НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Посилення ролі українських закладів вищої освіти як рушійної сили суспільного прогресу

На засіданні Президії НАПН України 19 лютого 2015 року розглянуто питання «Про хід реалізації в НАПН України Проекту Програми TEMPUS «Освіта для лідерства, інтелігентності та розвитку таланту».

З інформацією про хід виконання Програми виступила національний менеджер в Україні Проекту Програми TEMPUS «Освіта для лідерства, інтелігентності та розвитку таланту» директор Інституту вищої освіти НАПН України Світлана Калашнікова. З цієї проблеми доповіли представники університетів України, які є партнерами Проекту, – президент Національної академії державного управління при Президентові України Юрій Ковбасюк, проректор Національного авіаційного університету Ірина Зарубінська, завідувач науково-дослідної лабораторії керівництва і лідерства Київського університету імені Бориса Грінченка Валерія Міляєва, а також директор Національного Еразмус+-офісу в Україні Світлана Шитікова.

НАПН України виконує роль національного координатора Проекту в Україні. До основних викликів, пов’язаних із реалізацією Проекту та розширенням міжнародної проектної діяльності в Академії, потрібно віднести:

-      розширення мережі зарубіжних і вітчизняних партнерів на основі спільних досліджень, наукових видань, заходів, обміну досвідом;

-      створення в НАПН України підрозділу з сучасною інфраструктурою для заходів навчального, інформаційного та презентаційного характеру;

-      набуття досвіду інституціоналізації результатів міжнародних проектів, їх синергії з виконуваними науково-дослідними роботами.

У період 2012-2013 рр. було сформовано консорціум учасників, підготовлено проектну документацію, та подано заявку до Програми TEMPUS. Реалізацію трирічного Проекту (грудень 2013 р. – 30 листопада 2016 р.) підтримано Європейською Комісією.

Консорціум Проекту об’єднує 15 партнерів – п′ять з чотирьох країн Європейського Союзу та 10 з України. Членами Консорціуму стали Каунаський технологічний університет (Литва), Університет Тампере (Фінляндія), Університет Гринвіча та компанія «Ranmore Consulting» (Сполучене Королівство), Естонська бізнес-школа (Естонія), Київський університет імені Бориса Грінченка, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Національна академія педагогічних наук України, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Національний авіаційний університет, Одеський національний університеті імені І.І. Мечникова, Донецький державний університет управління, Національна академія державного управління при Президентові України, Асоціація з управління персоналом «HRFORUM» та Міністерство освіти і науки України.

Мета Проекту – посилити роль українських закладів вищої освіти як рушійної сили суспільного прогресу в імплементації державної політики з розвитку людських ресурсів шляхом реалізації послуг з розкриття лідерського та організаційного потенціалу – здійснюється шляхом виконання таких завдань: розроблення концептуального та інформаційного підґрунтя, створення інфраструктури, формування методології та навчального середовища, проведення заходів щодо політичної, законодавчої, організаційної та громадської підтримки для ефективного надання університетських послуг.

В основу Проекту покладено ідею та методологію розвитку лідерства як вищого (в порівнянні з адмініструванням і менеджментом) рівня управлінської діяльності, що спрямовані на утвердження нових організаційних структур, моделей поведінки, процедур, принципів і цінностей. У Проекті виокремлено індивідуальне та організаційне лідерство й лідерство у трьох сферах:  державному управлінні, освіті, бізнесі. Методологія розвитку лідерського потенціалу передбачає: 1) ідентифікацію сутності лідерства у відповідній сфері; 2) побудову профілю лідера; 3) діагностику та 4) розвиток лідерських якостей. В основу методології покладено компетентнісний підхід з акцентом на діагностиці та розвитку поведінкових якостей.

Наскрізним напрямом Проекту є посилення лідерського потенціалу університету як інституції, що розглядається в трьох взаємопов’язаних площинах: університет для лідерства (освітні програми та послуги для лідерського потенціалу суспільства); лідерство університету (діяльність держави задля становлення університетів світового рівня); лідерство в університеті (організаційний дизайн закладу, стратегічне управління, розвиток персоналу, управління якістю).

За Проектом у НАПН України на базі відділу лідерства та інституційного розвитку вищої освіти Інституту вищої освіти та ще в сімох вітчизняних університетах організовуються центри лідерства з інфраструктурою та ресурсами (технікою, програмним забезпеченням, навчальними матеріалами, інформаційним середовищем), відібрано і розпочато підготовку 56 експертів для надання послуг з оцінювання лідерського потенціалу, інституційного аудиту, проведення тренінгів, коучингів і консультацій. Повноцінна діяльність центрів лідерства розпочнеться наприкінці року.

У рамках Проекту відбулося чотири навчальні поїздки представників університетів України до Литви, Сполученого Королівства, Фінляндії, Естонії  для ознайомлення з провідним європейським досвідом реалізації інституційних стратегій розвитку університетів; сформовано мережу університетів-партнерів «ELITE+», яка об’єднує 90 закладів вищої освіти України; за підтримки Міністерства освіти і науки України проведено опитування вітчизняних закладів для визначення ступеня імплементації в них парадигми лідерства. Результати узагальнено в концепції «Роль університетів у розвитку лідерського та організаційного потенціалу суспільства», презентованій 3 грудня 2014 р. на першій Міжнародній науково-практичної конференції «Університет і лідерство» в Київському університеті імені Бориса Грінченка.

Ще одним результатом Проекту є розроблення та реєстрація міжнародного електронного журналу «Університет і лідерство».

У цьому році заплановано ще чотири навчальні візити до європейських партнерів та Літню школу з лідерства в Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка з метою сертифікації підготовлених експертів і презентації 21розробленого навчального посібника.

 

Президією відзначено, що реалізація в НАПН України Проекту, ініційованого Інститутом вищої освіти, відповідає завданням упровадження нового Закону України «Про вищу освіту», зокрема щодо підвищення автономії університетів, розвитку їхнього інституційного потенціалу та підвищення якості вищої освіти на основі компетентнісного підходу як основи студентоцентрованого навчання. Важливість цих завдань визначено ключовими документами Європейського простору вищої освіти.

Прес-служба НАПН України
12:07 20.02.2015