НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Програма спільної діяльності МОН України і НАПН України на 2024-2026 роки: результати виконання у 2024 році

19 листопада 2024 р. відбулося засідання Президії НАПН України, на якому було розглянуто питання виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності МОН України і НАПН України на 2024-2026 роки.

З інформацією виступив віце-президент НАПН України, в.о. головного ученого секретаря Володимир Луговий, а також з оцінкою діяльності слово мав представник МОН України – керівник експертної групиз питань фахової передвищої освіти Ігор Балуба.

Володимир Луговий виклав у виступі основний зміст здійсненого, зокрема він зазначив, що Національна академія педагогічних наук України тісно взаємодіє з центральними органами виконавчої влади щодо реалізації освітньої політики держави. Співпраця наукових установ НАПН України з Міністерством освіти і науки Україниє ефективною та широкомасштабною. Програма спільної діяльності окреслює предметне поле і проблематику спільних заходів.

У 2024 р. розпочато реалізацію нової Програми спільної діяльності МОН України та НАПН України на 2024-2026 роки (далі – Програма), підписаної 2 квітня 2024 р. Міністром Оксеном Лісовим і президентом НАПН України Василем Кременем та затвердженої наказом НАПН України від 2 квітня 2024 р. № 24 о.д. Новою Програмою передбачено виконання 111 заходів, спрямованих на вирішення нагальних завдань із реформування вітчизняної освіти, з таких дев’яти напрямів: «Доступна та якісна дошкільна освіта», «Нова українська школа», «Позашкільна освіта», «Сучасна професійна (професійно-технічна) і фахова передвища освіта», «Якісна вища освіта та розвиток освіти дорослих», «Розвиток науки та інновацій», «Цифровізація освіти», «Психологічний супровід освіти» та «Загальні проблеми розвитку освітнього простору». З ініціативи Директорату шкільної освіти МОН України нова Програма доповнена окремим розділом «Позашкільна освіта».

Вчені академії активно залучені до робочих груп, експертних та конкурсних комісій МОН України з розроблення освітніх стандартів та програм, здійснюють експертизу навчально-методичної літератури для закладів освіти, беруть участь у розробленні, обговоренні, внесенні пропозицій та зауважень до законодавчих і нормативно-правових актів у галузі освіти, здійснюють науково-методичний супровід дослідно-експериментальних робіт, інноваційних проектів та пілотних досліджень у закладах освіти різних рівнів тощо.

Найважливішими результатами виконання Програми у 2024р. є

реалізація актуальних завдань у сфері освіти, педагогіки і психології в умовах воєнного стану країни та з урахуванням повоєнного відновлення у тісній взаємодії між фахівцями МОН України та вченими НАПН України, серед яких

-      активна участь упродовж 2024 р. вчених академії у розробленні, обговоренні, внесенні пропозицій та зауважень до законодавчих і нормативно-правових актів у галузі освіти;

-      забезпечення якості дошкільної освіти в умовах воєнного стану у тісній співпраці з Директоратом дошкільної та інклюзивної освіти, Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України, зокрема здійснення науково-методичного супроводу проєкту ЮНІСЕФ «Забезпечення безперервності навчання та розвитку дітей дошкільного віку в умовах кризи в Україні», що здійснювали вчені Інституту психології імені Г.С. Костюка,та розроблення науковцями Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН Україниметодичних рекомендації щодо діагностики та забезпечення якісної освіти дітей раннього та дошкільного віку;

-        забезпечення розвитку загальної середньої та профільної освіти.

Ученими Інституту педагогіки НАПН Україниу співпраці з Директоратом шкільної освіти МОН Українирозробили:

•    навчально-методичне забезпечення освітнього процесу (підготовлено підручники, навчальні і навчально-методичні посібники, навчальні програми для 7-9 класів закладів загальної середньої освіти);

•    модельні навчальні програми із предметів мовно-літературної, суспільно-гуманітарної освітніх галузей, STEM, фізичної культури, безпеки та здоров’я для методичного супроводу та забезпечення профільної середньої освіти;

•    модельну навчальну програму «Захист України» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти;

•    розпочато інноваційний освітній проєкт всеукраїнського рівня «Науково-методичне забезпечення STEM-освіти в закладах освіти» (вересень 2024 р. – грудень 2027 р., наказ МОН України від 9 жовтня 2024 р. № 1438;

-       на виконання завдання моніторингу готовності й потреб учителів до використання цифрових засобів та ІКТ у закладах загальної середньої освіти Інститут цифровізації освіти НАПН Україниспільно з Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» МОН Українипровів Міжнародну конференцію «Цифрова компетентність вчителя НУШ» 2024: інновації в умовах змін», 21 березня 2024 р. На конференції розглянуто нагальні проблеми цифровізації освіти, а саме: науково-методологічні підходи розвитку цифрової компетентності, безпека використання цифрових інструментів у шкільній освіті, цифровий освітній контент для реалізації дидактичних цілей предметних галузей, дидактичні аспекти використання цифрових засобів навчання у шкільній освіті під час війни, використання віртуальної/доповненої реальності та штучного інтелекту для розвитку цифрової компетентності, цифрове освітнє середовище нової української школи у військовий час, інформаційно-комунікаційні технології у професійній освіті та підвищенні кваліфікації вчителя та ін. ;

-      Інститутом обдарованої дитини НАПН Україниза підтримки МОН України, НАН України, спільно з НЦ «Мала академія наук України», кафедрою ЮНЕСКО з наукової освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова з 23 по 26 жовтня 2024 р. проведено Міжнародну науково-практичну онлайн-конференцію «Обдаровані діти – скарб нації». У заході взяли участь близько 3 тис. педагогів України. За результатами конференції підготовлено рекомендації та матеріали, розміщені на сайті ІОД http : //surl .li/fqliwz ;

-       забезпечення безбар’єрності освітніх послуг, вченими Інституту спеціальної педагогіки і психології НАПН Україниспільно з фахівцями Директорату дошкільної та інклюзивної освіти МОН Українипідготовлено:

•    методичні рекомендації для закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), позашкільної, фахової передвищої, вищої освіти з урахуванням потреб осіб з особливими освітніми потребами, зокрема з інвалідністю, людей старшого віку та інших вразливих представників окремих соціальних груп;

•   модельні навчальні програми для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку та закладів загальної середньої освіти зі спеціальними класами для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку;

-      у сфері професійної (професійно-технічної) освіти Інститутом професійної освіти НАПН Україниспільно з Директоратом професійної освіти МОН Українипідготовлено практичні матеріали для освітніх кейсів з енергоефективності та безпеки праці в повоєнному будівництві; з охорони довкілля та ресурсозбереження в повоєнній аграрній галузі; державно­приватного партнерства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти у повоєнний час;

-       науково-методичне забезпечення професійного й особистісного розвитку науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, здійснюване вченими Інституту педагогічної освіти та освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України:

•    укладено низку навчальних програм підвищення кваліфікації науково- педагогічних працівників ЗВО;

•    розроблено психологічний супровід професійної діяльності педагогічних працівників в умовах війни та повоєнного відновлення України, зокрема аналітичні матеріали «Психологічний супровід професійної діяльності педагогічних працівників в умовах світових змін: актуальні питання повоєнного відновлення та євроінтеграції України», спрямовані на підтримку ментального здоров’я педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти (вчителів, соціальних педагогів, психологів);

-       у сфері вищої освіти вченими Інституту вищої освіти НАПН України у тісній співпраці з Директоратом фахової передвищої, вищої освіти МОН України:

•    проведено 23 вересня 2024 р. круглий стіл «Стратегія розвитку вищої освіти України в умовах надзвичайних ситуацій та криз воєнного стану. Розбудова мережі закладів вищої освіти України» спільно з Міністерством освіти і науки України, Національним Еразмус+ офісом в Україні, Національною командою експертів з реформування вищої освіти Програми ЄС Еразмус+, Інститутом демографії та проблем якості життя НАН України, Київським національним університетом імені Тараса Шевченка. Метою заходу було здійснення аналізу та узагальнення поточних результатів реалізації Стратегії розвитку вищої освіти в Україні в умовах надзвичайних ситуацій та криз воєнного стану, визначення законодавчих передумов та основних концептів розвитку вищої освіти, зокрема модернізації мережі закладів вищої освіти, в контексті євроінтеграції.

•    проведено 7 листопада 2024 р. XIII Міжнародну науково-практичну конференцію «Європейська інтеграція вищої освіти України в контексті Болонського процесу. Цифровізація та забезпечення якості вищої освіти для забезпечення рівного доступу до якісної вищої освіти» спільно з МОН України, Національним Еразмус+ офісом в Україні, Київським національним університетом імені Тараса Шевченка, Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, Спілкою ректорів закладів вищої освіти України, а також командою Національних експертів з реформування вищої освіти Програми ЄС Еразмус+ (HERE team) (http://surl.li/icwlcx). Захід відбувся за підтримки Генерального директорату з питань освіти, молоді, спорту і культури Європейської Комісії та Європейського виконавчого агентства з питань освіти та культури. У рамках конференції представлено процеси гармонізації законодавства України у вищій освіті відповідно до євроінтеграції, шляхи модернізації зовнішнього та внутрішнього забезпечення якості для цифрових освітніх програм в Україні з урахуванням трендів EHEA, а також особливості забезпечення якості цифрової вищої освіти в умовах криз/надзвичайних ситуацій (пандемія, масштабна війна);

•    обґрунтовано використання рейтингових і класифікаційних механізмів для оптимізації мережі закладів вищої освіти та подано пропозиції до проєкту операційного плану реалізації Стратегії розвитку вищої освіти у 2025 -2028 роках;

-       у галузі соціальної психології вченими Інституту соціальної та політичної психології НАПН Україниу взаємодії Директоратом шкільної освіти та Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України:

•    підготовлено цикл відео-лекцій з питань подолання освітніх втрат, зокрема щодо відновлення мотивації до навчання, формування самостійності, психологічних особливостей підлітків 7-9 класів. Ці матеріали увійшли до програми навчання проєкту «Майстерклас: навчання для тренерів НУШ у 7-9 класах», організованого ГС «Освіторія» у співпраці з ЮНЕСКО та МОН України;

•    розроблено Комплекси діагностичних методик для оцінки рівня медіатравматизації для трьох вікових груп (3 діагностичні комплекси методик оцінювання рівня медіатравматизації для трьох вікових категорій: 4-7, 8-13 та 14­18 років);

-      вченими Українського науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботиза підтримки Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» МОН Українипідготовлено практичні матеріали щодо психологічного супроводу відновлення освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти та психологічної безпеки освітнього середовища.

За напрямом спільної діяльності «Доступна та якісна дошкільна освіта» у взаємодії з Директоратом дошкільної та інклюзивної освіти та Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України:

Інститутом психології імені Г.С. Костюка НАПН Україниздійснюється наукове керівництво дослідно-експериментальною роботою «Психолого-педагогічні умови становлення ціннісних орієнтацій дітей в ігровій та навчальній діяльності освітньої системи «Радість розвитку», результати якого будуть представлені в рамках науково-методичного семінару в грудні цього року.

Центром раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН Україниз метою розроблення теоретичних засад створення системи забезпечення якості дошкільної освіти в умовах воєнного стану підготовлено монографію «Теоретичні та методичні засади забезпечення якості освіти дітей раннього та дошкільного віку в умовах воєнного стану» та методичні рекомендації щодо забезпечення якості освіти дітей раннього та дошкільного віку. Розробляються організаційно-педагогічні умови залучення батьків до використання дидактичних можливостей цифрового середовища в освіті дітей раннього та дошкільного віку, підготовлені методичні рекомендації для батьків та вихователів.

Для дошкільної освіти дітей з особливими потребами Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розробляється змістове, програмне і методичне забезпечення. Зокрема, на запит МОН України підготовлено аналітичні матеріали щодо запровадження безбар’єрності освітніх послуг в закладах дошкільної та загальної середньої освіти (https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742529/). Здійснено аналіз проблеми з реалізації послуги раннього втручання дітям з особливими потребами та створення сприятливого середовища в закладах дошкільної освіти для розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Проведено низку науково-практичних заходів.

21-22 лютого 2024 р. у Києві за ініціативи Радниці-Уповноваженої з прав дитини та дитячої реабілітації Дар’ї Герасимчук у співпраці з МОН України та Координаційним центром з розвитку сімейного виховання та догляду дітей за підтримки ЮНІСЕФ Україна, Люмос Україна та за участі Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН Українивідбулася Стратегічна сесія з розроблення Концепції трансформації спеціальної освіти. Команда залучених спеціалістів із числа практиків, науковців урядовців, законотворців, громадських організацій, батьків зі всієї України визначили основні цілі й завдання спеціальної освіти, що мають стати чіткими векторами в етапі трансформації у відповідності з існуючими викликами і сучасними підходами. Продуктивною виявилася робота щодо розроблення 4 пілотних освітніх продуктів для дітей: зі складними порушеннями розвитку, з порушенням слуху, з порушенням зору, з порушенням інтелектуального розвитку за умови осучаснення спеціального навчання, створення мережі провайдерів та визначенням шляхів забезпечення ефективного менеджменту. (httрs://іsрukr.огg.uа/?р=11515).

За напрямом спільної діяльності «Нова українська школа»

Директоратом шкільної та Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України вченими Інституту педагогіки НАПН Україниздійснено низку заходів із підготовки пілотування профільної середньої освіти:

·                участь у національному форумі «Реформування старшої профільної середньої освіти (академічні ліцеї)», організованому МОН України за експертної підтримки Організації ′ економічного співробітництва та розвитку;

·                у рамках виконання наукового дослідження «Науково-методичні засади формування і реалізації обов’язкового компонента змісту профільної середньої освіти академічного спрямування» підготовлено освітню програму профільної середньої освіти академічного спрямування, модельні навчальні програми:

·            модельна навчальна програма з предметів мовно-літературної освітньої галузі (обов’язковий компонент профільної середньої освіти);

·            модельна програма з предметів освітньої галузі STEM (обов’язковий компонент профільної середньої освіти);

·            модельна програма з предметів суспільно-гуманітарної освітньої галузі (обов’язковий компонент профільної середньої освіти);

·            модельна програма з предметів освітньої галузі фізичної культури, безпеки та здоров’я (обов’язковий компонент профільної середньої освіти).

·            у складі робочої групи підготовлено модельну навчальну програму «Захист України» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти.

Упродовж 2024 р. здійснювався науково-методичний супровід реформи Нової української школи у результаті якого обговорено дослідження «Нова українська школа в 5-6-х класах: виклики впровадження»; а також підготовлено:

·    підручники, навчальні та навчально-методичні посібники, навчальні програми для 7 класів закладів загальної середньої освіти;

·    рукописи підручників з цифровими електронними додатками для апробації у 8-х пілотних класах закладів загальної середньої освіти;

·     модельні навчальні програми «Громадянська освіта» для 8-9 класів закладів загальної середньої освіти та STEM для 5-9 та 7-9 класів закладів загальної середньої освіти;

·    навчальні програми на основі модельних навчальних програм для 5-7 класів закладів загальної середньої освіти;

·     модифіковані (скорочені) освітні програми українознавчого компонента з української мови, української літератури, історії України та географії для закладів загальної середньої освіти;

·    інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти;

·    методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у школах у 2024-2025 н.р.;

·    методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання у 5-9 класах закладів загальної середньої освіти;

·    оновлено Типову освітню програму для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти;

·    Концептуальні засади реформування історичної освіти в школах; методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2024-2025 навчального року.

На постійній основі здійснюється обговорення нормативних освітніх документів, участь у роботі експертних рад, журі конкурсу Учитель року тощо.

Для методистів післядипломної педагогічної освіти проведено вебінар «Професійна трансформація методистів в умовах реформ НУШ» для ознайомлення з актуальними питаннями методичної роботи в умовах реформ НУШ, надання практичних рекомендацій та інструментів для ефективної роботи в умовах сучасних викликів.

Розроблено модельні навчальні програми для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку та закладів загальної середньої освіти зі спеціальними класами для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку, рекомендовані МОН України, наказ від 25 вересня 2024 р. № 1377.

Для науково-методичного забезпечення процесів цифровізації загальної середньої освіти вченими Інституту цифровізації освіти НАПН України підготовлено низку публікацій:

·    монографію(https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741602/) та препринт (https://lib.iitta.gov.ua/740746/) «Цифрова компетентність вчителя нової української школи: 2024: інновації в умовах змін»;

·    збірник матеріалів«Моніторинг готовності та потреб українських вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ»;

·     Інформаційні бюлетені:

·    Штучний інтелект: найкращі інструменти для оптимізації процесу навчання в школі, № 1, 2024 р., https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740061/;

·    Цифровий освітній проєкт Eduguides.ua для підтримки українських дітей і батьків у Польщі, № 2, 2024 р., https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740406/;

·                             Інформаційно-комунікаційні технології для організації та підтримки STEAM-проєктів у закладах загальної освіти, № 3,     2024 р., https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740255/та ін.

У співпраці з відділом STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» з 12 по 14 червня 2024 р. Інститутом обдарованої дитини НАПН України проведено Міжнародну науково-практичну конференцію <^ТЕМ-освіта від теорії до практики», http://surl.li/kecvio.

Із метою сприяння реалізації основних положень «Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року» Державною науково-педагогічною бібліотекою України імені В.О. Сухомлинськогосистематично здійснюється інформаційне забезпечення розвитку Нової української школи шляхом поповнення електронного інформаційного ресурсу «Бібліотека Нової української школи», http://dnpb.gov.ua/ua/бібліотека-нової-української-школи/.

Спільно з ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» на виконання наказу МОН України «Про проведення щорічного Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек» від 12 серпня 2014 р. № 931 із 1 по 31 жовтня щорічно проводиться Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек. Здійснено науково-методичний супровід організації заходів, підготовлено й оприлюднено рекомендації щодо проведення всеукраїнського місячника шкільних бібліотек у 2024 р. під гаслом «Шкільна родина, що читає – стратегічне завдання бібліотеки». За підсумками Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек заплановано проведення вебінару, https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2024/09/Recommendations_monthly_2024.pdf.

Цьогоріч у Програмі з ініціативи Директорату шкільної освіти МОН Українивиокремлено напрям співпраці «Позашкільна освіта», на його виконання вчені Інституту проблем виховання НАПН Українидолучилися до робочої групи з розроблення Концепції розвитку позашкільної освіти відповідно до наказу МОН від 29 квітня 2024 р. № 590. За участі лабораторії позашкільної освіти Інституту проблем виховання оновлено освітню програму курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів позашкільної освіти Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України. Навчально-тематичний план, навчальні модулі, тематика курсових робіт розміщені на сайті: https://nenc.gov.ua/у розділі «Підвищення кваліфікації».

За пріоритетним напрямом «Сучасна професійна (професійно-технічна) і фахова передвища освіта» за тісної взаємодії з Директоратом професійної освіти МОН України Інститутом професійної освіти НАПН Українивзято участь у обговоренні проєкту Закону України «Про професійну освіту», розробленні проєкту стандарту вищої освіти для підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти ступеня доктора філософії зі спеціальності «015 Професійна освіта» («Оцінювач професійних кваліфікацій», «Водій автотранспортного засобу», «Офіціант»; «Психолог»; «Візажист. Візажист-стиліст» «Майстер з монтажу навісних вентильованих фасадів світлопрозорих конструкцій», «Інсталятор інженерних систем та устаткування») та професійних стандартів.

Здійснювалося розроблення навчально-методичного забезпечення щодо застосування екоорієнтованих педагогічних технологій у професійній підготовці майбутніх кваліфікованих робітників будівельної та аграрної галузей та сфери ресторанного обслуговування. Підготовлено збірники освітніх кейсів (з енергоефективності та безпеки праці в повоєнному будівництві; з охорони довкілля та ресурсозбереження в повоєнній аграрній галузі); методичні рекомендації (самовдосконалення педагогічних працівників фахових коледжів; механізми державно-приватного партнерства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти у повоєнний час).

Проведено низку науково-практичних масових заходів, зорієнтованих на подолання освітніх втрат і розривів та відновлення України.

Білоцерківським інститутом неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН Україниз метою впровадження результатів дослідницьких проектів у діяльність закладів професійної (професійно-технічної) освіти та популяризації і залучення педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти до науково- дослідної роботи проведено цикл регіональних науково-практичних семінарів спільно з Навчально-методичними центрами професійно-технічної освіти МОН України:

-      науково-методичний інтенсив «Сучасна дидактика для розвитку професійних навичок кваліфікованих робітників: освітні тренди і вимоги ринку праці», 28 березня 2024 р., http://surl.li/uefyqv;

-      науково-практичний семінар «Психолого-педагогічні чинники формування професійної компетентності кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану», 26 квітня 2024 р., http://surl.li/exzwfg;

-      науково-практичний семінар «Педагогічна діяльність в епоху цифрового освітнього середовища: сучасні підходи та інструменти», 25 червня 2024 р., http://surl.li/ghdast.

Відповідно до пріоритетного напряму «Якісна вища освіта та розвиток освіти дорослих» за підтримки Директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН України, Інститутом вищої освіти НАПН України:

-      обґрунтовано теоретичні основи з проблем розвитку вітчизняної та зарубіжних систем вищої освіти та здійснено аналіз провідного досвіду;

-      науково обґрунтовано використання рейтингових і класифікаційних механізмів при оптимізації мережі закладів вищої освіти, doi.Org/10.37472/v.naes.2024.6213;

-      надано практичні пропозиції до проєкту операційного плану реалізації Стратегії вищої освіти у 2025-2028 роках, що важливі для підвищення конкурентоспроможності і привабливості української вищої освіти, її внеску у посилення обороноздатності і прискорення повоєнного відновлення країни, подальшої євроінтеграції держави, doi.Org/10.37472/v.naes.2024.6213;

-      розроблено пропозиції і рекомендації щодо актуалізації цілей і завдань Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки, doi.Org/10.37472/v.naes.2024.6214;

-      проведено аналіз поточних результатів реалізації Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки, doi.Org/10.37472/v.naes.2024.6214;

-      підготовлено пропозиції до проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Зміни, що вносяться до Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року № 286-р «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки»»;

-      розроблено Концепцію розвитку відкритої науки в НАПН України на 2024-2030 роки, https://naps.gov.ua/ua/press/announcements/3373/), на виконання Національного плану щодо відкритої науки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2022 р. № 892-р.

Інститутом педагогічної освіти та освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН Українипідготовлено до впровадження науково-методичне забезпечення підготовки викладачів закладів вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифровізації суспільства, що включає: монографію «Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього викладача закладу вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифровізації суспільства»; збірник наукових праць «Цифровий супровід професійної підготовки майбутніх викладачів у воєнний та повоєнний час»; практичний порадник «Розвиток педагогічної майстерності викладачів закладів вищої освіти в цифровому освітньому середовищі у повоєнний час»; методичні рекомендації «Підготовка викладача закладу вищої педагогічної освіти до цифрової безпеки у повоєнний час».

Поглиблено мережну взаємодію із закладами вищої педагогічної освіти в межах функціонування об’єднання інституцій-партнерів «Педагогічна синергія»; закладами-партнерами розроблено проєкт «Положення про практичну підготовку майбутніх педагогів у закладах вищої освіти України» для МОН України.

З метою науково-методичного супроводу професійного розвитку бібліотекарів закладів загальної середньої освіти Державною науково- педагогічною бібліотекою України імені В.О. Сухомлинськогопроведено науково-практичні заходи з розвитку компетентностей бібліотекарів закладів загальної середньої освіти:

-      практичний семінар для шкільних бібліотекарів м. Києва в Інституті підвищення кваліфікації Київського столичного університету імені Бориса Г рінченка;

-       методичний івент «Інформація та її вплив на дітей під час війни»;

-                     флешмоб «Цифрова безпека – мій захист», 6 лютого 2024 р., https://dnpb.gov.ua/ua/?news=38298;

-      тренінг «Інформація та особливості її споживання під час війни», ЗЗСО №136 м. Київ, 23 травня 2024 р.;

-       методичний івент «Цифрова медіагігієна та медіабезпека бібліотекарів в умовах війни та повоєнної відбудови», 6 червня 2024 р., https://dnpb.gov.ua/ua/?news=39691;

-      всеукраїнський вебінар «Стійкість та інновації: освітянські бібліотеки в умовах викликів і змін», 19 серпня 2024 р., https://dnpb.gov.ua/ua/?events=40646.

На виконання пріоритетного напряму «Розвиток науки та інновацій»: НАПН України у співпраці з МОН України взяла участь у підготовці:

-      Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті починаючи з 2025 р., для додаткової підтримки пріоритетних напрямів наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок;

-      проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оновлення системи пріоритетних напрямів у сферах наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності», розроблений відповідно до абзацу четвертого пункту 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України від 21 грудня 2023 р. N° 3534-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та інноваційної діяльності».

У співпраці з Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» МОН Українивченими академії здійснюється науково-методичний супровід інноваційних проєктів, пілотних досліджень, педагогічних експериментів, експертиза освітніх проєктів, зокрема у 2024 р. науковцями лабораторії психології навчання ім. І.О. Синиці Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН Українипроведено психологічну експертизу навчальних матеріалів, спрямованих на формування громадянської компетентності в учнів початкової та загальної середньої освіти засобами відповідних навчальних предметів (інтегрованих курсів).

Здійснено експертизу проєкту дослідження «Удосконалення інформаційних ресурсів у сфері науки в частині реєстрації, внесення, збереження, пошуку та обміну даних, а також створення бази даних на основі НПА у сфері науки» з розроблення наукових засад державної політики у сферах освіти і науки, інноваційної діяльності в зазначених сферах (С.Г. Литвинова, Інститут цифровізації освіти НАПН України).

З метою забезпечення доступу вчених та науково-педагогічних працівників до джерел наукової і науково-технічної інформації Інститут цифровізації освіти НАПН Українипродовжує методично-технологічний супровід Електронної бібліотеки Національної академії педагогічних наук України (https://lib.iitta.gov.ua/). Суттєву роботу з адміністрування внесень електронних ресурсів до бібліотеки виконує Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. СухомлинськогоНАПН України. Станом на жовтень 2024 р. сховище електронної бібліотеки містить близько 36 тис. ресурсів у вільному доступі, що завантажено користувачами понад 16,6 млн. разів зі 191 країни світу. З початку воєнного стану на цей час до Електронної бібліотеки НАПН України внесено майже 9,3 тис. ресурсів та здійснено понад 7,3 млн. завантажень. Серед найчастіше завантажуваних ресурсів: технологічна документація, відповідно до вимог державного стандарту професійно-технічної освіти; ресурси з психології, зокрема теоретичні основи конфліктології з урахуванням особливостей виникнення, розвитку і розв’язання конфліктів у навчальних закладах, тренінг емоційної компетентності для практичних психологів, соціальних педагогів, педагогічних працівників навчальних закладів, студентів та ін., також матеріали з різних предметів для учнів середньої школи: українська мова, біологія, хімія та ін.

На виконання завдання Програми щодо науково-методичного супроводу використання веборієнтованих автоматизованих інформаційних систем формування і розвитку вітчизняного поняттєво-термінологічного апарату педагогіки і психології Інститутом цифровізації освіти НАПН України підготовлено аналітичні матеріали щодо стану і перспектив розроблення цифрових інструментів формування вітчизняного поняттєво-термінологічного апарату педагогіки і психології та проведено:

-       VII Міжнародну науково-методичну конференцію «Передові технології реалізації освітніх ініціатив», 7 лютого 2024 р., https: //lib .iitta. gov.ua/id/eprint/739334;

-      вебінар «Портрет вченого в цифровому суспільстві» в рамках «Весняної школи молодого науковця 4.0» спільно з Радою молодих учених при МОН України, 30 травня 2024 р.

Інститутом професійної освіти НАПН Україниспільно з Директоратом професійної освіти МОН України, Academy of Silesia (Katowice, Poland), The Academy of Applied Sciences – Academy of Management and Administration in Opole (Poland) проведено V Міжнародну науково-практичну конференцію «Професійна освіта в умовах сталого розвитку суспільства», 17 жовтня 2024 р., відеозапис заходу https://youtu.be/EqpfuG-r4xU.

Крім того, Інститутом професійної освіти НАПН Українипроведено:

-      Міжнародну науково-практична конференція «Технологічна і професійна освіта: проблеми і перспективи», 9 травня 2024 р., http : //surl. l i/mxclvw;

-      Всеукраїнський науково-практичний вебінар «Екоорієнтована професійна підготовка майбутніх фахівців для повоєнної економіки: стан, виклики, перспективи», 26 лютого 2024 р., https://www.youtube.com/watch?v=vnEc1 VtNhh4&t=2729s;

-      Всеукраїнський науково-практичний вебінар «Екологізація освіти для повоєнної відбудови економіки та енергетичної незалежності України», 28 жовтня 2024 р., https://www.youtube.com/watch?v=xHY5A9-wO2c&t=4s.

На реалізацію державної освітньої політики спрямованої на утвердження української національної ідентичності Інститутом проблем виховання НАПН Україниспільно з ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України проведено Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Проблеми утвердження в учнівської та студентської молоді української національної та громадянської ідентичності», 27 червня 2024 р., https://www.youtube.com/watch?v=a5DVCLYk1iw.

За пріоритетним напрямом «Цифровізація освіти» у співпраці з Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України та Директоратом професійної освіти МОН України, у 2024 р. Інститутом цифровізації освіти НАПН Українизабезпечувалися практико орієнтовані заходи для забезпечення науково-методичного супроводу використання інформаційно-комунікаційних технологій у закладах освіти різного рівня: імерсивних технологій та інструментів штучного інтелекту в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти й для професійного розвитку педагогічних кадрів; засобів відкритих освітньо-наукових інформаційних систем для розвитку цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників.

Під час дводенного цифрового марафону навчено понад 680 осіб (вчителі закладів загальної середньої освіти). У рамках заходу відбувся обмін досвідом використання цифрових технологій для організації освітнього процесу, співпраці в класі, залучення учнів. Участь взяли, зокрема, вчителі шкіл кризових регіонів України – Херсонської, Луганської, Одеської, Сумської та Дніпропетровської областей.

Організовано і проведено майстер-класи щодо використання інструментів ШІ в освітній і науковій діяльності (423 учасника).

Розроблено й проведено дистанційний курс «Розвиток цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників засобами відкритих освітньо-наукових інформаційних систем». Пройшли курс і отримали сертифікати на 2 кредити понад 400 слухачів.

П’ятий рік поспіль здійснюється моніторинг готовності та потреб вчителів щодо використання цифрових засобів, зокрема – третій рік моніторинг в умовах

війни. За результатами моніторингу готовності та потреб українських вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ підготовлено збірник матеріалів.

Інститутом професійної освіти НАПН Україниспільно з Директоратом професійної освіти МОН України проведено Всеукраїнський конкурс на кращий електронний освітній матеріал або ресурс «Планета ІТ» із розміщенням правил і результатів конкурсу на сайті Інституту, https://ivet.edu.ua/planeta-it/.

Реалізація пріоритетного напряму «Психологічний супровід освіти» здійснюється науковими установами Відділення психології та спеціальної педагогіки НАПН України у співпраці з Директоратами дошкільної та інклюзивної освіти, шкільної освіти, фахової передвищої, вищої освіти МОН України. Так, з метою методичного забезпечення діяльності практичних психологів, соціальних педагогів і методистів у закладах освіти в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення Інститутом психології імені Г.С. Костюка НАПН Українипідготовлено практичний посібник «Психологічні технології сприяння позитивному психічному здоров’ю різних верств населення України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення», https://lib.iitta.gov.ua/742839та здійснюється розроблення практичних посібників «Формування мілітарної ідентичності учнів України в умовах воєнного часу»; «Діагностика адаптаційних ресурсів здобувачів загальної середньої освіти та їхніх батьків для подолання наслідків війни»; методичних рекомендацій «Засоби формування мілітарної ідентичності учнів» та практичного посібника. Оприлюднення цих видань заплановано на 2025 р.

Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН Українирозпочав роботу щодо адаптації для використання в психолого-педагогічному супроводі дітей з особливими освітніми потребами програми «Навчання дітей навичок зцілення». Партнерами в підготовці цього проєкту виступили зарубіжні некомерційні організації Heal Trauma International (США) та Children and War Foundation (Норвегія/Великобританія).

Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України здійснюється розроблення й апробація соціально-психологічних стратегій відновлення здорового способу життя в умовах породжених війною викликів суспільному здоров’ю. Зокрема, завершується підготовка методичних рекомендацій «Соціально-психологічні інструменти промоції здорового способу життя» та навчальної програми «Психологія здорового способу життя».

На виконання завдання щодо розроблення інформаційно-комунікаційного механізму взаємодії школи і сім’ї в контексті реформи «Нова українська школа» завершується підготовка практичного посібника «Сім’я як виразник громадської думки щодо розвитку освіти у поствоєнному суспільстві»; навчально-методичного посібника «Підвищення ролі сім’ї як стейкхолдера освіти»; методичних рекомендацій «Стратегії взаємодії сім’ї та школи у поствоєнний період» та довідкового видання «Сім’я і освіта: психологічний словник-довідник».

З метою методичного забезпечення діяльності практичних психологів щодо діагностики чинників розвитку обдарованої особистості вченими відділу діагностики обдарованості Інституту обдарованої дитини НАПН України розроблено методичний посібник «Теоретико-методичні засади діагностики чинників розвитку обдарованої особистості».

Інститутом професійної освіти НАПН Українипроведено короткострокові курси підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти за модульним курсом «Психологічний і соціальний супровід навчання осіб з особливими потребами внаслідок війни» тривалістю 30 годин /1 ЄКТС (лютий-березень 2024 р.), http://surl.li/ejxppb.

Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН Україниздійснюється розроблення психологічного супроводу професійної діяльності педагогічних працівників в умовах війни та повоєнного відновлення України, зокрема аналітичних матеріалів «Психологічний супровід професійної діяльності педагогічних працівників в умовах світових змін: актуальні питання повоєнного відновлення та євроінтеграції України», спрямованих на підтримку ментального здоров’я педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти (вчителів, соціальних педагогів, психологів) в умовах війни та, водночас, в умовах відновлення й подолання освітніх розривів й євроінтеграції освіти і науки України, покращення якості професійної діяльності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, у тому числі й профорієнтаційної роботи з учнями.

Упродовж 2024 р. наукові працівники Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботиплідно співпрацювали з підрозділами МОН України у питанні підвищення ефективності функціонування психологічної служби системи освіти. Зокрема, входять до складу робочих груп з розроблення професійного стандарту «Педагог соціальний» та трансформації психологічної служби системи освіти України.

Також співробітники Центру залучені до робочої групи для реалізації проєкту чат-бот «Психолог» згідно з наказом НАПН України від 4 квітня 2024 р. № 25. Робоча група утворена із вчених Національної академії педагогічних наук України та Інституту проблем штучного інтелекту МОН України і НАН України з метою реалізації проєкту чат-бот «Психолог», який на основі використання сучасних технологій штучного інтелекту розширить можливості надання психологічної допомоги населенню в часи війни.

Загалом визначені на 2024 р. завдання та заходи Програми спільної діяльності Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України на 2024-2026 роки виконано попри складні для країни та її освіти умови воєнного стану.

Президія відмітила, що водночас із успішним виконанням Програми спільної діяльності існує низка проблемних завдань на різних рівнях освіти, які потребують подальшого вирішення в рамках спільної діяльності МОН і НАПН України, зокрема:

у загальній середній освіті:

-                  узгодження механізмів підготовки навчально-методичного забезпечення організації освітнього процесу в ліцеях для успішного впровадження профільного навчання;

-                  створення науково-методичного забезпечення діагностики психологічних ресурсів розвитку обдарованих учнів ліцею в умовах повоєнного відновлення країни;

у професійній (професійно-технічній) та фаховій передвищій освіті:

-        прискорення прийняття Закону України «Про професійну освіту»;

-       удосконалення механізмів оцінювання робіт учасників Всеукраїнського конкурсу для педагогічних працівників закладів професійної та вищої освіти на кращий електронний освітній ресурс «Планета-ІТ» з огляду на сучасні виклики і проблеми функціонування вітчизняної освіти й науки в умовах війни;

у вищій освіті та освіті дорослих:

-       розроблення стратегії інституційної трансформації університетів в умовах повоєнного відновлення;

-        розроблення стратегії розвитку людського потенціалу вищої освіти;

-       трансформація механізмів взаємодії вищої освіти та ринку праці як умови досягнення її конкурентоспроможної якості та подолання кваліфікаційного розриву;

-       використання технологій штучного інтелекту в освіті та в управлінні освітою;

-       оцінювання якості дослідницької діяльності університетів на основі принципів і підходів відкритої науки;

-       трансформація системи забезпечення якості вищої освіти та її вдосконалення в контексті стійкого розвитку;

-       розроблення принципів, підходів та методів забезпечення соціальної інклюзії у сфері вищої освіти;

-       модернізація мережі закладів вищої освіти з метою підвищення їх конкурентоспроможності;

-       дослідження андрагогічних засад професійного розвитку науково- педагогічних працівників закладів вищої освіти в умовах формальної і неформальної освіти, специфіки корпоративного навчання науково-педагогічних працівників ЗВО;

-       здійснення наукового та навчально-методичного супроводу професійного розвитку науково-педагогічних працівників ЗВО;

-       розширення мережі центрів андрагогічної майстерності педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих;

-       сприяння професіоналізації педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих;

-       доопрацювання з метою прискорення прийняття Закону України «Про освіту дорослих»;

у психологічному супроводі освіти:

-                    удосконалення науково-методичних та правових засад здійснення експериментально-психологічних досліджень в закладах освіти різних рівнів в умовах воєнного стану;

-                    удосконалення науково-методичних та правових засад здійснення психологічного супроводу суб’єктів освітньої діяльності в умовах воєнного стану та надання їм психологічної допомоги у дистанційному та комбінованому форматі;

-      розширення співпраці у спільних робочих групах з розроблення концептуальних та нормативних документів у галузі освіти і науки;

-      удосконалення методики та процедури державної атестації наукових установ;

-      покращення управління і науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби системи освіти та створення при МОН України дорадчого органу, координаційної ради психологічної служби;

загальні проблеми розвитку освітнього простору:

оновлення змісту психолого-педагогічної підготовки педагогів на бакалаврському, магістерському і докторському освітньому рівнях з урахуванням сучасних викликів: євроінтеграційних тенденцій, умов воєнного стану, стандартів якості у європейському просторі тощо;

проведення заходів з метою апробації результатів дослідження, впровадження продукції, спрямованої на удосконалення психолого-педагогічної, фахової підготовки вчителя, у релокованих і порубіжних закладах вищої педагогічної освіти, фахової передвищої освіти педагогічного спрямування, що пов’язано з безпековими ризиками, неможливістю проведення занять онлайн і офлайн тощо;

вирішення потребує проблема залучення міжнародного фінансування для реалізації програми спільної діяльності МОН і НАПН України, зокрема у рамках грантової підтримки освіти, здійснюваної країнами-партнерами України;

розроблення науково-методичного забезпечення гнучкого переходу між рівнями освіти та типами закладів, зокрема між закладами дошкільної освіти, закладами загальної середньої освіти та спеціальними закладами загальної середньої освіти, для дотримання найкращих інтересів дитини з особливими освітніми потребами;

виконання спільних інноваційних освітньо-наукових проєктів та дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня з фінансовою підтримкою МОН України;

популяризація, оприлюднення та впровадження в сферу науки й освіти результатів спільної діяльності МОН України та НАПН України;

сприяння МОН України та НАПН України розробленню і реалізації державної політики щодо розвитку мережі освітянських бібліотек МОН України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення економіки України, здійснення спільних проєктів і програм, спрямованих на інноваційний розвиток мережі освітянських бібліотек МОН України та НАПН України.

Заслухавши та обговоривши інформацію першого віцепрезидента, в.о. головного ученого секретаря Національної академії педагогічних наук України Володимира Лугового про результати виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України на 2024-2026 рр., а також оцінку діяльності з боку керівника експертної групи з питань фахової передвищої освіти МОН України Ігоря Балуби, Президія НАПН України схвалити результати виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України на 2024-2026 роки.

Водночас керівникам наукових установ НАПН України актуалізувати виконання Програми спільної діяльності МОН України та НАПН України на 2024-2026 роки разом з науковими установами НАПН України у 2025 р. з урахуванням пропозицій МОН України, викликів воєнного стану, реалізації євроінтеграційного курсу.---

Пресслужба НАПН України
11:41 19.11.2024