сучасності.

Прес-служба НАПН України
12:37 08.04.2016