НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Парламентські слухання “Правове забезпечення реформи освіти в Україні”

9 грудня у Верховній Раді України відбулися парламентські слухання на тему: “Правове забезпечення реформи освіти в Україні”. Результатом обговорення учасниками слухань стали конкретні пропозиції до чинного законодавства, що дадуть змогу оптимізувати роботу над новою редакцією закону України «Про освіту», а також отримати законодавчі пропозиції як до галузевих законів у сфері освіти, так і до інших законодавчих актів, що регулюють питання освітньої діяльності.

Присутні на слуханнях відзначили комплексне оновлення освітньої нормативно-правової бази, що забезпечила б системну реформу освіти в Україні. Слухання відбулися за участі народних депутатів України, представників міністерств та відомств, керівників центральних і місцевих органів виконавчої влади, представників усіх ланок і форм освіти, роботодавців, профспілкових, громадських освітянських і студентських організацій, європейських експертів – загалом понад 500 учасників.

Переконана, що настав час достатньої впевненості для запровадження основних цінностей у системі освіти”, – зазначила заступник голови Верховної Ради України Оксана Сироїд під час виступу при відкритті парламентських слухань “Правове забезпечення реформи освіти в Україні”.

«Жоден закон не працюватиме, якщо не відбудеться зміна цінностей людини і суспільства, таких як свобода, гідність, відповідальність, довіра, співпраця, патріотизм. Саме ці цінності ми закладаємо в реформу освіти», – зазначив Сергій Квіт, міністр освіти і науки.

Лілія Гриневич, голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, наголосила: “Законодавство має дати відповіді щодо того, як забезпечити нашим дітям новий зміст освіти та нові підходи до викладання, як створити кожній дитині належні умови навчання та як знайти баланс між конституційним правом доступу до якісної освіти для кожного і свободою вибору в освіті, відповідно до власних переконань, потреб і можливостей“.

Володимир Луговий, перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України, запропонував поставити в основу видів та форм освіти компетентнісний підхід, що врівноважить дискусію про формальну, неформальну та інформальну освіту.

Мишко Володимир, директор Кременецької загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів Кременецької районної ради Тернопільської області.

Виступ Марини Порошенко – дружини Президента України. “Хочу наголосити, що обраний Україною європейський шлях розвитку насамперед означає зміну ставлення до людини. Тому основою нового Закону України “Про освіту” мають стати саме інтереси дитини, школяра, студента, вчителів і батьків.”

Ангеліна Чендарова, випускниця Цюрупинського дитячого будинку-інтернату, розповіла про потреби дітей з обмеженими можливостями. “Я дивилася закон про освіту. І там є одна така стаття, 18-та, яка, мені здається, дискримінує всі наші права інвалідів. Там написано, що дитина з інвалідністю може навчатись в інклюзивному класі, але за умови, що це не порушує прав інших нормальних дітей. Ну, якийсь абсурд виходить. Чому така дискримінація? Чому така неповага до нас, адже ми такі самі, як і ви, єдине, що нам трошечки не пощастило в цьому житті”.

Валерій Сушкевич, уповноважений Президента України з прав людей з інвалідністю, народний депутат України ІІІ-IV скликань

Олександр Співаковський: “Наші вчителі і професори, директори і ректори – це люди, які присвятили себе освіті. Вони, їхні знання, їхній багаторічний досвід – основа розвитку і благополуччя нашої країни. Освітнє законодавство сьогодні ігнорує думку багатьох із них. Цим наші реформатори по суті прирікають себе і свої реформи на поразку.
На мою думку, все це необхідно виправити. Звісно, в нас є можливості це зробити. Але для цього треба дослухатися до думки багатьох людей. Зокрема тих, до кого в нас не звикли дослухатися. Необхідно виробити нову культуру законотворення. Це складний шлях, але іншого немає”.

Виступ Галини Усатенко, кандидата філологічних наук, доцента Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, голови громадської ради при Міністерстві освіти і науки України України.

Член Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, народний депутат України Володимир Литвин.

Директор департаменту розвитку трудового потенціалу Федерації роботодавців України Родіон Колишко: “Світ змінився, і сьогодні треба шукати нові точки компромісів і зацікавленості всіх суб’єктів, що включені у сферу освіти, хоч ніхто і не визнає роботодавця як суб’єкта освітнього процесу. Немає в суспільстві компромісу щодо розуміння цілей і завдань освіти майбутньої України. І доки цей компроміс не з’явиться, всі наші реформи в цій сфері в кращому випадку залишатимуться на папері”.

Микола Несен, директор Вищого професійного училища № 7, м.Кременчук

Микола Кулеба, уповноважений Президента України з прав людини.

Тарас Кремінь, народний депутат України, голова підкомітету з питань освіти Комітету з питань науки і освіти.

Віктор Огнев’юк, ректор Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор філософських наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук України

Сергій Романюк, заступник голови Профспілки працівників освіти і науки України

Валерія Лутковська, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини

Ян Герчинський, експерт шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні».

Олена Биковська, ректор Інституту екології, економіки і права, завідувач кафедри позашкільної освіти Національного педагогічного університету імені М.Драгоманова, член Президії Європейської асоціації позашкільної освіти, доктор педагогічних наук, професор.

Олександр Марченко, голова підкомітету з питань будівництва та архітектури Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства.

Станіслав Ніколаєнко, ректор Національного університету біоресурсів і природокористування України, голова Громадської ради освітян і науковців України, доктор педагогічних наук, міністр освіти і науки України (2005–2007), заслужений працівник освіти України.

Володимир Ковтунець, народний депутат України ІІ скликання, заступник директора Інституту вищої освіти Національної академії наук України, експерт “Програми сприяння зовнішньому тестуванню в Україні”, кандидат фізико-математичних наук, доцент

Виступ Миколи Томенка, голови Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Роман Гринюк, ректор Донецького національного університету, доктор юридичних наук, професор

Володимир Бахрушин, головний експерт групи «Реанімаційний пакет реформ – Освіта», професор, доктор фізико-математичних наук.

Заключний виступ міністра освіти і науки Сергія Квіта