НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Партнерство навчальних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб і родин: стан, проблеми, перспективи розвитку

18-20 березня 2015 року на базі Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Партнерство навчальних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб і родин: стан, проблеми, перспективи розвитку». На ній було розгорнуто обговорення шляхів розвитку партнерства різних соціальних інституцій в інтересах дитини з урахуванням змін і нових соціальних викликів. Ключовою особливістю конференції стало те, що у її рамках відбувся старт Відкритого конкурсу «РАЗОМ! Партнерство навчальних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб і родин», що увійшов до плану діяльності НАПН України як нова форма науково-практичної діяльності, спрямована на консолідацію зусиль задля створення цілісного освітньо-виховного простору.

Склад організаторів і учасників конференції відобразив важливість і актуальність ідеї соціального партнерства. Окрім науковців і практиків, які представляють педагогічні, психологічні, соціальні, економічні галузі (зокрема, наукові співробітники Національної академії педагогічних наук України, педагогічні працівники вищих навчальних закладів, установ післядипломної педагогічної освіти, вчителі-методисти загальноосвітніх шкіл), до участі у конференції долучились представники позашкільних і культурно-освітніх закладів, соціальних служб для сім’ї дітей та молоді, представники неурядових громадських організацій, що працюють у сфері дитинства, а також міжнародних організацій. Слід наголосити, що серед учасників, членів оргкомітету і робочої групи з підготовки конференції були й представники родин, що створило можливості для зіставлення різних точок зору, обговорення проблем освіти і виховання, у якому чути й голос батьків, членів родин. Серед учасників конференції були також дипломанти й організатори конкурсу «Разом! Партнерство навчальних закладів і родин», співорганізаторами якого у 2014 р. стали Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих, Інститут проблем виховання, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи НАПН України, Інститут людини Київського університету імені Бориса Грінченка, Департамент освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації. Саме позитивні результати, одержані шляхом апробації ідеї конкурсута удосконалення змістово-технологічного наповнення, уможливили розширення меж його проведення.

Загалом у конференції взяли участь понад 165 учасників із 17 регіонів України, а також Республіки Польща. Серед очних учасників  - 12 докторів наук, 24 кандидати наук.

Від імені Оргкомітету з вітанням до учасників конференції звернувся ректор Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Володимир Кравець. Віннаголосив, що тематика науково-практичної конференції, яка відбувається напередодні 75-ліття Тернопільського національного педагогічного університету, набуває вкрай важливого теоретичного і практичного значення з урахуванням складних обставин соціально-політичної ситуації. Свої привітання і побажання наснаги та творчих здобутків учасникам конференції висловили директор департаменту сім’ї, молоді, фізичної культури і спорту Тернопільської ОДА Віктор Мацикур та в.о. директора Тернопільського комунального інституту післядипломної педагогічної освіти Сергій Алілуйко.

У першому пленарному засіданні науково-практична дискусія розпочалася з доповіді «Партнерство педагогічної науки і практики: нові виміри» заступника директора з науково-експериментальної роботи Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, Голови Оргкомітету конкурсу «Разом! Партнерство навчальних закладів і родин» (2014 р.), доктора педагогічних наук, професора ЛідіїХомич.

Секретам батьківської компетентності присвятила свій виступ заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук Жанна Петрочко.

Практичний досвід розвитку партнерства та соціального діалогу на рівні громади був висвітлений у доповіді сільського голови с. Тарасівка Києво-Святошинського району Київської області, аспіранта Національної академії управління при Президентові України Володимира Сизона.

Представниця польської наукової школи – доцент Жешувського університету Беата Зієба –виклала свої міркування щодо партнерства школи та сім’ї, акцентувавши увагу на проблемах психологічної діагностики та освіти обдарованих дітей із родин, що перебувають у складних життєвих обставинах.

У доповіді представника Офісу Ради Європи в Україні, керівника проекту «Зміцнення та захист прав дітей в Україні» ІгоряГуцуляка було представленосоціальні аспекти Плану дій Ради Європи для України на 2015-2017 роки.

Завідувачка кафедри психології, директор Науково-дослідного ґендерно-освітнього центру НАПНУ-ТНПУ імені Володимира Гнатюка, доктор психологічних наук, професор Оксана Кікінежді презентуваладосвід партнерства Тернопільського національного педагогічного університету з школами, конфесійними і територіальними громадами. Однією із цікавих і корисних студентських ініціатив, що наразі сприймається жителями і гостями Тернополя вкрай позитивно, став проект «Тролейбус щастя» (координатор проекту –Галина Полюга).

Динамічний формат проведення конференції передбачав роботу майстер-класів, показ презентацій, здійснення обговорень за трьома ключовими напрямами: «Партнерство як умова реалізації освітніх завдань у контексті нових суспільних викликів», «Родини як ініціатори позитивних змін у соціально-культурному просторі громади», «Формальна, неформальна, інформальна освіта і просвіта батьків, членів родин».

Наступним етапом роботи конференції стала низка з 15 презентацій проектів та досвіду різного спрямування, але об’єднаних загальною ідеєю – розвитком партнерства соціальних інституцій в інтересах дитини. На цьому етапі в учасників була нагода ознайомитися з досвідом дипломантів конкурсу «Разом! Партнерство навчальних закладів і родин»: підприємець з Черкас, представник батьківської громади Сергій Радченкопрезентував свій новий проект, який базується на принципі «Родина – родині» і передбачає створення «Кімнати перших книжок».

Продовження секційної роботи відбулося у рамках панельної дискусії «Партнерство як умова реалізації освітніх завдань у контексті нових суспільних викликів» (модератори: доктор педагогічних наук, професор Лідія Хомич ікандидат психологічних наук Зоя Гаркавенко) та круглих столів «Родини як ініціатори позитивних змін у соціально-культурному просторі громади» (модератори: доктор педагогічних наук, професор Галина Лактіонова ідоктор педагогічних наук Жанна Петрочко), «Формальна, неформальна, інформальна освіта і просвіта батьків, членів родин» (модератори: доктор педагогічних наук ОленаАніщенко, доктор психологічних наук, професор ВіраПоліщук). Учасники дискусій обговорювали питання не тільки нових можливостей, а й нових ризиків та викликів сучасного освітньо-культурного простору України. Зокрема, акцентувалася увага на проблемах підготовки фахівців до взаємодії із сім’єю з урахуванням змін, що відбуваються у сімейних стосунках і структурі, доцільності адаптації кращого зарубіжного досвіду партнерства соціальних інституцій, передусім, школи та родини.

Інновацією першого дня конференції стало проведення другого пленарного засідання в експериментальному форматі «Відкриті родинні студії».Згідно із задумом авторів ідеї (Галина Лактіонова, Зоя Гаркавенко) «Відкриті родинні студії» (ВРС) – це модель неформальної педагогічної освіти й одночасно – майданчик для обміну досвідом та взаємозбагачення не тільки батьків, але й для членів родин, серед яких важлива роль належить, зокрема, бабусям й дідусям, дорослим, які з певних життєвих обставин замінюють дітям біологічних батьків. Основним принципом діяльності ВРС є «рівний – рівному»: «я ділюсь тим, що знаю та вмію сам, не наголошуючи на свій фаховий статус, уникаючи негативних оцінок інших і їхнього досвіду».

Дебют Відкритих родинних студій відбувся за участю представників батьківських громад Тернополя на базі Тернопільського навчально-виховного комплексу «Школа-Ліцей № 6 імені Назарія Яремчука».Директор зазначеного навчального закладу Олександр Остапчук у своєму вступному словінаголосив, що започаткування практики рівного, партнерського спілкування між освітянами і родинами є запорукою досягнення кращого порозуміння у непростих сучасних умовах.

Другий день конференції розпочався із установчого засідання регіонального Оргкомітету конкурсу «РАЗОМ!...», на якому мали змогу бути присутніми представники не тільки Терпопільщини, але й усі, кого зацікавила ідея участі у Відкритому конкурсі. Головою Тернопільського регіональний оргкомітету було обрано доктора педагогічних наук, професора, завідувачку кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи ТНПУ імені Володимира Гнатюка Віру Поліщук. Як заступник голови Оргкомітету конкурсу «РАЗОМ!...» Галина Лактіонова разом з членом Оргкомітету конкурсу Зоєю Гаркавенко прокоментувала підготовлені інформаційні-методичні матеріали, що були роздані усім учасникам засідання, а також відповіла на запитання.

Рекомендації конференції:

1. Усім зацікавленим установам і особам:

  • вважати за доцільне у подальшому поглиблювати і розширювати дослідження, практичну діяльність за ключовими напрямами, обговорення яких розпочалося на конференції «Партнерство як умова реалізації завдань розвитку особистості дитини у контексті нових суспільних викликів»; «Родини як ініціатори і учасники позитивних змін в інтересах дитини у територіальних громадах»; «Формальна, неформальна, інформальна освіта і просвіта батьків, членів родин : підходи, зміст, моделі».
  • Підтримати ініціативу проведення Відкритого конкурсу «РАЗОМ! Партнерство навчальних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб і родин», спрямованого на об’єднання зусиль усіх інституцій для створення найкращих з можливих умов для особистісного розвитку дитини.

2. Членам Оргкомітету конкурсу «РАЗОМ!...» впродовж 2015 р.:

  • сприяти поширенню інформації про конкурс «РАЗОМ!...», конференцію, основних її доповідей, матеріалів майстер-класів, презентацій, узагальнених результатів дискусій у фахових виданнях співорганізаторів заходу (Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих, Інститут проблем виховання, ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Київський університет імені Бориса Грінченка), а також інших виданнях НАПН України та виданнях психолого-педагогічного спрямування;
  • використати можливості електронних ресурсів, зокрема, віртуальної лабораторії Науково-методичного центру ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», а також веб-сайти, блоги, соціальні мережі;
  • підготувати статтю про результати конференції для «Педагогічної газети»;
  • ініціювати створення тематичних рубрик у виданнях психолого-педагогічного спрямування;
  • взяти участь у міжкурсових заходах у рамках підвищення педагогічної кваліфікації для презентацій і поінформування про мету, основні здобутки і перспективні завдання, вимоги конкурсу;
  • запланувати участь у радіо- і телепередачах для формування відповідної громадської думки стосовно важливості і соціальної значущості ідеї партнерства в інтересах дитини;

3. Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих (відділ розвитку педагогічної культури дорослих):

  • продовжити експериментальну перевірку «Відкритих родинних студій» як моделі неформальної педагогічної освіти і просвіти дорослих, які виконують функцію вихователів, працюють у сфері дитинства;
  • використати можливості освітніх виставок, фестивалів для популяризації конкурсу «РАЗОМ!...», оприлюднення досліджень, результатів проектів, програм з проблеми партнерства в інтересах дитини;
  • сприяти комунікації зацікавлених у подальшому в обміні досвідом, результатами досліджень за тематикою конференції шляхом проведення круглих столів, майстер-класів, презентацій, вебінарів за участю лауреатів та дипломантів конкурсу «Разом! Партнерство навчальних закладів і родин» (2014 р.), членів Оргкомітету і учасників конкурсу «РАЗОМ!...»;
  • звернутися до громадських організацій, які об’єднують батьків, членів родин, з пропозицією продовження широкого обговорення проблеми партнерства;
  • спільно з Луганським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти у 2016-2017 р. розробити і провести апробацію cпецкурсу «Соціальне партнерство як системний ресурс навчального закладу»;
  • ініціювати у 2017 р. проведення міжнародної конференції з обговорення стану, проблем та перспектив партнерства навчальних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб і родин за участю Міністерства освіти і науки, Міністерства соціальної політики, Міністерства сім’ї, молоді та спорту, Міністерства культури.

Рекомендації конференції розмістити на сайтах усіх співорганізаторів та сприяти їх конкретизації у подальшому шляхом організації форуму. 


12:58 24.03.2015