
23 січня 2025 року на засіданні Президії НАПН України розглянуто питання «Про виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності НАМИ України та НАПН України на 2023-2025 роки».
У вступному слові президент НАПН України Василь Кремень сказав таке. Співпраця академій в межах реалізації Програми спільної діяльності Національної академії медичних наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки актуалізована кризовими реаліями воєнного стану в країні, їх тяжкими наслідками для життя, здоров’я та розвитку українського суспільства, завданнями для відновлення людського потенціалу держави, збереження його фізичного та психічного здоров’я.
З інформацією виступили перший віцепрезидент, в.о. головного ученого секретаря Національної академії педагогічних наук України Володимир Луговий і віцепрезидент Національної академії медичних наук України Дмитро Заболотний.
Програма містить 38 заходів, які структурно розділені на два розділи:
- Розроблення нормативного та науково-методичного забезпечення.
- Проведення спільних науково-практичних заходів.
У цілому взаємодія наукових установ академій У межах виконання Програми була активною та результативною, що засвідчують результати виконання заходів, запланованих до виконання у 2024 р.
За напрямом «Розроблення нормативного та науково-методичного забезпечення» до найважливіших результатів виконання Програми у 2024 р. можна віднести наступні.
Розроблення колективом учених Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України у тісній співпраці з ученими НАМН України, зокрема Інституту неврології, психіатрії і наркології, Інституту медицини праці імені Ю.І. Кундієва, Інституту громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва та Інституту охорони здоров′я дітей та підлітків, науково-практичних видань (підручника, двох навчальних посібників, практичного посібника та методичних рекомендацій) присвячених проблемам медичної психології, застосування психотерапевтичних технологій у наданні допомоги постраждалим із проявами посттравматичного стресового розладу, психотехнологій допомоги вимушено переміщеним особам у подоланні психотравмівного впливу воєнного та поствоєнного часу, подоланню травмівного досвіду військовослужбовців, психофізіологічного забезпечення життєстійкості фахівців соціономічних професій в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення та ін.
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України спільно з Державною установою «Інститут громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва» НАМН України здійснював консультаційну допомогу педагогічному персоналу регіональних Центрів навчання та освіти дорослих із питань особливостей організації навчання військових осіб з інвалідністю в межах проєкту «Реінтеграція ветеранів та ветеранок війни через створення освітніх можливостей», що реалізується ИУУ Іпіегпайопаї в Україні за підтримки Федерального міністерства закордонних справ Німеччини.
Тісна співпраця з Державною установою «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків» НАМН України у 2024 р. дала змогу Інституту проблем виховання НАПН України створити науково-методичну базу для популяризації здорового способу життя серед дітей і підлітків, зокрема через публікацію навчального посібника та наукових статей. Спільно проведено пілотне дослідження психоемоційного стану дітей у Харкові та області, результати якого ляжуть в основу подальших регіональних досліджень. Осучаснено діагностичні методики та підготовлено нові інструменти для довгострокових досліджень. Участь у науково-практичних заходах та міжнародній конференції сприяла поширенню знань про медичні аспекти формування життєстійкості дітей в умовах війни.
На виконання спільного для Інституту проблем виховання НАПН України та Інституту охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України завдання Програми зі створення Школи «Здоров’я підлітка» для розроблення профілактичних, профорієнтаційних і реабілітаційно-оздоровчих програм для здобувачів освіти та педагогів щодо ціннісного ставлення, збереження та зміцнення здоров’я підготовлено навчальний посібник «Основи популяризації здорового способу життя» (О.О. Єжова). У посібнику подано теоретичні основи популяризації здоров’я та здорового способу життя й успішні світові практики в освіті та охороні здоров’я. Актуалізовано питання ролі реабілітації та громадського здоров’я в збереженні здоров’я населення й промоції здорового способу життя.
Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України за результатами серії фахових обговорень, у тому числі з фахівцями наукових установ НАМН України, проекту Закону України «Про систему охорони психічного здоров’я в Україні» визначено ключові зауваження, які стосуються суперечливості визначеної у законопроекті мети державної політики в сфері охорони психічного здоров’я, ризику звуження функцій системи психосоціальної допомоги, що стрімко формується, до допоміжної ролі в системі охорони здоров’я. У подальшій роботі над законопроектом запропоновано чіткіше визначити коло суб′єктів, що здійснюють заходи з охорони психічного здоров’я; узгодити законопроект із наявною нормативною базу, що регулює надання соціальних послуг, перш за все на рівні громад; чіткіше прописати повноваження територіальних громад; визначити основний координаційний орган за прикладом законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» та «Про соціальні послуги».
Вчений Інституту соціальної та політичної психології НАПН України В.І. Вус, обраний технічним радником з психічного здоров’я і психосоціальної підтримки проекту 5ауе ійе СЬіІсІгеп в Україні, засновано першу в Україні «Спільноту Практиків» зі створення програм з психічного здоров’я і психосоціальної підтримки дітей.
На виконання Меморандуму між Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України і Державною установою «Центр материнства та дитинства» НАМН України започатковано співпрацю з проблем психологічної діагностики дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах та постраждали внаслідок повномасштабного російського вторгнення.
У співпраці з фахівцями наукових установ НАМН України опубліковано низку статей у міжнародних виданнях, присвячених питанням психічного здоров’я населення в умовах воєнного стану.
Розроблено програму підвищення кваліфікації психологів, що працюють з ;військовослужбовцями (О.Т. Плетка), з урахуванням сучасних теоретичних напрацювань та практичних надбань соціальних, кризових та воєнних психологів.
Інститут професійної освіти НАПН України узгодив напрями розвитку співпраці з Державною установою «Інститут громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва» НАМН України в межах завдань Центру психологічного супроводу діяльності педагогічних працівників закладів професійної освіти ІПО НАПН України. З урахуванням рекомендацій фахівців Інституту громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва НАМН України підготовлено видання «Збірник освітніх кейсів із фізіології харчування та безпеки праці кухарів».
Український науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи за консультативної участі фахівців Інституту охорони здоров′я дітей та підлітків НАМН України розробив методики щодо вивчення ментального здоров’я, які є частиною Українського лонгітюдного дослідження оновленого Переліку психодіагностичних методик та методик для соціально-психологічних обстежень, який розміщено у підготовленому вченими УНМЦ практичної психології і соціальної роботи посібнику «Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби». Посібник рекомендовано використовувати працівникам психологічної служби системи освіти у власній діяльності (лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України від 8 серпня 2024 р. №21/08-1233 «Про методичні рекомендації «Пріоритетні напрями роботи психологічної служби в системі освіти України у 2024/2025 навчальному році»).
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського НАПН України за консультування з фахівцями Державної установи «Інститут охорони здоров′я дітей і підлітків» НАМН України запропонувала інформаційно-аналітичні огляди щодо форм, методів та засобів формування здорового способу життя у дітей та підлітків:
підготовлено виставку-презентацію «Діти з порушенням слуху: освіта та розвиток» до Міжнародного дня глухих;
інформаційний огляд «Профілактики емоційного вигорання в умовах воєнного стану: інформаційний огляд на допомогу психологам».
На виконання Програми та з метою популяризації і широкого впровадження результатів наукових досліджень вчені академій провели ряд спільних науково-практичних масових заходів:
Інститут проблем виховання НАПН України за участі вчених Інституту охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України провели дискусію «Професійна розмова про українське дитинство і війну: як виховувати життєстійкість», 21 серпня 2024 р. Зокрема, обговорено медичні аспекти формування життєстійкості у дітей та підлітків, засоби збереження здоров’я підлітків і молоді під час освітнього процесу в умовах збройних конфліктів.
Також вчені Інституту проблем виховання НАПН України долучилися до участі у науково-практичній онлайн-конференції з міжнародною участю «Актуальні питання фізіології, патології та організації медичного забезпечення дітей шкільного віку та підлітків», що відбулася в Інституті охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України, 13-14 листопада 2024 р.
Вчені НАПН України взяли участь в науково-практичній конференції Державної установи «Інститут громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва» НАМН Україниу рамках XX Марзєєвських читань «Актуальні питання громадського здоров’я та безпеки України», 24-25 жовтня 2024 р.
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України спільно з Державною установою «Інститут громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва» НАМН України провели XIV Всеукраїнські психолого-педагогічні читання, присвячені пам’яті доктора педагогічних наук, професора Федоришина Бориса Олексійовича «Профорієнтація: стан і перспективи розвитку», 20 травня 2024 р. Під час заходу відбувся обмін досвідом психологів, психотерапевтів, психіатрів щодо надання психологічної і психотерапевтичної допомоги різним категоріям населення; представлені науково-практичні рекомендації з надання трирівневої психолого-психотерапевтичної допомоги різним категоріям населення в умовах війни та повоєнного відновлення, зокрема з питань професійного самовизначення, особистісно-професійного розвитку, професіоналізації особистості.
Питання психологічної просвіти населення у воєнний і повоєнний період розглянуто на Міжнародній науково-практичній конференції «Соціально-психологічні особливості професійної діяльності спеціалістів соціальної сфери: психологічна просвіта в умовах війни», 23-25 травня 2024 р., організованій Інститутом соціальної та політично психології НАПН України за участі вчених НАМН України.
Вчені Інституту професійної освіти НАПН України спільно з вченими Державною установою «Інститут громадського здоров ’я імені О.М. Марзєєва» НАМН України взяли участь у науково-практичному заході «Проблеми розбудови екосистеми психологічної допомоги в закладах професійної (професійно-технічної) освіти», 12 листопада 2024 р. Розглянуто актуальні проблеми розвитку психологічної допомоги у воєнний час стосовно функціонування педагогічних екосистем та їх складових, а також особливості розбудови екосистеми психологічної допомоги у закладах професійної (професійно-технічної) освіти у воєнний і повоєнний час.
Аналіз результатів виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності Національної академії медичних наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки засвідчує, що співпраця між вченими НАН України та НАПН України в цілому була ефективною, заплановані на 2024 р. у Програмі заходи виконано.
Президія, після обговорення питання, схвалила результати виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності Національної академії медичних наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки.
До проблем, які потребують подальшого вирішення у рамках спільної діяльності віднесено такі:
розширення співпраці вчених НАПН України та НАМИ України у спільних робочих групах у розробленні законодавчих і нормативно правових документів з питань охорони здоров’я дітей та учнівської молоді;
розширення напрямів співпраці з науковими установами НАМИ України щодо обміну інформацією, підготовки наукових публікацій, проведення спільних масових заходів, підвищення кваліфікації тощо;
укладання угод про співробітництво між науковими установами НАМИ України та НАПН України;
сприяння налагодженню роботи Школи «Здоров’я підлітка» спільного проекту Інституту охорони здоров’я дітей та підлітків НАМИ України та Інституту проблем виховання НАПН України з метою розроблення профілактичних, профорієнтаційних і реабілітаційно-оздоровчих програм для здобувачів освіти та педагогів щодо ціннісного ставлення, збереження та зміцнення здоров’я;
координація взаємодії у пошуку додаткового, зокрема грантового фінансування для проведення комплексних досліджень;
посилення співпраці з науковими установами НАМИ України щодо обміну результатами досліджень з проблем здоров’я, здоров’язбережувальної діяльності і безпеки здобувачів освіти в освітньому просторі та досвідом роботи психологів;
посилення комунікації між науковими установами НАПН України і НАМИ України в організації спільних конференцій, наукових семінарів, круглих столів;
здійснення спільних проектів і програм, спрямованих на науково- інформаційне забезпечення науковців і практиків освітянської галузі, удосконалення компетентностей бібліотечних працівників з питань формування здорового способу життя в дітей та підлітків (здоров’язбережувальної педагогіки);
популяризація, оприлюднення та впровадження в сферу науки й освіти результатів спільної діяльності НАПН України та НАМИ України.
18:09 23.01.2025