НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Обговорено психолого-педагогічних виклики, пов’язані з формуванням та розвитком професійної компетентності фахівців у кризових умовах

30 травня 2025 року відбулася ХІV Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах воєнного стану».

Міжнародна конференція організована та проведена кафедрою психології та особистісного розвитку Навчально-наукового інституту менеджменту ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (м. Київ) за участю Міністерства освіти і науки України, НАПН України, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України (лабораторія організаційної та соціальної психології), КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (м. Суми), Католицького університету в Ружомберку (Словацька республіка), Університету імені Яна Длугоша в м. Ченстохова (Республіка Польща), Люблінськогокатолицького університету  імені Іоанна Павла ІІ (Республіка Польща).

Модератор конференції: Олександра Брюховецька, завідувач кафедри психології та особистісного розвитку Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти», доктор психологічних наук, професор.

Мета конференції полягала у всебічному обговоренні актуальних психолого-педагогічних викликів, пов’язаних із формуванням та розвитком професійної компетентності фахівців у кризових умовах сьогодення, зокрема в умовах воєнного стану. Конференція передбачала аналіз сучасних підходів до психолого-педагогічного супроводу особистісного та професійного становлення майбутніх і чинних фахівців, удосконалення системи їх підготовки та підвищення кваліфікації. Особлива увага приділялася питанням підготовки психологів до роботи в організаціях, що функціонують у складних соціальних умовах, забезпечення сталого організаційного розвитку, формування й підтримки організаційної культури, збереження психологічного здоров’я персоналу. Важливим аспектом також було розгляд ефективних технологій професійного вдосконалення фахівців у межах формальної та неформальної освіти, а також системи післядипломної підготовки.

Основні напрями роботи конференції: підготовка психологів до здійснення професійної діяльності в умовах воєнного конфлікту в Україні (виклики та нові вимоги до професійної підготовки; адаптація освітніх програм до реалій воєнного часу; формування психологічної стійкості та готовності до кризового реагування); психологічний супровід процесу освіти дорослих в умовах воєнного стану (особливості навчання дорослих у стресових умовах; психолого-педагогічні стратегії підтримки та мотивації; підвищення ефективності освітніх програм для дорослого населення в умовах кризи); формування готовності психологів до підтримки психологічного благополуччя персоналу організацій у кризових умовах (роль організаційного психолога в умовах війни; методи і підходи до збереження психічного здоров’я працівників; впровадження стратегій психологічної підтримки на рівні організацій; сучасні виклики та перспективи підготовки фахівців у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану та в післявоєнний період (трансформація освітнього процесу; забезпечення якості освіти в умовах обмежених ресурсів; моделювання освітнього середовища, що сприяє стійкості, адаптивності та професійному зростанню).

Учасників конференції привітали Наталія Муранова, проректор з навчальної, науково-педагогічної роботи та післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти», доктор педагогічних наук, професор; В’ячеслав Супрун, директор Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти», кандидат економічних наук, доцент; Людмила Карамушка, заступник директора Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України з науково-організаційної роботи та міжнародних наукових зв’язків, дійсний член (академік) НАПН України, доктор психологічних наук, професор. З вітальним словом також виступив закордонний колега Томаш Кук, повноважний представник ректора Вищої школи Humanitas, акредитований коуч Міжнародної федерації коучингу (PCC ICF) (Республіка Польща): «Від імені міжнародної академічної спільноти щиро вітаємо вас з проведенням ХІV Міжнародної науково-практичної конференції, яка присвячена надзвичайно актуальній темі – підтримці освітян і фахівців у складних умовах воєнного часу. Ми глибоко захоплюємося вашою стійкістю, самовідданістю й силою духу. Попри всі труднощі та небезпеки, ви продовжуєте працювати задля майбутнього – формувати знання, підтримувати молодь, зберігати гуманітарні цінності. Це гідно найвищої поваги. Сьогодні освіта та психологічна підтримка – це не лише професійний обов’язок, а й прояв громадянської мужності та людяності. У цей непростий час ваша діяльність надихає й об’єднує навколо спільної мети – миру, стійкості та розвитку».

У Міжнародній конференції взяли участь науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти, зокрема закладів післядипломної педагогічної освіти, керівники освітніх організацій та закладів освіти, психологи-практики, науковці, педагогічні працівники, здобувачі вищої освіти, аспіранти, докторанти, здобувачі вищої освіти.

Пленарне засідання ХІV Міжнародної науково-практичної конференції «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах воєнного стану» стало ключовою подією, об’єднавши провідних науковців, педагогів, психологів та представників міжнародної академічної спільноти. Виступи учасників були змістовними, глибоко аналітичними та актуальними з огляду на сьогоднішні виклики.

Зарубіжні спікери поділилися досвідом психолого-педагогічного супроводу в умовах гуманітарних викликів, наголосили на потребі глобального обміну практиками та підтримки освітян із зон воєнних дій. Зокрема, цікаву доповідь на тему «Хібікі-терапiя як метод психологічної підтримки для українських дітей, які пережили травму війни» представила Дафна Шарон-Максімов, освітня психологиня, психотерапевтка, міжнародна експертка з роботи травмою та посттравмою у дітей та підлітків, лауреат премії Миру Genesis Prize 2023 за внесок у справу миру в Україні, автор методу Хибуки-терапія, здобувач PhD з психології ДЗВО «УМО» (Ізраїль).

Провідні науковці з України представили результати досліджень, що стосуються трансформації системи професійної освіти в умовах кризи, організації безпечного освітнього середовища та розвитку ментального здоров’я учасників освітнього процесу: Олена Бондарчук, доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології та особистісного розвитку ННІМП ДЗВО «УМО», тема «Особистісна готовність педагогічних працівників до подолання освітніх втрат: сутність, складові, умови розвитку»; Алла Вознюк, доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, м. Суми, тема «Технологія розвитку соціальних навичок (soft skills) у здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня за спеціальністю 053 Психологія»; Тетяна Рожнова, кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки, адміністрування та спеціальної освіти ННІМП ДЗВО «УМО», тема «Значення управління професійно-творчим розвитком майбутніх фахівців в умовах магістратури»; Наталія Клименко, доктор філософії в галузі психології, старша наукова співробітниця лабораторії організаційної та соціальної психології Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, тема «Зв’язок особистісних стилів поведінки з типами грошових переконань та грошових установок жінок»; Оксана Ануфрієва, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач аспірантури та докторантури ДЗВО «УМО», тема «Підготовка здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії: сучасні вимоги і погляд у майбутнє»; Марина Артюшина,доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та психології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, тема «Використання онлайн-ресурсів для розвитку суб’єктності та інноваційності здобувачів вищої освіти»; Валентина Балахтар, доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології та особистісного розвитку ННІМП ДЗВО «УМО», тема «Психологічний супровід розвитку життєстійкості людей з інвалідністю»; Олександра Брюховецька, доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології та особистісного розвитку ННІМП ДЗВО «УМО», тема «Особливості розвитку соціальних компетентностей (soft skills) у майбутніх викладачів під час професійної підготовки у закладах вищої освіти»; Наталія Пінчук, кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри освіти дорослих та цифрових технологій ДЗВО «УМО», тема «Роль гуманістичних цінностей освітян у демократизації освітнього простору».

Наші колеги з Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, а саме: Людмила Карамушка, доктор психологічних наук, професор; Оксана Креденцер, доктор психологічних наук, професор; Кіра Терещенко, доктор психологічних наук, провідний науковий співробітник представили результати ХХ Європейського конгресу з організаційної психології та психології праці на тему «Актуальні проблеми розвитку організаційної психології (за результатами ХХ європейського конгресу з організаційної психології та психології праці)» та підкреслили: «Організаційна психологія стрімко реагує на глобальні зміни, акцентуючи увагу на людському капіталі як стратегічному ресурсі. Основна тенденція - переорієнтація з контролю на довіру, з механістичних моделей управління на гуманістичні. Конгрес став майданчиком не лише для наукової рефлексії, а й для практичних рішень, які мають вплив на політику управління персоналом у різних країнах».

Неабиякий інтерес викликали доповіді, що стосувалисяновітніх технологій психологічної допомоги, інтеграції цифрових ресурсів в освіті, а також стратегії адаптації викладачів та студентів до умов нестабільності. Серед спікерів: Любомира Тягур, доктор філософії (PhD) у галузі «Соціальні та поведінкові науки», доцент кафедри психології та особистісного розвитку ННІМП ДЗВО «УМО», тема «Інтеграція філософії agile у психологічну підготовку фахівців соціономічної сфери»; Катерина Павленок, доктор філософії (PhD) в галузі психології, доцент кафедри теоретичної та практичної психології  Національного університету «Львівська політехніка», тема «Ґрадієнтно-екосистемний підхід до розвитку автономії викладача (grade-eco): концептуальна модель».

Загалом, пленарне засідання дало потужний імпульс до подальших наукових дискусій та практичного втілення запропонованих підходів. Виступи засвідчили високий рівень наукової рефлексії, глибоке розуміння соціального контексту та щиру відданість справі освіти.

Спікер Павло Лушин, доктор психологічних наук, професор, професор кафедри освітніх фундацій, Монтклерський державний університет (США), автор екофасилітативного підходу, засновник Української школи екологічної психологічної фасилітації професора П.В. Лушина провів майстер-клас«Екофасилітація тілесності: постгуманістична перспектив», який став одним із найбільш концептуально новаторських заходів конференції.

Модератормайстер-класу:Яна Сухенко, кандидат психологічних наук, професор кафедри психології та особистісного розвитку ДЗВО «УМО»,  керівник Української школи екологічної психологічної фасилітації професора П.В. Лушина, Голова ГО УАЕПД.

Майстер-клас представив унікальне поєднання філософії постгуманізму з психопрактикою. Це не лише новий крок у тілесно-орієнтованій психології, а й внесок у переосмислення етичних і терапевтичних відносин між людиною, тілом і планетою. Учасники відзначили високий рівень залучення, рефлексивності та сенсорного досвіду, які зробили захід глибоко трансформативним.

Конференція підтвердила: освіта, психологія та міжлюдська підтримка – це простори надії, сили й майбутнього. Ми живемо в часи надзвичайних викликів, коли реалії війни, гуманітарних криз, психологічних травм та нестабільності глибоко впливають не лише на окрему людину, а й на всю систему освіти, професійної підготовки та функціонування організацій. У таких умовах надзвичайної ваги набуває проблема адаптації освітнього процесу, підтримки психологічного здоров’я, формування стійкості, професійної ідентичності та готовності діяти ефективно в умовах невизначеності.Попри всі виклики, ми продовжуємо творити, досліджувати, взаємодіяти та підтримувати одне одного.

Організатори конференції сподіваються що участь у ХІV Міжнародній науково-практичній конференції «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах воєнного стану» сприятиме професійному та особистісному зростанню фахівців в сфері психологічної практики та подальшій популяризації професії практичного психолога. Представлені доповіді стануть в нагоді науковцям, практичним психологам різних сфер професійної діяльності, та всім, хто цікавиться питаннями супроводу професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців. 

Ми щиро вдячні всім учасникам, організаторам, спікерам, партнерам та гостям за участь, за вашу професійну відданість, людяність і прагнення змінювати світ через освіту, психологічну підтримку та наукову думку. Разом ми створили важливий науковий, практичний і людяний простір – і це найцінніший результат нашої спільної праці. Нехай ця конференція стане джерелом нових ідей, плідної співпраці та натхнення для подальших кроків у спільній справі відновлення і розвитку нашої держави.

Нехай знання, єдність і взаємна підтримка ведуть нас до перемоги, розвитку та миру!


17:09 13.06.2025