
2 квітня 2025 року на засіданні Президії НАПН України заслухано й обговорено питання «Про результати впровадження міжнародних проєктів Європейського Союзу в контексті виконання наукових досліджень Інституту вищої освіти НАПН України».
З доповіддю виступила в.о. завідувача відділу забезпечення якості вищої освіти Інституту вищої освіти НАПН України, аналітичний менеджер Національного Еразмус+ офісу в Україні, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Жаннета Таланова.
Вона презентувала багаторічний досвід міжнародної співпраці Інституту, актуальний для використання науковими установами й закладами вищої освіти України, акцентувавши увагу на тому, що участь у реалізації міжнародних проєктів із науковою складовою підвищує показники оцінювання під час проходження державної атестації наукових установ України. Жаннета Таланова наголосила, що за період 2013-2025 рр. Інститутом виконано та виконується 23 наукових дослідження та 14 проєктів міжнародної співпраці на основі забезпечення синергії цілей, завдань і результатів досліджень і проєктів.
Доповідачка відповіла на низку запитань членів Президії щодо різних аспектів успішної реалізації та взаємозв’язку тематики досліджень і проєктів, а також шляхів забезпечення синергії проєктної і дослідницької діяльності, ризиків, пов’язаних з проходженням аудиту науковими установами, що реалізують міжнародні проєкти тощо.
Від комісії доповідь виголосила директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України Лариса Лук’янова (голова комісії). Вона наголосила, що Інститут вищої освіти є провідним науковим, освітнім та експертним центром України з питань розвитку вищої освіти, що системно досліджує проблеми забезпечення якості вищої освіти, дослідницької діяльності університетів, взаємодії університетів, суспільства та ринку праці, соціальних та інституційних трансформацій у вищій освіті в контексті європейської інтеграції України та інтеграції вищої освіти і науки до Європейського простору вищої освіти та Європейського дослідницького простору.
Упровадження міжнародних проєктів Європейського Союзу в контексті виконання наукових досліджень Інституту засвідчено новими підходами до державної атестації, де досягнення в міжнародній співпраці мають значну вагу для успішної атестації. Досвід підготовки документів для державної атестації за звітний період 2019-2023 рр. переконливо довів необхідність підготовки проєктних заявок та участі в міжнародних проєктах задля удосконалення дослідницької діяльності, її інтернаціоналізації та посилення інституційної здатності успішно пройти державну атестацію. Адже методика оцінювання ефективності наукової діяльності наукових установ включає показники, за якими здійснюється оцінка результативності наукової діяльності, зокрема конкурсне фінансування проєктів, що охоплюють і кількість заявок на міжнародні грантові програми, що мають наукову складову (Erasmus+, Creative Europe та інші наукові грантові програми країн ЄС, які обліковуються на офіційних ресурсах Європейської Комісії), які визначені переможцями та профінансовані, і кількість поданих і прийнятих до розгляду проєктних заявок.
Наукові досягнення співробітників Інституту, їх авторитет як експертів, англомовна компетентність та активна участь у різноманітних міжнародних заходах сприяли побудові плідної співпраці Інституту з Представництвом ЄС в Україні, Британською Радою в Україні, LeadershipFoundation/Advance HE (Великобританія), Центром дослідження вищої освіти (Чеська Республіка), Університетом Тампере (Фінляндія) та іншими закордонними партнерами. Інститут здійснює активну міжнародну діяльність, ініціює та бере участь у міжнародних проєктах, спрямованих на розвиток вищої освіти України, спільно з мережею партнерів – Міністерство освіти і науки України, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 48 вітчизняних університетів і наукових установ та 17 організацій-партнерів у європейських країнах.
В обговоренні питання від комісії взяли участь проректор з науково-педагогічної роботи та інформатизації Львівського національного університету імені Івана Франка, кандидат фізико-математичних наук, доцент, старший науковий співробітник Віталій Кухарський; професор кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, доктор філософських наук, професор Мар’я Нестерова; професор кафедри публічного управління та адміністрування Маріупольського державного університету, доктор наук з державного управління, професор, голова Галузевої експертної ради з публічного управління та адміністрування Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Андрій Стойка.
Із запитаннями, коментарями і пропозиціями до доповідача і колективу Інституту звернулися члени Президії Віталій Панок, Олександр Ляшенко, Володимир Камишин, Світлана Сисоєва, Олексій Чебикін, Валерій Биков, що створило широку, конструктивну дискусію навколо обговорюваної проблематики.
Підсумовуючи дискусію, Президент НАПН України, академік НАН України, академік НАПН України Василь Кремень висловив думку про важливість участі наукових установ у реалізації міжнародних проєктів, що сприяє їхньому інституційному розвитку, підвищенню англомовної компетентності вчених і ресурсного потенціалу. Він зазначив, що Інститут відомий за кордоном, має потужний потенціал і розвинену мережу університетів-партнерів як в Україні, так і в ЄС. У подальшому доцільно збільшувати і поширювати вплив участі вчених наукових установ НАПН України в міжнародних проєктах на ефективність виконання наукових досліджень за науковою тематикою НАПН України.
Зокрема Василь Кремень сказав таке: «Основне досягнення в діяльності Інституту вищої освіти НАПН України, що він стає суб’єктом наукових досліджень європейських масштабів, суб’єктом науки в Європі. Це позначається на якості розробок. Наприклад, було зроблено чудову розробку щодо мережі закладів вищої освіти в Україні, до якої мав причетність.
Кожен з наших наукових інститутів – це суб’єкт наукової діяльності НАПН України, кожен з них – суб’єкт української науки, але майбутнє в тому, аби кожен інститут ставав суб’єктом європейської науки. Це реальна інтеграція України в Європу. Недостатньо угод, тимчасових контактів. Інститут вищої освіти – відомий в Європі, про нього знають, науковцям замовляють дослідження, результати досліджень впливають на конгломерацію інституцій цього напряму. Кожному інституту академії потрібно працювати в такому стилі – в напрямі підбору кадрів (з обов’язковим знанням англійської мови), здійснення діяльності з виконання проєктів (міжнародних і внутрішніх). Треба вчитися заробляти гроші, оскільки державне фінансування зменшуватиметься, і кожному інституту доведеться виборювати проєкти. Бажано, аби тематика проєктів була близькою до планових досліджень.
Нинішні реалії зумовлюють, аби ми йшли в Європу широким фронтом. Маємо використати усі можливості, аби стати «своїми». Маю задоволення від того, як працює Інститут вищої освіти в напрямі євроінтеграції, оскільки певні передумови співпраці було створено і моїми стараннями міністра освіти і науки України, коли Еразмус Офіс було розташовано на спільних площах з Інститутом вищої освіти. Сподіваюся, що співпраця більш активно пошириться й на інші установи НАПН України.
В цілому ми повинні мати бачення загального розвитку освіти України в контексті розвитку Європейського простору».
Після обговорення Президія Національної академії педагогічних наук України постановила зокрема таке:
Результати впровадження міжнародних проєктів Європейського Союзу в контексті виконання наукових досліджень Інституту вищої освіти НАПН України оцінити позитивно.
Відділенню вищої освіти НАПН України (П.Ю. Саух):
Заслухати на засіданні бюро відділення питання щодо реалізації внутрішньої академічної мобільності в межах освітньо-наукових програм між структурними підрозділами НАПН України на основі досвіду міжнародної академічної мобільності.
Надалі прияти розширенню співпраці Інституту зі структурними підрозділами НАПН України, зокрема щодо поширення досвіду Інституту з використання результатів наукових досліджень для підготовки проєктних заявок і участі в міжнародних проєктах.
Інституту вищої освіти НАПН України (І.І. Драч):
Підготувати рекомендації щодо реалізації внутрішньої академічної мобільності в межах освітньо-наукових програм між структурними підрозділами НАПН України на основі досвіду міжнародної академічної мобільності.
15:14 02.04.2025