НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Освіта для полікультурного суспільства

Національна академія педагогічних наук України вже багато років плідно співпрацює з науковцями, науковими установами та вищими навчальними закладами Республіки Польща. Одним з напрямів такої співпраці є спільний науково-освітній проект Національної академії педагогічних наук України і Вищої педагогічної школи Спілки польських вчителів (м. Варшава) «Проблеми освіти в Польщі та в Україні в контексті глобалізації та євроінтеграції», який проводиться з 2009 року. Мета проекту полягає в організації спільних наукових досліджень з актуальних проблем розвитку сучасної освіти та обміні практичним досвідом модернізації освітньої галузі в контексті Євроінтеграційних процесів. Особливістю даного проекту є те, що його конференції відбуваються у різних областях України і Польщі, залучаючи значну кількість науковців і практиків освітньої сфери.

У рамках проекту вже відбулося 6 конференцій: в Україні – на Житомирщині (2009 р.), Хмельниччині (2011 р.), Києві та Умані (2013 р.). У Польщі – Варшаві і Кракові (2010 р.), Варшаві – Білостоці (2012 р.), Варшаві – Чешині (польським і чеським) (2014 р.).

Остання конференція проводилася з 11 до 17 травня цього року. Тема цьогорічної конференції була: «Освіта для полікультурного суспільства». Делегацію України представили: перший віце-президент НАПН В.І. Луговий, академіки НАПН О.Я. Савченко, О.В. Сухомлинська, член-кореспондент НАПН С.О. Сисоєва, проректор з наукової роботи Київського університету імені Бориса Грінченка Л.Л. Хоружа, директор інституту суспільства Київського університету імені Бориса Грінченка К.О. Ліньов, заступник директора з наукової роботи, завідувач кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка Г.В. Бєлєнька, ректор Житомирського державного університету імені Івана Франка П.Ю. Саух, директор Житомирської філії Київського інституту бізнесу та технологій І.В. Саух.

Конференція проходила у два етапи. Перший – у Варшаві. У Вищій педагогічній школі Спілки польських вчителів (м. Варшава) члени делегації взяли участь у проведенні круглого столу з обговоренням проблеми «Освіта в суспільствах, що відрізняються культурою». Під час дискусії було розглянуто проблеми полікультурної і міжкультурної освіти, виховання толерантності, підкреслена роль загальнолюдських і національних цінностей у формуванні ідентичності громадянина держави, значення культурологічного підходу у розробці змісту підручників і навчальних посібників, підготовки вчителя до міжкультурного виховання учнів, навчально-виховного середовища вищого навчального закладу для формування міжкультурної компетентності студентів. У процесі дискусії учасники обмінялися науковими здобутками в галузі полікультурної і міжкультурної освіти. На зустрічі були представлені книги В.О. Сухомлинського і його думки про виховання толерантності у дітей.

Другий етап конференції проходив на базі Сілезького університету, а саме Відділення етнології та наук про освіту, яке знаходиться у м. Чешин. Гасло другого етапу конференції звучало так: «Освіта у полікультурному світі – досвід і пропозиції». Три сесії цього етапу конференції включали розгляд таких питань: історичні контексти і сучасна спрямованість полі- і міжкультурної освіти (перша сесія); школа і  навчання в полікультурному середовищі, народові та етнічні меншини, їх функціонування (друга сесія); школа і навчання дітей народної меншості закордоном – на прикладі діяльності польської школи у Чеській Республіці (третя сесія – виїздна).

Перша сесія відбулася у міській Ратуші, де учасників конференції привітав бургомістр міста Чешина Мєчислав Шчурек. Конференцію відкрили голова наукового комітету конференції, іноземний член НАПН Т. Левовицький, декан Відділення етнології та наук про освіту Сілезького університету Зенон Гайджица, директор Інституту наук про освіту відділення етнології і наук про освіту Уршула Шушчик. Значна увага була приділена філософським аспектам педагогіки культури, культурологічним витокам розвитку освіти у Польщі та Україні, необхідності розмежування педагогічних понять та їх чіткого визначення для проведення спільних порівняльних педагогічних досліджень і створення спільного наукового простору. Також було підкреслено важливість історико-педагогічних досліджень полі- та міжкультурної проблематики, вивчення педагогічної спадщини під кутом зору сучасних проблем освіти. Українські вчені презентували результати експериментальних досліджень: порівняльний аналіз педагогічних досліджень українських та польських учених з проблем полікультурної та міжкультурної освіти (С.О. Сисоєва); дослідження аксіологічного потенціалу сучасного педагога (Л.Л. Хоружа); розвитку полікультурної компетентності керівників навчальних закладів в умовах післядипломної освіти (К.О. Линьов).

Велику зацікавленість викликали виступи польських учених докторів хабілітованих, професорів Тадеуша Левовицького, Стефана Мішальського, Януша Гайди, Еви-Огродської Мазур, Барбари Грабовської, докторів Анни Гайджіци, Наталі Беднарської та ін.

Члени української делегації мали можливість оглянути кампус Відділення етнології та наук про освіту Сілезького університету в Чешині, лабораторії та майстерні для проведення практичної роботи студентів різних напрямів підготовки.

Прес-служба НАПН України
18:45 26.05.2014