
До Дня науки, 15-16 травня відбулася VІІІ Міжнародна науково-практична конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених «Академічна культура дослідника в освітньому просторі: європейський та національний досвід».
Конференцію організували і провели Центр науково-освітнього партнерства і мережевої взаємодії та кафедра педагогіки Навчально-наукового інституту педагогіки і психології Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка спільно з Кафедрою ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття», Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Серед співорганізаторів – ВГО «Інноваційний університет»; Уманський ДПУ імені Павла Тичини; КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради; Карпатський національний університет імені Василя Стефаника; Управління державної служби якості освіти в Україні в Сумській області; Економіко-гуманітарний університет у Варшаві (м. Варшава, Республіка Польща); Центр українських дослідників в Австрії (Австрія); Університет в Білостоку, Польща; Університет Альберти (Канада).
Програма заходу охоплювала інтерактивні дискусійні платформи, гостьові лекції, майстерки в межах весняного кампусу «Академічна культура дослідника», 3)підведення підсумків усеукраїнського конкурсу есе для здобувачів освіти «Доброчесність у навчанні: дотримуватися/ не можна/ порушувати», 4)презентації співпраці співорганізаторів.
Захід модерували Олена СЕМЕНОГ, доктор педагогічних наук, професор (СуДПУ) та Мирослава ВОВК, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України (ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України).
З мотивувальними словами до учасників звернулися:
Ганна ЗАІКІНА, перший проректор СумДПУ, яка у своїй промові зазначила, що серед університетської спільноти – відомі науковці, видатні культурні, державні діячі, політики, письменники, освітяни, представники влади всіх рівнів, керівники підприємств, організацій, установ. Понад 140 тисяч випускників вашого університету успішно працюють у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної, вищої освіти, очолюють великі наукові установи, культурно-освітні заклади та центри, достойно представляють незалежну Україну у світі;
Світлана КОНДРАТЮК, директор Навчально-наукового інституту педагогіки і психології СумДПУ (https://www.youtube.com/shorts/63Z_vL9KPrQ);
Алла РЯБУХА, начальник Управління державної служби якості освіти в Сумській області (https://www.youtube.com/watch?v=WK_3u4tzgcM) та ін.
Предметом обговорення наукового зібрання стали ключові концепти цінностей академічної культури та академічної доброчесності в освітньо-культурному й цифровому просторі закладів освіти, особливості академічної комунікації, культура наукового наставництва.
До оргкомітету конференції надійшло понад 250 заявок, а безпосередню участь у різних заходах конференції взяли 290 осіб.
Географія учасників: Сумська, Київська, Черкаська, Волинська, Запорізька області, Луцьк, Умань, Київ, Дніпро, Чернігів, Дніпро, Вінниця, Прилуки, Переяслав, Кам’янець-Подільський, Чернівці, Івано-Франківськ, а також представники з різних закладів освіти країн Польща, Канада, Франція, США, Австрія, Німеччина.
Родзинкою заходу стали гостьові лекції, проведені фахівцями в межах весняного кампусу «Академічна культура дослідника»:
«Академічна доброчесність: одна на всіх чи в кожного своя?», лектор –Оксана ЗАБОЛОТНА, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри іноземних мов Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, дослідниця War Child, президент Української асоціації дослідників освіти;
«Наукова доповідь: від зародження ідеї до публічного представлення результатів», лектор –Ольга КРАСНИЦЬКА, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри суспільних наук Національного університету оборони України;
«Міжнародні політики використання штучного інтелекту у вищій освіті», лектор –Кирил КОТУН, кандидат педагогічних наук, старший дослідник, ст. наук. співроб. відділу зарубіжних систем педагогічної освіти і освіти дорослих, голова ради молодих вчених Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, співголова Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» НАПН України (https://www.facebook.com/yan.kapranov/posts/pfbid02J5fLwQC4Qz42WjzfrDKm3J9xeCFABKoS2dyQQQacAwLFGWE2Sd5qFQX2wPPTN1aEl)
Робота конференції тривала у змішаному форматі в межах інтерактивних дискусійних платформ:
1. Цінності академічної культури в контексті національної безпеки:
Аліна СБРУЄВА, СумДПУ імені А.С. Макаренка, «Змістові та організаційні засади поглиблення розвитку Європейського простору досліджень: досягнення та перспективи»;
Наталія ГРОНА, «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» Чернігівської обласної ради, НУ «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка («Українська мова як інструмент формування критичного мислення та академічної культури» https://www.facebook.com/groups/pgpfk/posts/9857525987664819/;
Ольга ФАСТ, КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, «Соціальні виміри управління якістю докторської освіти (PhD Education): національні, євроінтеграційні та глобальні контексти».
2. Утвердження академічної культури в освітньо-культурному просторі закладу:
Наталія ГОГОЛЬ, Глухівський національний педагогічний університет імені О. Довженка, «Академічна культура в освітньо-культурному просторі університету: наукове осмислення постаті Олександра Довженка» https://www.youtube.com/watch?v=8dUZMMfV6lA);
Світлана МОЦАК, СумДПУ, «Академічна доброчесність як чинник якісної підготовки фахівців у галузі історичної освіти»;
Яна ПРИСТУПА, Криворізький державний педагогічний університет, «Формування академiчної культури дослідника у сфері природничої освіти: європейські підходи та українські реалії»;
Ольга СМОЛЕНКО, Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Сумській області, «Академічна доброчесність в освітньому процесі закладу професійно-технічної освіти»;
Наталія ПОНОМАРЕНКО, СумДУ, «Практики реалізації культури академічної доброчесності на факультеті СумДУ https://ifsk.sumdu.edu.ua/.../1541-akademichna-kultura... ;
Наталія КОБИЛКО, Харківський національний університет внутрішніх справ, «Передумови синдрому професійного вигорання у викладачів ЗВО».
3. Цифрові технології в освітньому процесі й академічна культура дослідника:
Оксана ЦЮНЯК, Карпатський національний університет імені Василя Стефаника, «Формування цінностей академічної культури здобувачів вищої освіти в епоху штучного інтелекту» https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02GVNw2uoQ6rTNW4bkKRCtapDz1r1EtmCPVLun3EcymtnT6vobBcPrtDnbNf2mApdAl&id=100009259467621);
Ян КАПРАНОВ, Економіко-гуманітарний університет у Варшаві, Республіка Польща https://www.facebook.com/yan.kapranov/posts/pfbid02yGKm6vE3nS1pKzAAsq4bTpjPEfvEdEKcxvELLZ5mBubewCaxs32QW6LuZyEUC7CUl;
Оксана ПРИХОДЬКО, ДУ «Київський авіаційний інститут», «Штучний інтелект та академічна доброчесність у дискурсі навчально-наукової діяльності здобувача вищої освіти»;
Катерина БАРИШ, СумДПУ, «Використання штучного інтелекту в освіті: виклики та загрози академічній доброчесності»;
Марина ОЛЬХОВИК, НУ «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка, «Критичне мислення в цифрову епоху: виклики для академічної культури дослідника у національному та європейському контексті».
4) Академічна культура в об′єктиві міждисциплінарних студій:
Ірина КУЧЕРЕНКО, Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України («Мовленнєвий етикет наукової комунікації»;
Галина КУЗНЕЦОВА, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, «Комунікативістика й академічна культура в підготовці вчителя української словесності: межі перетину та полівалентність функційних обов’язків учителя»;
Ольга КОНОНЕНКО, Інститут української мови НАН України, «Віртуальні шати вчителя: мовна мода мережевого дискурсу»;
Ірина НАСМІНЧУК, Навчально-реабілітаційний ЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут», «Академічна комунікація в умовах інклюзії»;
Анастасія КУЗЬМЕНКО, Херсонський державний університет, ЗПО «Adolf-Reichwein-Schule», Німеччина (Академічна доброчесність майбутніх докторів філософії в об′єктиві міждисциплінарних студій);
Юлія РУДЕНКО, Сумський національний аграрний університет, «Трансформація ролі вчителя від технічного спеціаліста до педагога цифрової ери» (https://www.youtube.com/watch?v=hIOBLxzgexM&t=2s);
Олександр ІЛЬКАЄВ, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, «Виховання доброчесності у фахівців музичної сфери».
Працювали секції: академічна культура й етика у вищій освіті: європейський, національний виміри; формування основ академічної культури у закладах освіти, закладах фахової передвищої освіти; культура наставництва в українському та європейському університеті; академічне письмо, академічна комунікація; цифрові технології в освітньому процесі й академічна культура дослідника.
У межах конференції журі підвели підсумки Всеукраїнського конкурсу есе «Доброчесність у навчанні: дотримуватися не можна порушувати», участь у якому взяли 111 здобувачів закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти різних регіонів України з різних регіонів України.
Ураховуючи ідеї та пропозиції, висловлені у доповідях, виступах, у загальній дискусії, учасники конференції сформулювали низку пропозицій, з-поміж яких – реалізація принципів академічної доброчесності в освітніх програмах; міжрегіональна і міжнародна співпраця; розвиток співпраці наукових установ, закладів освіти України і закордону з метою наукових міждисциплінарних досліджень актуальних питань.
Щиро дякуємо усім учасникам за підтримку важливого заходу.
Матеріал підготували –
Мирослава ВОВК,
ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України,
Олена СЕМЕНОГ,
Центр науково-освітнього партнерства і мережевої взаємодії Сум ДПУ імені А.С. Макаренка
18:10 21.05.2025