19 грудня 2024 р. відбулося засідання Президії НАПН України, на якому розглянуто питання «Про виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2023-2025 роки»
З інформацією про результати виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки виступив перший віцепрезидент, в.о. головного ученого секретаря НАПН України Володимир Луговий. Він представив узагальнювальні матеріали про основні наукові події 2024 року, у яких брали участь вчені НАПН України і НАН України.
Виступив віцепрезидент НАН України Сергій Пирожков. Він наголосив на важливості єднання зусиль вчених України у складних умовах воєнного стану, у розв’язанні складних проблем відновлення України і трансформацій науки і освіти на шляху реалізації завдань євроінтеграції.
Зокрема Програму визначають такі вектори співпраці: взаємодія дослідницьких інфраструктур, проведення комплексних міждисциплінарних досліджень у рамках проєкту Плану відновлення України, спільна участь у науково-експертній діяльності, підготовці законотворчих ініціатив у сфері науки та освіти, участь у редколегіях наукових періодичних видань, підготовка наукових і навчальних видань, проведення тематичних науково-комунікаційних та виставкових заходів з питань розвитку освіти і науки, зокрема у рамках Всеукраїнського фестивалю науки тощо.
Науково-координаційна рада Секції суспільних наук і гуманітарних наук НАН України щороку здійснює експертизу фундаментальних наукових досліджень, запланованих до виконання в наукових установах НАПН України. У 2024 р. погоджено 13 тем фундаментальних досліджень для виконання у 2025 р.
До найважливіших результатів виконання Програми у 2024 році можна віднести наступні:
– спільне сприяння вчених НАН України та НАПН України проведенню інноваційної політики в галузі сучасної освіти, впровадженню психологічно обґрунтованих новітніх методів і методик в освітній процес, узагальненню досвіду творчих освітян і науковців;
– спільне обговорення гостроактуальних проблем сучасної науки, пов’язаних з необхідністю забезпечити плідну наукову підтримку викликам нинішньої ситуації, зокрема різних аспектів переживання особистістю кризових умов воєнного часу та можливості надання психологічної допомоги різним верствам населення в умовах війни;
– розроблення спільних міждисциплінарних наукових досліджень, зокрема підготовка проєкту дослідження: «Розробка інтелектуальної природномовної системи для подолання психологічних розладів здоров′я учасників бойових дій у воєнний та повоєнний періоди» (Інститут соціальної та політичної психології НАПН України та Інституту проблем штучного інтелекту МОН і НАН України), поданого на конкурс Національного фонду досліджень України «Наука для зміцнення обороноздатності України»;
– проведення та участь у численних спільних науково-практичних заходах з питань розвитку освіти і науки в умовах воєнного стану, повоєнного відновлення країни та євроінтеграції.
На виконання Програми вченими відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України спільно з відділом стилістики, культури мови та соціолінгвістики Інституту української мови НАН України проведено міжвідомчий вебінар «Динаміка мовної норми в науково-освітньому дискурс і початку ХХІ ст. Шкільний підручник як текст», 28 травня 2024 р. Учасники вебінару: вчителі, студенти і викладачі закладів вищої освіти, методисти інститутів післядипломної освіти обговорили актуальні питання підручникотворення, стандартів сучасної української літературної мови, унормування науково-освітньої комунікації та ін.
Учені НАН України у складі експертних груп МОН України активно долучилися до експертизи підручників для 7 класів з основних навчальних предметів для базової середньої освіти, підготовленими вченими Інституту педагогіки НАПН України у 2024 р.
Вчені Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України регулярно долучаються до засідань міждисциплінарного наукового семінару Фонду В.М. Глушкова «Проблеми розвитку розуму і взаємодії розумних систем та їх підсистем», що працює на постійній основі на базі Київського будинку вчених НАН України. Цьогоріч забезпечувались презентація і поглиблене обговорення новітніх ідей і актуальних розробок науковців різних установ НАПН і НАН України серед наукової громадськості України, а завдяки проведенню ряду засідань в онлайн режимі – і зарубіжних країн.
Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України у співпраці з Інститутом української мови НАН України, Інститутом літератури імені Тараса Шевченка НАН України, Всеукраїнським товариством «Просвіта» імені Тараса Шевченка, Кафедрою ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» 15 лютого 2024 р. проведено щорічний вебінар «Рідномовна і багатомовна освіта у контексті сталого розвитку суспільства», присвячений Міжнародному дню рідної мови (International Mother Language Day 2024). Обговорено питання популяризації рідного слова, зміцнення мотивації до опанування норм української мови, формування ціннісного ставлення до української мови як чинника національної безпеки та ін., https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6102.
Вчені Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна та інших наукових установ НАПН України активно долучаються до підготовки публікацій е-ВУЕ – портальної версії «Великої української енциклопедії», загальне керівництво підготовкою якої здійснюється НАН України
У 2024 р. започатковано співпрацю Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України з комунальним закладом позашкільної освіти «Київська Мала академія наук учнівської молоді» – територіального відділення Національного центру «Мала академія наук України», в рамках якої проведено низку методичних семінарів для ліцеїстів Київського військового ліцею імені Івана Богуна.
Продовжено діяльність у складі науково-дослідної лабораторії з вивчення і розроблення гуманітарних ідей академіка В.І. Вернадського, що діє під егідою Комісії з розроблення наукової спадщини академіка В.І. Вернадського НАН України. Вчені НАПН України взяли участь у підготовці та загальній редакції колективної монографії «Ноосфера Вернадського, сучасна освіта і наука» (В.В. Рибалко, ред., 2024).
Лабораторією морального, громадянського та міжкультурного виховання Інституту проблем виховання НАПН України від 2023 р. спільно з Національним ботанічним садом імені М.М. Гришка НАН України реалізується Програма «Екологічними стежками рідної України», що впроваджується за ініціативи та підтримки Донецької обласної державної адміністрації у рамках Міжвідомчої регіональної програми «Екологічна просвіта та інформування для сталого розвитку Донеччини» на 2020-2025 рр. Метою Програми є ознайомлення дітей та молоді Донеччини з природною, культурною та історичною спадщиною України; надання психологічної підтримки дітям, що перебувають/перебували на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, через використання потенціалу природних екосистем; формування у дітей звички піклуватися про своє ментальне здоров’я; впровадження навичок психологічної стійкості. У рамках Програми учні та педагоги мають змогу відвідати заповідники, національні природні парки, ботанічні сади, історико-культурні об’єкти. З дітьми працюють досвідчені вихователі, екологи, кваліфіковані психологи, які застосовують сучасні методи психологічної підтримки, адаптовані до вікових категорій дітей.
В рамках щорічної виставки «Інноватика в сучасній освіті» 24 жовтня 2024 р. Інститутом проблем виховання НАПН України спільно з Інститутом історії НАН України проведено методологічний семінар «Національна солідарність української молоді: виклики, тенденції і стратегії». Проблемним полем методологічного семінару стали питання національної солідарності, національної ідентичності, національно-патріотичного виховання в умовах війни.
Активною та плідною є взаємодія Інституту соціальної та політичної психології НАПН України з Інститутом політичних та етнонаціональних досліджень імені І.Ф. Кураса НАН України. 20 червня 2024 р. проведено круглий стіл «Дослідження соціально-психологічного стану населення України в умовах війни: виклики для фахової спільноти» за участі представників провідних академічних установ НАН України, НАПН України, незалежних центрів, що спеціалізуються на вивченні громадської думки в Україні. За результатами обговорення окреслено необхідність:
– посилення міждисциплінарної кооперації соціологів, психологів, демографів та інших фахівців для розв’язання складних проблем, пов′язаних з війною;
– пошуку нових методологічних підходів для виявлення складних переживань та емоцій людей у воєнний час;
– дослідження динаміки соціальної напруженості, довіри до влади, ролі політичних орієнтацій, цінностей та групової належності у формуванні уявлень про війну та ставлення до неї на всіх її етапах;
– поглибленого вивчення чинників, що впливають на міграційні наміри;
– розроблення контекстно-чутливих засобів вимірювання, врахування впливу сприйманих загроз на надійність результатів; докладного опису контексту дослідження, включно з конкретним моментом і місцем, для забезпечення належної інтерпретації даних;
– вивчення потенціалу онлайн-досліджень як окремого дослідницького напрямку, враховуючи деформацію вибірки та інші проблеми;
– фокусування на стратегіях та готовності різних груп населення, особливо чоловіків призовного віку, до ширшої мобілізації та її довгострокових наслідків, а також питаннях справедливості та потенціалі зростання соціальної напруженості в міру того, як війна прогресує і повертаються ветерани.
Опубліковано збірник матеріалів круглого столу, в якому представлено нові методичні підходи і рішення для соціальних досліджень та актуальні результати таких досліджень. Збірник адресований дослідникам у галузі суспільних і поведінкових наук, студентам й аспірантам закладів вищої освіти, https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742486/
Інститутом вищої освіти НАПН України спільно з Інститутом демографії та проблем якості життя НАН України здійснено аналіз та узагальнення поточних результатів реалізації Стратегії розвитку вищої освіти в Україні в умовах надзвичайних ситуацій та криз воєнного стану, визначено законодавчі передумови та основні концепти розвитку вищої освіти, зокрема модернізації мережі закладів вищої освіти, в контексті євроінтеграції. Широке обговорення цих питань відбулося на круглому столі: «Стратегія розвитку вищої освіти України в умовах надзвичайних ситуацій та криз воєнного стану. Розбудова мережі закладів вищої освіти України», проведеному 23 вересня 2024 р. До участі у круглому столі долучилися представники Міністерства освіти і науки України, Інституту вищої освіти НАПН України, Інституту демографії та проблем якості життя НАН України, Національного Еразмус+ офісу в Україні, Національної команди експертів з реформування вищої освіти Програми ЄС Еразмус+ за участі Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Крім того, Інститутом вищої освіти НАПН України спільно з Інститутом демографії та проблем якості життя НАН України проведено круглий стіл «Повоєнне відновлення вищої освіти: зарубіжний досвід і світоглядно-методологічні засади», 18 листопада 2024 р., під час якого обговорено педагогічні, демографічні, економічні, філософські, ціннісні та правові аспекти повоєнного відновлення вищої освіти України та ін.
Інститутом цифровізації освіти НАПН України з метою підвищення рівня цифрової компетентності та компетентності з відкритої науки спільно з Центром інформаційно-аналітичного та технічного забезпечення моніторингу об’єктів атомної енергетики НАН України організовано і проведено ІІ онлайн школу «Цифрові технології в наукових дослідженнях» (з 12 листопада 2024 р. по 12 грудня 2024 р.) для наукових й науково-педагогічних працівників, докторантів й аспірантів наукових установ НАПН України, НАН України та закладів вищої освіти. Навчання включало 3 модулі: цифрові технології для проведення наукового дослідження та науково-організаційної діяльності; застосування цифрових технологій для розвитку іміджу вченого та наукової комунікації; застосування цифрових технологій для оцінювання наукових досліджень та проведення наукової і науково-технічної експертизи та передбачає 90 годин (3 кредити ECTS).
Також вченими Інституту цифровізації НАПН України організовано та здійснено модерування роботи наукової панелі «Інформаційно-цифрові середовища закладів освіти: трансформація, безпека, вплив AI» на Всеукраїнському відкритому науково-практичному онлайн-форумі «Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії», 12 листопада 2024 р. Організатори Форуму: НАН України, НАПН України, Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», а також стратегічні партнери Національного центру «Мала академія наук України» – провідні наукові установи, експериментальні заклади – лідери освіти, наукові школи й громадські об’єднання України.
Інститутом професійної освіти НАПН України у співпраці з науковими установами НАН України: Інститут електрозварювання імені Є.О. Патона, Інститут кібернетики імені В.М. Глушкова та Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М.Т. Рильського проведено V Міжнародну науково-практичну конференцію «Професійна освіта в умовах сталого розвитку суспільства», 17 жовтня 2024 р. На конференції акцентовано увагу наукової спільноти на основних векторах розвитку вітчизняної професійної освіти (підвищення обороноздатності України і стійкості українського суспільства, захист національних інтересів, повоєнне відновлення і сталий розвиток суспільства). За результатами конференції опубліковано колективну монографію, https://doi.org/10.32835/2786-619-Х/2024/6.19.
Посилено зв’язки з науковими установами НАН України з питань модернізації освітніх програм підготовки майбутніх докторів філософії. Результати аналізу матеріалів щорічної Міжнародної науково-практичної
6
конференції «Відновлювана енергетика та енергоефективність у XXI столітті» було використано у процесі підготовки трьох практичних посібників для закладів професійної (професійно-технічної) освіти різних галузей.
Традиційно активна співпраця Інституту обдарованої дитини НАПН України з Національним центром «Мала академія наук» для забезпечення освітнього супроводу обдарованих дітей. Розроблено програму підвищення кваліфікації вчителів «Лабораторія наукової освіти для вчителів природничих дисциплін», яку апробовано на базі Чернівецької області за ініціювання і підтримки Буковинської Малої академії наук учнівської молоді, 14-15 листопада 2024 р.
Проведено Міжнародну науково-практичну конференцію «STEАM-ОСВІТА: від теорії до практики», 12-14 червня 2024 р. Співорганізатори заходу: НАН України, НАПН України, Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», Національний центр «Мала академія наук України», Кафедра UNESCO з наукової освіти українського державного університету імені Михайла Драгоманова. У заході взяли участь близько 2 тис. учасників з усіх регіонів України. Мета конференції: обмін досвідом і налагодження співпраці між науковцями, педагогами, практиками в галузі STEAM-освіти, обговорення актуальних проблем та перспектив розвитку STEAM-освіти в Україні і світі; вироблення практичних рекомендацій щодо впровадження форм та методів освітнього підходу STEAM.
З метою координації бібліометричних технологій і наукознавчих досліджень в установах НАН України і НАПН України Державною науково-педагогічною бібліотекою України імені В.О. Сухомлинського у 2024 р. здійснено два бібліометричних аудити педагогічної науки за показниками наукометричної системи «Бібліометрика української науки», доступні для ознайомлення на сайті бібліотеки за покликанням: https://dnpb.gov.ua/ua/naukovo-doslidna-diyalnist/bibliometryka-dnpb/pedahohichna -nauka- ukrayiny-bibliometrychnyy-audyt/.
Продуктивною була участь співробітників Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського у науково-практичних заходах ДНПБ України імені В.О. Сухомлинського:
– ІХ Всеукраїнській науково-практичній конференції з історії освіти з міжнародною участю «Педагогічна біографіка про національно-патріотичне виховання дітей і молоді: ідеї, концепції, практики», 13 травня 2024 р.
– участь у засіданні Президії НАПН України 19 вересня 2024 р. генерального директора Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського Л.А. Дубровіної, де розглядалося питання «Про наукову і науково-організаційну діяльність Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського за 2020-2024 рр. та перспективи її подальшого розвитку».
Науковці ДНПБ України імені В.О. Сухомлинського взяли участь у заходах НАН України:
– всеукраїнській науковій конференції «Українська енциклопедистка в умовах викликів і загроз національній ідентичності», 29 травня 2024 р.,
– ХХ Всеукраїнських біографічних читаннях, присвячених пам’яті засновника і першого директора Інституту біографічних досліджень Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського, доктора історичних наук, професора Віталія Сергійовича Чишка (1951-2003) «Сучасна біографіка та біобібліографія: нові форми і методи дослідницької та інформаційної роботи, інтеграції та поширення біографічних знань», 5 червня 2024 р.;
– Міжнародній науковій конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Інтеграція у міжнародний бібліотечний простір», 8-10 жовтня 2024 р.
Аналіз результатів виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки засвідчує, що співпраця між вченими НАН України та НАПН України в цілому була ефективною, заплановані на 2024 р. у Програмі заходи виконано.
Водночас підвищенню якості реалізації Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України сприятиме:
– розширення напрямів співпраці з науковими установами НАН України щодо обміну інформацією, підготовки наукових публікацій, впровадження результатів наукових досліджень, проведення спільних масових заходів, підвищення кваліфікації тощо;
– укладення Угод про співробітництво між науковими установами НАН України та НАПН України, а також розширення кола партнерських наукових установ НАН України;
– створення спільного стратегічного дослідницького центру для розроблення політик у сфері національної безпеки, освіти, науки та інновацій;
– посилення реалізації комплексних міждисциплінарних досліджень та забезпечення систематичної взаємодії дослідницької інфраструктури НАН України та НАПН України. Особливу увагу варто приділити розвитку напряму «перехресного» рецензування наукових розробок ученими обох академій;
– імплементація стандартів відкритої науки в діяльність дослідницьких установ в умовах війни та повоєнного відновлення України;
– залучення наукових установ НАН України до спільного інформаційно-аналітичного супроводу освіти, педагогіки і психології в умовах цифрової трансформації науки;
– посилення співпраці з редакційними колегіями наукових фахових видань НАН України та НАПН України та запровадити практику обміну гостьовими лекціями запрошених професорів для майбутніх докторів філософії;
– розроблення спеціалізованих освітніх програм, навчально-методичного забезпечення для обдарованих дітей;
– поповнення бібліотечних фондів, популяризація наукових видань, підготовлених науковцями установ НАН України та НАПН України;
– фінансова підтримка реалізації міжнародного співробітництва; для оплати моніторингових і кроскультурних психологічних досліджень на території України і країн демократичного Заходу;
– фінансового забезпечення для оплати витрат залучених спеціалістів у галузі педагогіки та психології до проведення розширених досліджень та тестування результатів у рамках передбачених Програмою наукових заходів, а також для оплати фахової спеціалізації співробітників;
– організаційно-адміністративного забезпечення спеціалістами ІТ-сфери ефективного інформування наукової громадськості про передбачені Програмою заходи і про їх результати (створення відповідних сайтів, публікація матеріалів, інформування через ЗМІ).
Президія постановила схвалити результати виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки, а також орієнтувала на своєчасне та якісне виконання Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України у 2025 р. із урахуванням пропозицій НАН України, викликів воєнного стану, реалізації євроінтеграційного курсу.
16:22 19.12.2024