НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми сучасного підручника»

15 жовтня у Київському міському будинку вчителя відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми сучасного підручника». Вітаючи учасників конференції президент НАПН України Василь Кремень зазначив, що настав час змін усього законодавчого поля вітчизняної освіти.

Сьогодні науковці академії, насамперед співробітники Інституту педагогіки, наголосив Василь Григорович, здійснили аналіз змісту базової і повної загальної середньої освіти, навчальних програм з предметів інваріантного складника та відповідних підручників. Результатом мають стати пропозиції щодо змін у структурі і змісті освіти.

Директор Інституту педагогіки НАПН України  Олег Топузов наголосив, що Інститут педагогіки має позитивний досвід написання навчальних програм, створення підручників, навчальних посібників. Водночас сьогодні перед педагогічною наукою і практикою постають нові завдання, пов’язані з реалізацією Державних освітніх стандартів, формуванням сучасного навчально-методичного забезпечення школи, особливо актуальним є питання про оновлення процедури апробації й оцінювання якості підручників.

З доповідями на пленарному засіданні виступили провідні науковці з України, Білорусі, Молдови, Азербайджану. У центрі уваги були питання електронних підручників, комплексів навчально-методичних матеріалів, сучасних підходів до дидактичних аспектів навчальної продукції, проблем оцінювання навчальних здобутків учнів. Досвід створення саме електронних підручників став найбільш дискутованою та актуальною темою для наукового обговорення. Свої розмірковування щодо проблеми підручникотворення представили не лише автори, але й видавці підручників. Актуалізувалося питання експертної оцінки навчальної книги та її рівня, що призвело до формулювання одностайної думки: Інституту педагогіки необхідно долучитися до формування професійного експертного середовища.

Завідувач відділу історії педагогіки Інституту педагогіки НАПН України Наталія Дічек виступила з доповіддю про внесок Інституту педагогіки у творення українських шкільних підручників,  починаючи з 1926 року. Начальник Освітнього центру науково-методичної установи «Національний інститут освіти» Міністерства освіти Республіки Білорусь Ірина Шевлякова-Борзенко та начальник управління інформаційних освітніх технологій  Освітнього центру науково-методичної установи «Національний інститут освіти» Міністерства освіти Республіки Білорусь Ірина Васильєва виступили з доповіддю «Электронный учебник-навигатор для школы: проектирование, оценка качества, перспективы использования (опыт Республики Беларусь)». Колеги поділилися досвідом роботи над електронним підручником, висвітивши специфіку його створення, експертизи та апробації з огляду на особливості освітнього простору Республіки Білорусь.

Директор Інституту педагогічних наук (ISE) Республіки Молдова Лілія Поголша поінформувала про розвиток національного курикулуму. На її думку, саме він є основою модернізації шкільного підручника. Її колега, Іон Акірі, завідувач кафедри «Математика і природничі науки» Інституту педагогічних наук (ISE) Республіки Молдова поділився своїми думками щодо специфіки оцінювання освітніх результатів та особливостей її включення у підручники в Республіці Молдова. Теоретичним узагальненням основних тенденцій у сучасній шкільній освіті послугувала доповідь завідувача відділу методології підручників та навчальних посібників Інституту проблем освіти Азербайджанської Республіки Асіфа Гаджиєва, який зосередив свою увагу на актуальному питанні про особистісну орієнтацію шкільних підручників.

16 жовтня конференція продовжила свою роботу у форматі круглих столів.  Їх учасники, зокрема, обговорили питання історії, теорії й методології сучасного підручникотворення; проблеми реалізації державного стандарту початкової загальної освіти у новому поколінні підручників; особливості розроблення підручників в галузі мовної та літературної освіти. 

Прес-служба НАПН України
20:15 16.10.2015