НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Підручники нового покоління для професійно-технічних навчальних закладів

1 квітня 2015 року на засіданні Президії НАПН України було розглянуто результати дослідження "Методичні основи створення підручників нового покоління для ПТНЗ", виконаного в Інституті професійно-технічної освіти НАПН України в 2011-2014 рр. Доповідала з даного питання завідувач лабораторії електронних навчальних ресурсів Інституту професійно-технічної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук Любов Карташова. В обговоренні результатів дослідженнявзяли участь:В’ячеслав Супрун - директор Департаменту професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки України, Віталій Лапінський - провідний науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України, Олександр Лєщинський- директор ДНЗ "Криворізький центр професійної освіти металургії та машинобудування" МОН України.

Серед завдань, визначених програмою дослідження, було названо, зокрема, такі: 

з′ясувати стан підручникотворення у контексті інформатизації професійно-технічної освіти;визначити методичні основи створення підручника нового покоління для професійно-технічних навчальних закладів;створити Контент-бібліотеку електронних підручників для підготовки кваліфікованих робітників аграрної, машинобудівної та будівельної галузей. Експериментальне дослідження виконувалось на базі 24 установ, з яких 7 навчально-методичних центрів (НМЦ) ПТО та 17 професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ).

Актуальність проблеми дослідження зумовлена потребою вітчизняної системи професійно-технічної освіти (ПТО) в підвищенні вимог до якості кваліфікованої робочої сили. Ключовою ідеєю концепції дослідження є розуміння провідної ролі інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в організації навчально-виробничого процесу, використання яких відкриває широкі перспективи формування фундаментальних та фахових знань учнів, посилення прикладної спрямованості змісту навчання, розкриття творчого потенціалу учнів, майстрів та викладачів відповідно до їхніх запитів і здібностей. Нині в системі ПТО актуальним напрямом інформатизації є створення підручників нового покоління для ПТНЗ як електронних освітніх засобів, розроблених на основі  Веб-технологій відповідно до вимог офіційно затверджених навчальних програм та Державних стандартів ПТО.

В обґрунтуванні методичних основ створення підручника нового покоління для ПТНЗ враховувалися положення "Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011 – 2015 роки", у якій забезпечення належної якості професійно-технічної освіти пропонується шляхом упровадження у навчальний процес ІКТ, видання сучасних підручників та наочних посібників з професійно-теоретичної підготовки тощо. Методологічними та теоретичними засадами створення підручника нового покоління стали результати наукових пошуків вітчизняних дослідників В. Ю. Бикова, А. М. Гуржія, М. І. Жалдака, В. В. Лапінського, Н. В. Морзе та ін.

Комісія під головуванням дійсного члена НАПН України, директора Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України Валерія Бикова вивчила результати виконання теми НДР. Узагальнивши результати здійсненого аналізу, комісія констатувала успішне виконання колективом лабораторії планової теми "Методичні основи створення підручника нового покоління для професійно-технічних навчальних закладів", належний науковий та прикладний рівень отриманих результатів, їх теоретичне та практичне значення, широке впровадження в практику. Зокрема, було наголошено на науковій новизні результатів виконання теми НДР "Методичні основи створення підручника нового покоління для професійно-технічних навчальних закладів". Вона полягає в тому, що вперше теоретично обгрунтовані методичні основи створення підручника нового покоління з використанням Веб-орієнтованих  програмних засобів, які надають такому підручнику низку вагомих переваг; розроблено методику створення електронного підручника нового покоління; подальшого розвитку набули організаційні та програмно-технічні рішення формування Контент-бібліотеки електронних підручників нового покоління для системи ПТО. Практичне значення отриманих результатів полягає у розробленні: методичних рекомендацій щодо створення підручника нового покоління для ПТНЗ; Контент-бібліотеки електронних підручників для підготовки кваліфікованих робітників аграрної, машинобудівної та будівельної галузей; семи електронних підручників нового покоління, чотири з яких отримали гриф Міністерства освіти і науки України; проведенні тренінгових занять для педагогічних працівників ПТНЗ, спрямованих на оволодіння методичними основами створення підручника нового покоління.

Упровадження результатів науково-дослідної роботи здійснювалося, зокрема, у процесі навчально (науково)-методичної  підготовки педагогічних працівників ПТНЗ щодо створення та використання розроблених електронного підручника нового покоління та Контент-бібліотеки. З цією метою здійснювалась організація та системне проведення семінарів, тренінгів, Веб-тренінгів, конференцій, круглих столів та Веб-форумів тощо (впродовж 2012-2014 рр.) на базі навчально-методичних центрів та кабінетів м. Києва, м. Ужгорода, м. Запоріжжя, м. Харкова, м. Дніпропетровська та м. Донецька (загалом було підготовлено близько 1500 педагогічних працівників). Подальша підтримка діяльності педагогічних працівників неперервно здійснюється через застосування Skype (Веб-консультації, Вебінари), електронного листування тощо. Результатом спільної діяльності є розроблення електронних шаблонів для 5 підручників з різних спеціальностей.

Водночас комісія висловила деякі зауваження і побажання:

  1. Для ширшого використання результатів науково-дослідної роботи та їх упровадження в систему професійно-технічної освіти необхідно активізувати взаємодію з професійно-технічними навчальними закладами різних регіонів України на основі укладання з ними угод про науково-педагогічне співробітництво.
  2. Забезпечувати постійний зворотній зв′язок з цільовою групою користувачів з метою визначення ефективності використання результатів науково-дослідної роботи, зокрема, отримання рецензій, відгуків користувачів щодо реалізації продукції, інтерв’ювання, вивчення коментарів до наукових, науково-методичних публікацій співробітників лабораторії, розміщених на електронних ресурсах.
  3. Розширити оприлюднення наукового доробку співробітників лабораторії в збірниках наукових праць, включених до вітчизняних і міжнародних наукометричних та реферативних баз.
  4. Здійснювати моніторинг зарубіжного досвіду із напряму дослідження з  метою врахування перспективних інноваційних здобутків у діяльності лабораторії.
  5. Забезпечити адаптацію отриманих результатів виконання НДР "Методичні основи створення підручника нового покоління для професійно-технічних навчальних закладів" у процес реалізації нового технічного завдання НДР "Проектування інформаційно-освітнього середовища професійно-технічних навчальних закладів".
Прес-служба НАПН України
13:34 02.04.2015