НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
19 грудня 2024 р. на засіданні Президії НАПН України розглянуто питання «Про наукову і науково-організаційну діяльність ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України у 2019-2023 рр. та перспективи його розвитку»

З інформацією виступила директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України (далі – Інститут), член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Лариса Лук’янова. Зі співдоповіддю виступив голова комісії, дійсний член (академік) НАПН України, голова вченої ради Університету Григорія Сковороди в Переяславі, доктор педагогічних наук, професора Віктор Коцур, Президія зазначає, що наукова і науково-організаційна діяльність здійснюється відповідно до статутних завдань Інституту.

Лариса Лук’янова зокрема повідомила таке. У п’яти відділах Інституту працює 40 наукових працівників, з них 1 дійсний член НАПН України, 2 члени-кореспонденти НАПН України, 23 доктори наук, 16 кандидатів наук. У звітний період виконувалося 14 наукових досліджень, завершено 9. Їх результати мають наукову новизну, теоретичне і практичне значення, істотний вплив на розвиток науки і освіти.

Вчені Інституту брали участь у підготовці проєкту закону України «Про освіту дорослих», у виконанні програм спільної діяльності НАПН України і МОН України, НАН, НАМН і НАПрН України, здійснювали експертизу проєктів нормативно-правових та інших документів.

З урахуванням результатів наукових досліджень підготовлено інформаційно-аналітичні матеріали «Педагогічна освіта в Україні: сучасний стан і перспективи розвитку» для Офісу Президента України, пропозиції до проєктів законів України про внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів щодо освіти дорослих; розроблено проєкт кваліфікаційної характеристики професії (посади) «Андрагог» для педагогічних і науково-педагогічних працівників до «Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників»; підготовлено інформаційно-аналітичні матеріали щодо особливостей професійної підготовки педагогів у розвинених країнах світу та можливостей творчого використання конструктивних ідей зарубіжного досвіду у вітчизняній системі безперервної педагогічної освіти; здійснено наукове обґрунтування методик і практик сертифікації вчителів загальноосвітніх шкіл, подано пропозиції з розроблення цільових програм сертифікації й способів оцінювання компетентностей вчителів.

За звітний період завершено 12 експериментів, що проводилися на базі 48 закладів освіти, 13 установ та організацій, з якими укладено угоди про наукову співпрацю. У 2019-2023 рр. вченими Інституту підготовлено до впровадження 54 одиниці планової продукції загальним обсягом 416,15 др. арк., серед яких: 10 – наукова; 32 – виробничо-практична; 10 – навчальна; 2 – довідкова продукція. Опубліковано понад 500 статей та майже 700 тез, зокрема у зарубіжних виданнях – понад 200 статей, з них 114 іноземними мовами, 75 – у виданнях Scopus, Web of Sciense.

Загальна кількість об’єктів упровадження результатів наукових досліджень у 2019-2023 рр. – 89, серед яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, заклади освіти, інші установи, підприємства, організації.

В Інституті здійснюється моніторинг впровадження результатів наукових досліджень. З електронної бібліотеки НАПН України здійснено понад 1 млн завантажень наукової продукції, виданої інститутом, усього в ній розміщено понад тисячу ресурсів установи. За даними Google Академія, середній «h–індекс» наукових працівників становить 18 та «10–індекс» – 15. Загальний «h–індекс» Інституту – 79, а «10–індекс» – 423. Наукова продукція експонувалася на міжнародних виставках «Сучасні заклади освіти», «Інноватика в сучасній освіті», «Освіта та кар’єра», проведено 23 науково-практичні заходи, під час яких Інститут нагороджено 13 золотими медалями та 14 дипломами за презентацію досягнень й ефективне впровадження освітніх інновацій.

У 2020-2023 рр. вчені Інституту брали участь у конкурсах Національного фонду досліджень України. У 2020-2021 рр. виконувався проєкт «Психологічна підтримка літніх осіб у період карантину»; у 2023-2024 рр. реалізується проєкт «Максимізація ефективності ресурсів змішаного навчання в закладах вищої педагогічної освіти у воєнний час та повоєнного відновлення України». Дослідження «Організаційно-педагогічні умови діяльності Університету третього віку» виконувалось за результатами конкурсу прикладних наукових досліджень НАПН України з проблем розвитку освіти, що потребують невідкладного розвитку (2021 р.).

На базі Інституту діють Центр освіти дорослих, Центр порівняльної професійної педагогіки (разом із Хмельницьким національним університетом), Центр андрагогічної майстерності.

Діяльність Інституту спрямовано на обґрунтування підходів щодо повоєнної розбудови освіти різних категорій дорослого населення в Україні. Започатковано проведення щорічного вебінару «Українського цвіту по всьому світу: консолідація українців в умовах російської агресії»; здійснюється співпраця з вищими військовими закладами освіти(Національний університет оборони України, Київський інститут Національної гвардії України, Національна академія державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, Національна академія служби безпеки України, Академія державної пенітенціарної служби, Київський військовий ліцей імені Івана Богуна).

Інститут активно співпрацює з міжнародними організаціями, зокрема: DVV International – Інститутом з міжнародного співробітництва німецької асоціації народних університетів (Deutscher Volkshochschulverband e. V, DVV), Асоціацією міжнародної освіти (Association for World Education, AWE), Європейським співтовариством з досліджень у галузіосвіти дорослих(European Society for Research on the Education of Adults, ESREA), Міжнародним співтовариством порівняльних досліджень в освіті дорослих (International Society for Comparative Adult Education, ISCAE), Центром освіти дорослих «Researcher FMJ NonProfit» (м. Будапешт, Угорщина), Інститутом технологій експлуатації – Центром досліджень професійної освіти і управління інноваціями (м. Радом, Польща), Академією спеціальної педагогіки імені Марії Ґжеґожевської (Польща), Сучавським університет «Штефан чел Маре» (м. Сучава, Румунія).

З 2016 р. при Інституті діє Кафедра ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». Результати її діяльності висвітлюються на Web-сторінці Кафедри (www.ipood.com.ua/unesco/) та усоціальних мережах. За звітний період видано 10 випусків «Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття».

В Інституті здійснюється підготовка докторів філософії за двома спеціальностями. У 2019–2023 рр. проводилася атестація кадрів вищої кваліфікації: у спеціалізованій вченій раді Д 26.451.01, у разових спеціалізованих вчених радах ДФ 26.451.01-015, захищено 19 докторських, 35 кандидатських дисертацій, 35 – на здобуття ступеня доктора філософії. Діють 6 наукових шкіл.

Інститут є засновником та співзасновником 5 періодичних видань, що входять до Переліку наукових фахових видань України у галузі «Педагогічні науки» (категорія «Б»), чотири з них – до міжнародних наукометричних баз даних.

У діяльності Інституту широко використовуються інформаційно-комунікаційні технології; функціонує офіційний сайт (www.ipood.com.ua), де розміщується інформація про діяльність усіх структурних підрозділів, портфоліо наукових працівників, результати наукових досліджень, експериментів, діяльність наукових центрів, електронна бібліотека та ін. З 2022 р. діє освітній хаб «IPOOD hab», що охоплює 11 хабів за різними тематичними напрямами. Упродовж п’яти років Інститут став організатором та співорганізатором 286 заходів різного рівня, з яких 62 – міжнародних.

Напрямами подальшої діяльності Інституту є формування інноваційних підходів до розвитку партнерства у національному і зарубіжному дослідницькому просторі в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України; розширення співпраці з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, територіальними громадами з питань освіти дорослих й освіти впродовж життя; посилення взаємодії з закладами післядипломної освіти, громадськими та волонтерськими організаціями, центрами освіти дорослих; започаткування практикоорієнтованих досліджень з проблем педевтології, андрагогіки, порівняльної професійної педагогіки; активізація участі у проєктній діяльності з проблем педагогічної освіти і освіти дорослих.

Водночас необхідно посилити увагу до впровадження результатів наукових досліджень в освітню практику; активізації участі вчених у проєктних дослідженнях. Потребує вдосконалення координація співпраці з іншими науковими установами НАПН України, НАН України, інших національних галузевих академій наук України. Необхідно підвищити ефективність аналізу проміжних результатів досліджень та їх висвітлення в наукових виданнях, інформаційно-аналітичних матеріалах і педагогічній пресі та збільшити кількість публікацій у зарубіжних наукометричних базах даних.

Президія НАПН України, заслухавши доповіді і виступи членів Президії, схвалила результати наукової і науково-організаційної діяльності Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України за 2019-2023 рр.

Відділенню професійної освіти і освіти дорослих НАПН України (Н.Г. Ничкало) рекомендовано сприяти розвитку наукової і науково-організаційної діяльності Інституту у здійсненні мережевої взаємодії із закладами післядипломної освіти, громадськими організаціями, Центрами освіти дорослих.

Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України зосередити увагу на успішному проходженні Інститутом атестації за новою методикою оцінювання ефективності наукової діяльності наукових установ та закладів вищої освіти, а також забезпечити ширше впровадження результатів наукових досліджень у закладах освіти, установах та організаціях, посилення впливу наукової діяльності на розвиток науки і освіти.


14:36 23.12.2024