НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
V Міжнародна науково-методична конференція «Освітні вимірювання–2015. Реформування зовнішнього незалежного оцінювання: методологія, модель, основні складові»

З 30 вересня по 2 жовтня  в м. Одеса відбувалася V Міжнародна науково-методична конференція «Освітні вимірювання–2015. Реформування зовнішнього незалежного оцінювання: методологія, модель, основні складові», співорганізаторами якої були Міністерство освіти і науки України, Комітет з питань науки і освіти Верховної Ради України, Національна академія педагогічних наук України, Український центр оцінювання якості освіти, Спілка ректорів вищих навчальних закладів України, Альянс Програми сприяння зовнішньому тестуванню в Україні (Альянс USETI).

За підсумками роботи конференції прийнято резолюцію, в якій узагальнено пропозиції щодо удосконалення системи зовнішнього незалежного оцінювання в Україні.

РЕЗОЛЮЦІЯ V МІЖНАРОДНОЇ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ КОНФЕРЕНЦІЇ «ОСВІТНІ ВИМІРЮВАННЯ – 2015. РЕФОРМУВАННЯ ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ: МЕТОДОЛОГІЯ, МОДЕЛЬ, ОСНОВНІ СКЛАДОВІ»

Учасники конференції засвідчують, що започатковане в Україні понад 10 років тому зовнішнє незалежне оцінювання випускників шкіл (далі – ЗНО) як засіб забезпечення рівного доступу молоді до вищої освіти позитивно сприйняте українським суспільством і утвердило себе однією з найуспішніших реформ в освіті. ЗНО стало дієвим механізмом об’єктивного і справедливого добору студентів за їхніми навчальними досягненнями, ефективним складником боротьби з хабарництвом і корупцією при вступі до вищих навчальних закладів. За цей час відбулося становлення і розвиток вітчизняної теорії і практики освітніх вимірювань як ефективного засобу інформаційного забезпечення функціонування української освіти та підвищення її якості. В університетах та наукових установах здійснюються ініціативні дослідження з оцінювання якісних характеристик освітнього процесу, моніторингові обстеження та аналіз якості освіти, відбувається підготовка педагогічних кадрів з відповідною спеціалізацією. Утворено Український центр оцінювання якості освіти з дев’ятьма регіональними підрозділами, які впродовж 10 років успішно забезпечують незалежне оцінювання абітурієнтів під час вступу до вищих навчальних закладів.

Учасники конференції відзначають, що система незалежного оцінювання постійно розвивається й удосконалюється. Зокрема, у 2015 році запроваджено дворівневі тести з української мови і літератури та математики, уведено критеріальну шкалу оцінювання "склав – не склав", здійснювалися інші заходи щодо забезпечення прозорості ЗНО. Учасниками конференції загалом позитивно сприйняте проведення, починаючи з 2016 року, державної підсумкової атестації випускників шкіл у формі ЗНО. Разом з тим висловлювалися застереження, що ДПА в такій формі потребує ґрунтовної підготовки і здійснення заходів для вирівнювання умов вивчення предмета, зокрема іноземної мови, в загальноосвітніх навчальних закладах різного типу. Тому під час підсумкової атестації в 2016 році пропонуємо визначити обов’язковим для всіх тестування з української мови і літератури і два тести за вибором з трьох предметів: математика, історія України, іноземна мова.

У зв’язку з ситуацією, що нині склалася довкола ЗНО, учасники конференції висловлюють занепокоєння щодо можливості забезпечення вчасного і якісного проведення тестування та оброблення даних у наступному році, а також недостатнє інформування громадськості про хід розслідування Генеральною прокуратурою України цієї справи, що дестабілізує роботу центрів.

На підставі виступів доповідачів, оцінки міжнародних експертів і дискусій, що відбулися на конференції, учасники конференції ухвалили:

  1. Звернутися до Президента України, Уряду України, Генерального прокурора України щодо забезпечення виконання вимог Закону України «Про вищу освіту» в частині проведення зовнішнього незалежного оцінювання у 2016 році, зокрема:
     - стосовно відновлення функціонування інформаційної системи Українського центру оцінювання якості освіти;
     - щодо врахування в Державному бюджеті України коштів на оновлення матеріальної бази УЦОЯО та регіональних центрів;
     - щодо забезпечення конфіденційності банку тестових завдань, вилученого при проведенні слідчих дій;  стосовно узгодження відповідно до Закону України "Про вищу освіту" ставок заробітної плати працівників УЦОЯО і регіональних центрів з тарифною сіткою відповідних посад працівників вищої освіти.
  2. Підтримати в основному проект Умов прийому до вищих навчальних закладів України на 2016 рік, підготовлений МОН України.
  3. У проекті нового Закону України «Про освіту» законодавчо врегулювати проведення ЗНО та моніторингу освіти, зокрема щодо норм громадсько-державного адміністрування системи забезпечення якості освіти.
  4. Рекомендувати МОН спільно з НАПН України за участю освітянської громадськості розробити концепцію забезпечення і оцінювання якості української освіти на основі сучасних методів освітніх вимірювань, зокрема, участі України у міжнародних обстеженнях якості освіти (TIMSS, PISA, PІRLS тощо).
  5. Відповідно до чинного законодавства УЦОЯО забезпечити оприлюднення знеособленої бази первинних даних результатів ЗНО, починаючи з 2008 року, для проведення аналізу результатів тестування.
  6. Рекомендувати УЦОЯО відновити роботу науково-методичної ради як представницького громадського органу в системі ЗНО.
  7. Рекомендувати УЦОЯО і регіональним центрам створити систему внутрішнього забезпечення якості ЗНО, залучаючи для цього авторитетних представників громадянського суспільства, вітчизняних та зарубіжних експертів. Розробити оптимальні методи визначення порогового бала критеріального оцінювання результатів навчання учнів з шкільних предметів, що підлягають тестуванню.
  8. Забезпечити інтеграцію УЦОЯО у міжнародні структури забезпечення якості освіти – європейські та світові професійні асоціації з освітніх вимірювань, регулярно проводити зовнішній аудит системи ЗНО.
  9. Рекомендувати НАПН України, університетам та іншим науковим установам розширити дослідження з питань освітніх вимірювань, психометрії, тестології, підготовки аналітичних матеріалів щодо результатів ЗНО.
  10. МОН, НАПН України, вищим навчальним закладам сприяти розширенню ініціативних досліджень якості освітніх системи, створенню асоціації дослідників освіти та її участі в міжнародних спільнотах.

12:56 12.10.2015