НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
На засіданні Президії НАПН України розглянуто питання «Про результати досліджень проблем STEM-освіти в гімназіях і ліцеях у Відділенні загальної середньої освіти і цифровізації освітніх систем НАПН України»

15 травня на засіданні Президії НАПН України розглянуто питання «Про результати досліджень проблем STEM-освіти в гімназіях і ліцеях у Відділенні загальної середньої освіти і цифровізації освітніх систем НАПН України».

З доповіддю виступила заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, член-кореспондент НАПН України Тетяна Засєкіна.

Від комісії слово мав голова – директор Інституту цифровізації освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України Олег Спірін.

В обговоренні взяли участь Оксана Лозова – начальник відділу STEM-освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти»; Олена Дика – заступник директора з науково-методичної роботи Буковинської Малої академії наук учнівської молоді, м. Чернівці; Олександр Скуловатов – учитель біології Міжнародної французької школи, м. Київ, викладач міжгалузевого інтегрованого навчального курсу «STEM».

У доповіді йшлося про таке. STEM-освіта як стратегічний напрям реформування української школи впроваджується в освітню практику з 2016 р. як істотний чинник інтеграції знань, забезпечення їх практичної спрямованості, формування в учнів критичного, інженерно-технологічного та інноваційного мислення, розвитку в них ключових компетентностей у галузі природничих наук, математики, інформатики, техніки і технологій.

На виконання завдань щодо науково-методичного забезпечення STEM-освіти Відділення загальної середньої освіти і цифровізації освітніх систем НАПН України своєчасно здійснило необхідну науково-організаційну роботу щодо започаткування відповідних досліджень в Інституті педагогіки та Інституті обдарованої дитини, впровадження результатів яких в сучасну освітню практику закладів загальної середньої і спеціалізованої освіти наукового спрямування триває.

Зокрема в Інституті педагогіки створено відділ STEM-освіти і впродовж 2022-2024 рр. виконано дослідження «Науково-методичне забезпечення впровадження технології STEM-освіти в гімназії» (науковий керівник Рогоза В.В., канд. пед. наук); в Інституті обдарованої дитини у цей же період здійснено дослідження «Форми і методи навчання обдарованої учнівської молоді в умовах реалізації STEM/STEAM-освіти в закладах спеціалізованої освіти наукового спрямування» (науковий керівник Поліхун Н.І., канд. пед. наук). У межах зазначеної проблематики виконуються два докторських дослідження.

За результатами проведених досліджень обґрунтовано й здійснено таке:

  • науково-методичні засади STEM-освіти як педагогічної технології і запропоновано способи вирішення проблеми проєктування і реалізації STEM-освіти в гімназії;
  • розроблено модель реалізації STEM/STEAM-освіти в закладах спеціалізованої освіти наукового спрямування та запропоновано організаційні форми і методи навчання обдарованої учнівської молоді в умовах поєднання формальної і неформальної середньої освіти;
  • здійснено апробацію та перевірку ефективності запропонованих підходів до реалізації STEM-освіти в закладах загальної середньої освіти і STEM/STEAM-освіти в закладах спеціалізованої освіти наукового спрямування;
  • створено навчально-методичне забезпечення STEM-освіти в гімназії, зокрематипову освітню і модельну навчальну програмидля 5-9 класів, підготовлено методичні посібники і рекомендації з їх реалізації в закладах освіти різних типів; розроблено дидактичний супровід STEM/STEAM-освіти в наукових ліцеях;
  • запропоновано методи діагностики готовності педагогів до інноваційної діяльності в умовах впровадження технологій STEM-освіти тощо.

Теоретичні і практичні напрацювання вчених знайшли відображення в 2 методичних посібниках, 3 методичних рекомендаціях, 14 статтях у виданнях, що індексуються в Web of Sciеnce і Scоpus та інших наукометричних базах, 38 статтях у наукових фахових виданнях України,140 публікаціях у матеріалах закордонних і вітчизняних конференцій.

Результати досліджень апробовано та презентовано на 34 різних науково-практичних заходах, серед яких такі:

  • круглий стіл «STEАM-освіта: від теорії до практики» (Київ, 24 березня 2023 р., близько 4 тис. учасників);
  • міжнародна науково-практична конференції «STEAM-освіта: від теорії до практики» (Київ, 12-14 червня 2024 р., понад 2 тис. учасників);
  • міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Актуальні аспекти розвитку STEAM-освіти в умовах євроінтеграції» (Кропивницький, 24 квітня 2025 р., понад 1 тис. учасників).

Заслухавши й обговоривши доповідь і повідомлення голови комісії, а також взявши до уваги виступи освітян-практиків, Президія НАПН України схвалила результати наукових досліджень проблем STEM-освіти в гімназіях і ліцеях, виконаних у Відділенні загальної середньої освіти і цифровізації освітніх систем НАПН України вченими Інституту педагогіки і Інституту обдарованої дитини.

Водночас члени Президії НАПН України зауважили, що проблеми STEM-освіти потребують подальшої уваги щодо науково-методичного забезпечення її впровадження, пошуку нових моделей і технологій її реалізації з урахуванням міжнародного досвіду організації освітнього процесу, зокрема на рівні початкової і профільної середньої освіти, узагальнення здобутих теоретичних і практичних результатів у вигляді цілісної дидактичної системи, яка відображає особливості освітнього процесу та змісту наявного комплексу освітніх галузей у формуванні ключових компетентностей здобувачів загальної середньої освіти.

До нагальних проблем, що потребують досліджень, віднесено також розроблення дидактико-методичних засад формувального і підсумкового оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах реалізації STEM-освіти, а також інноваційні підходи до формування готовності вчителів щодо реалізації технологій STEM-освіти в навчальному процесі.


Пресслужба НАПН України
21:46 15.05.2025