НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Прес-конференція "Освіта дорослих як суспільна потреба в Україні" в Укрінформі

 Про необхідність розвитку освіти дорослих в Україні та проблеми, з цим пов′язані, а також Дні освіти дорослих- 2015 йшлося на прес-конференції 21 вересня, що була організована Представництвом DVV International в Україні в агентстві Укрінформ.

На запитання відповіли президент НАПН України Василь Кремень, заступник голови Комітету ВР України з питань науки і освіти Олександр Співаковський, академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України Нелля Ничкало, регіональний директор DVV International в Україні, Білорусі, Молдові Аніта Якобсоне, директор DVVInternational в Україні Олег Смірнов, директор Інституту педагогічної освіти і освіти дрослих НАПН України Лариса Лук′янова. Кожен з учасників прес-конференції наголошував на актуальності розв′язання проблем освіти дорослих в Україні. 

Зокрема, Василь Кремень наголосив на такому:

       -- Освіта дорослих є актуальною не лише для України, а й усього сучасного світу, а для України – особливо. За словами президента НАПН України, людство вступило в новий тип прогресу – інноваційний, який характеризується швидкою змінюваністю ідей, знань, технологій, характеризується тим, що людина впродовж життя повинна призвичаюватися до змін, творити зміни, відрізняти зміни позитивні від негативних, тобто бути активним суб’єктом суспільного цивілізаційного життя.

Навчити людину, навіть у найкращому університеті, на все життя неможливо, і це змінює функції навчання і у формальній освіті – в університеті й у школі, де потрібно навчити не лише творчому засвоєнню знань, а й навчити навчатися вподовж життя, виробити уміння й навички отримувати знання, і що дуже важливо – використовувати знання в практичній діяльності. Тобто формувати по суті знаннєву, інноваційну людину – з інноваційним типом мислення, інноваційним типом культури і здатну до інноваційного типу діяльності. Лише така людина і суспільство, що складається із таких людей, може бути конкурентоспроможним у сучасному світі.

Чому для України це більш важливо, ніж для інших країн світу? Україна певною мірою знаходиться у перехідному, пострадянському, постсоціалістичному періоді, тому є потреба динамічно, активно сприйняти ті реалії, які іншим світом уже сприйняті. Національна академія педагогічних наук України намагається максимально сприяти розвитку освіти дорослих. Кілька років тому було створено відділення професійної освіти і освіти дорослих, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих,  однією з наукових проблем якого є освіта дорослих.

Упродовж   років ми проводили тижні освіти дорослих, продовжив Василь Кремень. В останні роки ефективність їх проведення значно вища і цьому ми завдячуємо нашим колегам з DVV International – пані Аніті Якобсоне й іншим колегам. І якщо говорити про майбутню львівську зустріч, то вона буде насичена багатьма подіями, можливістю телекомунікаційного зв’язку з іншими регіонами України.

Розвитку освіти дорослих дуже багато залежить від того, наскільки законодавчо будуть створені умови. За словами президента НАПН України, у Комітеті з науки і освіти Верховної Ради розуміють ці проблеми і максимально сприяють їх розв’язанню. Закон про освіту, безумовно, значною мірою не забезпечить конкретизацію освіти дорослих, але ухвалення його дасть змогу вийти на розробку спеціального закону про освіту дорослих. Національна академія педагогічних наук готова до того, щоб розробити основу такого закону й запропонувати колегам з фахового Комітету Верховної Ради, з Міністерства освіти і науки.

На думку заступника голови Комітету ВР України з питань науки і освіти Олександра Співаковського, надзвичайно важливою є світоглядна й законодавча складові освіти дорослих в Україні. Зокрема він підкреслив:

       -- Ще не сформовано думку громадської більшості щодо необхідності формування університетів «третього віку» і взагалі того, що право людини на отримання освіти протягом усього життя є невід’ємним. Ми бачимо, що протягом останніх двадцяти років уже сформовано думку про те, що люди з особливими потребами такі самі, як і інші й потрібно їм створювати умови для розвитку. Так само й людина після 35 років має такі ж права, як і до 35, має право для оновлення своїх знань, компетентностей. Оновлення знань відбувається за три-чотири роки, оновлення технологій – рік-два. Якщо ми не підготуємо людину, яка зможе змінювати свої компетентності протягом життя, то фактично матимемо і проблеми на ринку праці, і соціальні проблеми, бо адаптація людини до умов, що постійно змінюються, – це важлива проблема сьогодення.

Ми дуже відрізняємося від країн, які вже зрозуміли, що освіта дорослих – це стандарт життя для сучасної цивілізації. Ми маємо роз′яснити для наших громадян в Україні, що, наприклад, 60 років – це не закінчення життя. Ти можеш бути корисним не лише для своєї сім’ї, дітей, а й можеш бути консультантом і таке ін. за умови оновлення знань чи отримання іншої освіти.

Аспекти, які нині порушуються, для України важливі ще й тому, що дуже багато людей, і молодих у тому числі, які повертаються з АТО, мають великі проблеми, потрібно мати конкретні інструменти, щоб їх розв’язати. Нині таких інструментів немає, але у нас є фундамент, бекграунд, на якому ми можемо стартувати дуже швидко – це університет. Це майданчики, які можуть організувати роботу зі створення умов, аби людина похилого віку, або людина, яка вже не може використовувати свої знання, аби бути суспільно значущою, повинна мати можливість прийти до університету і отримати оновлення своїх знань і компетентностей.

Головна проблема наших законопроектів в освіті – їх яскраво експертний характер (їх створюють експерти). Це якраз утворює сприймання їх громадою. Маємо розуміти, що перш  ніж робити закони потрібно створити передумови для їх запровадження.

Чому саме у Львові відбуватимуться Міжнародні дні освіти дорослих детально пояснила академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України Нелля Ничкало:

       -- По-перше, ця ідея виникла, коли торік на базі Київського професійно-педагогічного коледжу проводили дні освіти дорослих, а 3 листопада  2014 року НАПН України разом з МОН України з ініціативи DVV Internetionalпровели Форум «Європейський Союз – Україна: освіта дорослих», на якому ця ідея закріпилася. Учасники Форуму – керівники регіональних центрів освіти дорослих, університетів третього віку, різних громадських формувань – ідею підтримали, адже Львівщина має дуже давні глибокі традиції в розвитку освіти дорослих.

Вибух інтересу до проблеми освіти дорослих спостерігається останні десять років, розповіла Нелля Григорівна. Попередня підготовка до Міжнародних днів освіти дорослих на Львівщині показала, що освіта дорослих цікавить величезне коло людей, ми отримали велику кількість пропозицій щодо проведення такого заходу: понад 30 різних громадських організацій зголосилися взяти участь і допомагати у реалізації цієї ідеї на Львівщині, вони є їх головним рушієм.

Міжнародні дні освіти дорослих на Львівщині розпочнуться з прес-конференції. Ми очікуємо, продовжила Нелля Ничкало,що великий інтерес викличе телеміст між містами України – Львовом, Києвом, Полтавою, Харковом. Передбачено зустріч з представниками різних конфесій, щоб побачити можливості співпраці з ними у напрямі освіти дорослих. Заплановано серію заходів «Освіта дорослих і ринок праці».

У нас є серйозні теоретичні напрацювання з проблем освіти дорослих. У НАПН України підготовлено «Білу книгу національної освіти» і Національну доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Тут великий розділ підготовлено доктором педагогічних наук Ларисою Лук’яновою –«Освіта дорослих – невід’ємна складова освіти впродовж життя». В Україні було зініційовано створення Концепції освіти дорослих. Зроблено перші кроки в напрямі видання  літератури з освіти дорослих. У цьому питанні, наголосила Нелля Ничкало, є розуміння DVV Internetional: за результатами Форуму«Європейський Союз – Україна: освіта дорослих» видано збірник, де представлено цікавий досвід освіти дорослих з усієї України, започатковано науковий журнал з проблем освіти дорослих.  

Як фахівець з наукових досліджень за тематикою освіти дорослих на запитання відповіла й  Лариса Лукянова:

      -- В Україні є надзвичайно велика суперечність: ми розуміємо роль і значення освіти дорослих в сучасних умовах, а з іншого – це проблема, що не до кінця усвідомлюється суспільством. Освіта дорослих – це в жодному разі не освіта осіб «третього віку», це одна надзвичайно важлива ланка освіти. Коли ми говоримо, що моральність суспільства можна визначати за його ставленням до дітей і людей похилого віку, це справді так. Ми приречені навчатися усе життя. Коли говоримо про освіту дорослих, головною функцією її є адаптаційна, безумовно, через навчання. Є багато верств дорослого населення, які чекають на нашу допомогу – це і люди з особливими потребами, це і мігранти. З останнім явищем стикнулися країни всього світу. Це і освіта ув’язнених, оскільки з прагматичної точки зору освіта цієї категорії – це запобігання злочинам.З 2008 року в Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України активно працює відділ андрагогіки. Освіта дорослих – це саме та ланка, що здатна дуже швидко реагувати на запити суспільства. Громадська спілка «Українська асоціація освіти дорослих» орієнтована на поширення ідеї навчання протягом життя, на співпрацю з партнерами, такими, як DVV International, відданими цій ідеї, а також координацію зусиль недержавних організацій, що працюють у напрямі освіти дорослих.

Регіональний директор DVV International в Україні, Білорусі, Молдові Аніта Якобсоне поінформувала про роботу  DVVInternational (або Інститут міжнародного співробітництва Німецьких народних університетів), який працює в Україні з 2010 року:  

      -- Виконання мандату на підтримку розвитку освіти дорослих в Україні у політичному й стратегічному плані DVVInternationalздійснює з новим диханням з минулого року, коли почалося співробітництво з НАПН України. Ми працюємо у цій сфері, оскільки кожна сучасна система освіти має перебудовуватися на систему освіти протягом життя. Система освіти має міняти свою стратегічну деменцію, яка починається з дитячого садка. Один із секторів – це освіта дорослого населення. Визначити, хто такий дорослий можна по-різному, але у принципі дорослість починається тоді, коли особа робить самостійний вчинок. Наше суспільство так змінилося, що ніяких знань навіки вистачити не може. Особливо в умовах України, коли ми бачимо перед суспільством так багато викликів, маємо зрозуміти, що активізація особистості – головний ресурс України. Не природні ресурси змінять Україну, а громадяни, які матимуть нове бачення своїх прагнень.

Дні освіти дорослих на Львівщині – намагання звернути увагу тих, хто приймає рішення, й тих, хто має навчатися, на необхідність повсякденного навчання. Освіта – це не лише поштовх для місцевого розвитку, а й для розвитку демократії в України,  громадянського суспільства, децентралізації, соціальної солідарності, самої людини, яка має ставати автономним суб’єктом прийняття рішень, за які має відповідати.

DVV International з перших кроків і протягом усього часу роботи в Україні намагається підтримувати доступність освітніх заходів для населення: «Ми особливо раді, що у нас є паростки – місцеві центри й мережі освіти дорослих у Львівській області – Сколівському і Яворівському районах. Ми раді, що районна влада розуміє, що стратегічне планування уcтанов з освіти дорослих – це те, що потрібно цінувати у рамках довгострокового розвитку.

Ми сподіваємося, що допоможемо Україні не лише з розвитком системи освіти пенсіонерів, чиновників тощо, а й зі становленням професіоналів у цій царині – управлінців, викладачів системи освіти дорослих. Крок за кроком потрібно розповсюджувати упевненість, яку розділяють усе більше людей в Україні про те, що освіта – це головний ресурс для людини».

Прес-служба НАПН України
15:09 22.09.2015