НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
VI-й Всеукраїнський конкурс «Молодь тестує якість»: нове покоління критичних споживачів

26-го травня Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання, БО «Центр споживчих ініціатив» відзначили школярів, що перемогли у конкурсі з молодіжного споживчого тестування «Молодь тестує якість».

Споживча освіта існує в Україні вже сьомий рік поспіль завдяки курсу  за вибором «Основи споживчих знань», що був розроблений у 2008 в рамках партнерства Міністерства освіти і науки України та Спільного проекту ЄС та ПРООН «Спільнота споживачів та громадські об’єднання. Сьогодні курс викладається більш ніж в 10 000 загальноосвітніх навчальних закладів у всіх регіонах України.

Цього року конкурс зі шкільного споживчого тестування проводиться вшосте. Залучення школярів до активного та свідомого споживання є вже багато років частиною навчального процесу в країнах Європи. Споживчі організації є зазвичай ініціаторами таких конкурсів, вони надають інформаційну, організаційну та ідейну підтримку молоді, яка прагне до активних дій в оволодінні інформацією про реалії ринкової економіки. Організатором конкурсу є Благодійна організація «Центр споживчих ініціатив». Постійними та незмінними партнерами конкурсу є ПАТ «Бель Шостка Україна», торгівельна мережа «Фокстрот. Техніка для дому». Долучились цього року до церемонії нагородження школярів та вчителів Всеукраїнський проект «Три молочних продукти на день – для здоров’я щодня», компанія «Данон-Україна», «Лакталіз Україна». Партнери конкурсу відзначили дітей у призових та спеціальних номінаціях «За споживчу вимогливість».

Конкурс «Молодь тестує якість» проводився з квітня по травень 2014 р. та мав на меті підвищити обізнаність шкільної молоді віком від 12 до 17 років (учні 7-11-х класів) в питаннях реалізації прав споживачів, уміння орієнтуватись на сучасному ринку товарів та послуг, виховання споживчої культури, громадянської позиції та усвідомлення власної ролі у підвищенні якості життя в контексті європейських стандартів.

Учнівській молоді було запропоновано обрати сферу дослідження на власний смак та дослідити товари та послуги супермаркетів за власноруч розробленою методикою. Журі конкурсу складалося з експертів з Науково-дослідного центру незалежних споживчих експертиз «Тест», «Пат Бель Шостка Україна», «Данон-Україна», «Фокстрот Техніка для дому», Всеукраїнського проекту «Три молочних продукти на день – для здоров’я щодня», представників Міністерства освіти і науки України, Інституту інформаційних технологій і засобів навчання Національної академії педагогічних наук України.

Шостий рік поспіль конкурс зібрав загалом близько 1000 учасників з різних регіонів України. Цього року учасниками конкурсу було надано близько 180 індивідуальних та групових робіт, що виконувалися школярами самостійно. Найпопулярнішими темами серед учнівської молоді цього року були: послуги, побутова техніка, посуд, молоко та молочні продукти, солодощі, шкільні приладдя, якість послуг мобільних операторів, інтернет, освітні послуги і навіть зошити з підготовки до ЗНО. Не оминули увагою школярі й косметичні вироби, засоби гігієни та канцелярське шкільне приладдя, мобільні пристрої тощо. Молодих дослідників завжди хвилює якість продуктів, які діти споживають щодня: молоко, йогурти, солодкі газовані напої, хлібобулочні вироби, курячі яйця, мед. Не обійшли увагою юні споживачі й послуги: зелений туризм, сільський відпочинок, комунальні послуги, інтернет-провайдери, кіносайти, соціальні мережі.

Свідоме покоління споживачів є ознакою часу. За сім років викладання курсу «Основи споживчих знань» українські школярі навчились обирати якісні послуги та товари споживчого ринку. Сьогодні всі переконались: молодь знає, як обирати товари та послуги споживчого ринку і вміє це робити. Переможці конкурсу представили найкращі роботи зі шкільного споживчого тестування з різних тем: послуги банків, безпека в мережі Інтернет, якість доріг, послуги цифрового телебачення та ін.

На думку Юрія Кононенка, директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України, конкурс, що відбувається вшосте, вже став традицією визначення якості життя. Саме завдяки залучення до тестування товарів та послуг на практиці, школярі продемонстрували вміння аналізувати, досліджувати, тестувати, що допомагає їм підготуватись до дорослого життя, а інколи й обрати майбутню професію. Сучасним школярам притаманна критичність та бажання обирати якісне. Велику роль в цьому відіграє школа, вчитель та бажання учня пізнавати нове.

Голова журі, Валерій Биков, директор Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України відзначив: «…інформування споживачів є одним з найважливіших завдань виробників товарів та надавачів послуг, особливо в епоху розвинених інформаційних технологій. Сьогодні важливою стає відкрита освіта, відкритий інформаційний простір у житті людини, молодого покоління. Користувачами високих технологій є молодь, школярі, що становлять майбутній потужний потенціал суспільства. Саме такий конкурс сприяє формуванню критичних, обізнаних та поінформованих у якості життя молодих людей».

Співголова журі, Олег Спірін, заступник директора ІІТЗН НАПН України, зазначив, що роль вчителя у підтримці школярів у споживчому тестуванні є неоціненною: «Ми вдячні, що сьогодні школа прагне не тільки навчити дітей за шкільними програмами, а й допомагає їм здійснити життєво важливий вибір якісного споживання та життя. Велика подяка тим активним педагогам, що підтримали школярів у їх ініціативах та участі в конкурсі».

Ніна Кільдій, керівник експертно-аналітичного відділу Центр експертиз «Тест» зазначила:  «Щороку роботи школярів стають все цікавішими. Діти навчаються обирати якісне, вчаться критично сприймати інформацію, що надає сфера послуг та виробники товарів та продуктів. Вони довели, що вміють тестувати, знаходити важливу інформацію щодо товарів та послуг. Це пов’язано і з тим, що діти вивчають в школах, і з тим, як вони застосовують свої знання в реальному житті. Творчими та цікавими є методи, які застосовуються до тестування, вони є оригінальними та непередбачуваними. Такі можливості формують у молоді здатність бути свідомими споживачами».

Те, що суспільство є небайдужим до вибору молоді свідчить партнерська підтримка конкурсу зі споживчого тестування виробниками та торгівельними мережами. Наталія Фесюн, директор за зв’язків з громадськістю «Данон. Україна» зазначила: «Школярі стають справжніми експертами з якості – це важливо для кожної людини. Представлені на конкурс роботи свідчать про ставлення дітей до того, що вони споживають щодня. Підтримка освітніх ініціатив з питань споживчої освіти сприяє формуванню свідомої споживчої культури учнів. Те, що учні та вчителі активно беруть участь у даному конкурсі свідчить про те, що в суспільстві сьогодні існує вже сформована зацікавленість у якості тих продуктів, що пропонують виробники та постачальники. Особливо важливим є ставлення дітей до такого важливого продукту, як молоко та молочні продукти, які є незмінними об’єктами тестування в цьому конкурсі».

Представник компанії «Лакталіз-Україна» Анна Король зазначила, що молодь є критичним споживачем та дослідником. Важливо, щоб шкільна молодь вміла обирати якісне, навчалась критично мислити та досліджувати, що готує їх до дорослого життя. Така ініціатива є цікавою як для дитини, так і для виробників, все це стимулює виробляти краще та якісніше для життя людини.

Оксана Овчарук, завідувач відділом ІІТЗН НАПН України, наголосила на тому, що благодійна організація «Центр споживчих ініціатив» разом з соціально відповідальними партнерами підтримуватимуть споживчий конкурс і надалі та сподіваються, що вчителі та учні будуть розробляти нові, цікаві проекти.

Повна інформація про конкурс знаходиться на Порталі Споживачаwww.consumerinfo.org.ua, сайті БО «Центр споживчих ініціатив» - www.cic.in.ua та на сайті Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України -  http://iitlt.gov.ua/

Отримати додаткову інформацію можна в Інституті інформаційних технологій і засобів навчання НАПН  України, у зав. відділом Овчарук Оксани Василівни за телефонами: (044) 440-96-27, 050 585 33 82

Прес-служба НАПН України
17:37 28.05.2015