25 березня 2016 р. відбулися Загальні збори Національної академії педагогічних наук України. На розгляд членів академії і наукової громадськості (серед учасників зборів були представники трудових колективів наукових установ Академії з правом голосування) було винесено низку питань, розв’язання яких зумовлено новою законодавчою базою, оптимізацією роботи Академії тощо.
Порядок денний Загальних зборів включав наступні питання.
- Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2015 році та завдання на 2016 рік.
- Про затвердження Статуту Національної академії педагогічних наук України в новій редакції відповідно до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” (2015 р.).
- Про Концепцію розвитку Національної академії педагогічних наук України на 2016 – 2022 рр.
У доповіді президента НАПН України Василя Кременя було дано аналіз результатів роботи Академії у 2015 році. Серед іншого президент навів наступні дані.
У 2015 р. учені Академії взяли активну участь у розробленні та імплементації законів Українинового покоління «Про вищу освіту» (2014 р.), «Про наукову і науково-технічну діяльність» (2015 р.), підготовці законопроектів «Про освіту», «Про професійну освіту», Указів Президента України «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016– 2020 роки» (2015 р.), «Про оголошення 2016 року Роком англійської мови в Україні» (2015 р.), інших актів законодавства. На замовлення МОН України підготовлено Концепцію національно-патріотичного виховання дітей і молоді та Заходи з її реалізації, а також методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах, які затверджено наказом міністерства.
У цілому за результатами наукових досліджень членами Академії та вченими підвідомчих установ опубліковано понад 3 тис. праць, у тому числі 90 монографій, 151 підручник і навчальний посібник, 89 методичних посібників і рекомендацій,33 словники і довідники, 64 збірники наукових праць, 2,6 тис. статей, підготовлено 85 навчальних програм і концепцій, присвячених розвитку національної освіти, наук про освіту, педагогіки і психології. На сайті Академії розміщено збірку «Наукові розробки Національної академії педагогічних наук України, що готові до впровадження».
У 2015 р. значно продуктивнішим стало висвітлення результатів діяльності Академії в інформаційному просторі суспільства, зокрема в Інтернет-просторі. Серед іншого цьому сприяло наповнення Електронної бібліотеки НАПН України, сайтів Академії та її наукових установ з використанням хмарного сервісу для зберігання даних Google Drive (Гугл Драйв), а також утворення сторінок наукових колективів у соціальних мережах Facebook (Фейсбук) і Linkedin (Лінкедін).
Кількість ресурсів Електронної бібліотеки НАПН України у 2015 р. збільшилася на 2,6 тис. одиниць або на 48% у порівнянні з 2014 р. і на кінець 2015 р. у відкритому доступі – понад 8 тис. наукових публікацій Академії. Кількість завантажень електронних ресурсів користувачами збільшилася майже у три рази, і на кінець 2015 р. склалапонад 500 тис. одиниць. Електронну бібліотеку внесено до міжнародної системи Webometrics (Вебометрікс), де одразу вона зайняла восьме місце серед усіх вітчизняних електронних бібліотек університетів та наукових установ.
Міжвідомча рада з координації наукових досліджень з педагогічних і психологічних наук в Україні розглянула і закоординувала близько 1,2 тисячі тем докторських і кандидатських дисертаційних досліджень за 10 науковими спеціальностями з педагогічних наук і 11 – з психологічних наук.
Наукові дослідження в підвідомчих установах НАПН України здійснювали 1066 осіб, що на 22% менше ніж у 2014 р. і зумовлено оптимізацією, пов’язаною із зменшенням бюджетних видатків. До складу Академії входили 59 дійсних членів і 84 члени-кореспонденти, з-поміж яких близько 80% не є працівниками Академії за основним місцем роботи, а крім того, 38 іноземних членів і 9 почесних академіків. Тобто НАПН України забезпечувала функціонування потужної всеукраїнської академічної міжнародно інтегрованої спільноти провідних учених у галузі освіти. Це, крім іншого, сприяло проведенню науково-експертної та координаційної діяльності.
У 2015 році в аспірантурі навчалось 360 осіб, з них 184 (51%) за державним замовленням; у докторантурі – 69 осіб, у тому числі 62 (90%) за державним замовленням. У 17 спеціалізованих учених радах десяти підвідомчих установ захищено 49 докторських і 157 кандидатських дисертацій.
В Університеті менеджменту освіти, Інституті спеціальної педагогіки і Львівському науково-практичному центрі Інституту професійно-технічної освіти здійснювалася підготовка фахівців з вищою освітою бакалаврського і магістерського рівня (864 особи) та підвищення кваліфікації (близько 7 тис. осіб, з них 4,9 тис. (70% – за державним замовленням).
Академія, її підвідомчі установи є засновниками і співзасновниками 40 наукових періодичних видань, у тому числі 5 електронних. З них 37 (або 93%) внесено до переліку наукових фахових видань України, 14 (35%) зареєстровано у міжнародних наукометричних базах.
Учені НАПН України у звітному році провели близько 600 масових науково-комунікаційних заходів, з них 170 конференцій, семінарів, круглих столів тощо відповідно до плану роботи НАПН України.
На Загальні збори було запрошено представників Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Інституту модернізації змісту освіти, Національної академії наук України, Національної академії аграрних наук України, Національної академії медичних наук України, Національної академії мистецтв України, Національної академії правових наук України, Київської міської державної адміністрації, Київської облдержадміністрації, профспілок, Конфедерації роботодавців України, журналістів.
14:55 25.03.2016