НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Щорічний Форум Національного центру Мала академія наук України «Інноваційні трансформації у сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії» у співпраці з НАПН України

12 листопада 2024 року Національний центр «Мала академія наук України» — Центр ЮНЕСКО другої категорії з наукової освіти спільно з командою партнерів-співорганізаторів, яка вже налічує понад 30 наукових установ НАН України та НАПН України, навчальних закладів МОН України, громадських організацій і зарубіжних партнерів із США, Польщі, Ізраїлю, провели VІ Всеукраїнський відкритий науково-практичний онлайн-форум «Інноваційні трансформації у сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії».

Українська освіта і наука сьогодні стикаються як із проблемами війни, так і глобальних викликів, які  докорінно перетворюють і весь цивілізований світ. Цей науково-практичний масовий захід як лакмусовий папір вже вшосте віддзеркалює трансформації  наукових процесів, зміну освітніх, філософських і соціальних концепцій, підходів та моделей.  

Форум проводився відповідно до п. 19 Програ­ми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023–2025 роки, затвердженої постановою Президії НАН України від 19.04.2023 № 177 «Про затвердження програми спільної діяльності НАН України і НАПН України на 2023–2025 роки» та постановою Президії НАПН Украї­ни від 22.12.2022 № 1-2/14-238 «Про виконання у 2022 р. та в цілому Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2020–2022 роки та проєкт Програми на 2023–2025 рр.». Захід зареєстровано у Державній науковій установі «Український інститут науково-технічної експертизи та інформації» (посвідчення № 494 від 11.10.2024),  забезпечується розробленим дизайном, пресрелізом, програмою, збірником наукових праць, сертифікатами, рішенням, трансдисциплінарною призмою Форуму (електронний ресурс).

Для участі у Форумі офіційно зареєструвались понад 1000 учасників, з них 44 доктори наук, 160 кандидатів наук, понад 150 аспірантів, близько 300 педагогічних працівників шкіл, училищ та 250 науково-педагогічних працівників вишів. Географія учасників — вся Україна. Найактивніші учасники: Київська область — 88 учасників, Харківська — 84,  Сумська — 74, Дніпропетровська — 77, Вінницька — 64, Закарпатська — 64, Хмельницька — 51, Донецька — 50, Одеська — 49 та м. Київ — 169 тощо. Така географія та масовість учасників підкреслює значення і вагомість цього науково-практичного масового заходу.

167 спікерів публічно виступили на платформі Форуму на пленарному засіданні та секційних панелях, презентували свої напрацювання та обмінялися думками.

До оргкомітету надійшло близько 180 наукових доповідей, у яких представлено найбільш актуальні проблеми сучасної науки та освіти, інноваційні проєкти і технології, що впроваджуються в освіті в умовах воєнного часу і будуть презентовані у збірнику тез.  

Форум відкрив ДОВГИЙ Станіслав Олексійович — голова Форуму, президент Центру ЮНЕСКО з наукової освіти «Мала академія наук України», академік НАН України, академік НАПН України, доктор фізико-математичних наук, професор. У своєму виступі він висвітлив напрями розвитку наукової освіти в Україні. З вітальними промовами до учасників Форуму виступили: КОЛЕБОШИН Сергій Валерійович — народний депутат України, заступник голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій; ВІТВІЦЬКИЙ Сергій Сергійович — ректор Донецького державного університету внутрішніх справ, доктор юридичних наук, професор, полковник поліції; ТОРБІН Григорій Мирославович — проректор з наукової роботи Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, доктор фізико-математичних наук, професор; ВІХЛЯЄВ Михайло Юрійович — директор Центру українсько-європейського наукового співробітництва, професор кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права Ужгородського національного університету, доктор юридичних наук, професор. Вони зазначили про важливість освітніх інновацій та їхню особливу значимість для освіти у воєнний період.

На пленарному засіданні виступили з доповідями: ШИРОКОВ Володимир Анатолійович — доктор технічних наук, академік НАН України, директор Українського мовно-інформаційного фонду НАН України; ПАЛАГІН Олександр Васильович — доктор технічних наук, професор, академік НАН України, заступник директора Інституту кібернетики ім. В. М. Глушкова НАН України ; ГАЛЬЧЕНКО Максим Сергійович — доктор філософських наук, директор Інституту обдарованої дитини НАПН України; ЛЕВІН Ілля — доктор технічних наук, професор, Холонський технологічний інститут, Ізраїль; АНДРУШКЕВИЧ Фабіан — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної та початкової педагогіки Інституту педагогічних наук Опольського університету, Польща; АНТОНЕНКО Павло — доктор наук, професор Університету Флориди, директор Нейронної лабораторії у Школі викладання та навчання, Гейнсвілл, штат Флорида, США; СИДОРЕНКО Вікторія Вікторівна — доктор педагогічних наук, професор, директор Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України; ЛІСОВА Наталія Іванівна — доктор педагогічних наук, професор, проректор КНЗ «Черкаський ОІПОПП Черкаської обласної ради»; КАРАМАНОВ Олексій Владиславович — доктор педагогічних наук, професор, завідувач Науково-навчальної лабораторії музейної педагогіки Львівського національного університету імені Івана Франка; ШАПОВАЛОВ Євгеній Борисович — кандидат технічних наук, старший дослідник, старший науковий співробітник відділу створення і використання навчально-тематичних систем знань Національного центру «Мала академія наук України»; ЖУК Михайло Васильович — кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України та інші.

Пленарне засідання вів СТРИЖАК Олександр  Євгенійович — заступник голови Форуму, доктор технічних наук, професор, заступник директора з наукової роботи Національного центру «Мала академія наук України».

НАУКОВІ НАПРЯМИ РОБОТИ ОНЛАЙН-ФОРУМУ були представлені 11 секціями:

  1. Активи інноваційного розвитку освіти: технології, методики, ресурси (модератор: ДЕМ’ЯНЕНКО Валентина Борисівна —  кандидат педагогічних наук, старший дослідник,  завідувач відділу інформаційно-дидактичного моделювання НЦ «МАНУ»);
  2. Цифровізація освіти на засадах STEM в умовах євроінтеграції (модератори: КУЗЬМЕНКО Ольга Степанівна — доктор педагогічних наук, професор, учений секретар секретаріату вченої ради Донецького державного університету внутрішніх справ, провідний науковий співробітник відділу інформаційно-дидактичного моделювання НЦ «МАНУ»; ЛОЗОВА Оксана Володимирівна — начальник відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»);
  3. Інформаційно-цифрові середовища закладів освіти: трансформація, безпека, вплив AI (модератор: ПІНЧУК Ольга Павлівна — кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту цифровізації освіти НАПН України);
  4. Soft skills — навички XXI століття: що найбільше цінують роботодавці (модератор: СЕРГЕЄВА Лариса Миколаївна — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри професійної і вищої освіти Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України);  
  5. Впровадження наукової освіти в український освітній простір: зарубіжний і вітчизняний досвід, перспективи (КОВАЛЬОВА Оксана Анатоліївна — кандидат психологічних наук, завідувач відділу проектування розвитку обдарованості Інституту обдарованої дитини НАПН України);  
  6. Трендвотчінг ринку праці в системі підготовки і підвищення кваліфікації фахівців в умовах повоєнного відновлення України (модератор: КУЛІШОВ Володимир Сергійович — кандидат педагогічних наук, доцент, заступник директора з навчальної роботи Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України);   
  7. Управління адаптивними процесами в освіті в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення(модератори: ЄЛЬНИКОВА Галина Василівна — доктор педагогічних наук, професор, голова ради ГО «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами», професор кафедри педагогіки, методики та менеджменту освіти  ННІ «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна; РЯБОВА Зоя Вікторівна — доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри менеджменту освіти та права Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України);
  8. Актуальні проблеми реабілітаційної психології в Україні (модератор: ВОЛЯРСЬКА Олена Станіславівна — доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри психології Київського інституту бізнесу і технологій, старший науковий співробітник відділу андрагогіки Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України);
  9. Розвивальний потенціал віртуального освітнього простору (модератор: СМУЛЬСОН Марина Лазарівна — доктор психологічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії сучасних інформаційних технологій навчання Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, дійсний член НАПН України);
  10. Багаторівнева система підготовки педагогів профільного і професійного навчання в умовах освітньо-науково-виробничого кластера (модератор: ГОЛІЯД Ірина Семенівна — кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник відділу науково-методичного забезпечення підвищення якості освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»);  
  11. Позашкільна освіта: теорія, практика, методика (модератор: КАРИЧКОВСЬКИЙ Василь Дмитрович — доктор педагогічних наук, професор,  професор кафедри позашкільної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова);

Секції «Актуальні проблеми реабілітаційної психології в Україні» та «Розвивальний потенціал віртуального освітнього простору» зібрали понад 300 учасників і відбулись одночасно в 2 форматах: як онлайн, так і у залі Президії НАПН України.

Комунікацію щодо організації роботи пленарного і секційних засідань, документальне  забезпечення, зв’язок з форумчанами щодо реєстрації та подальшої роботи здійснювали САВЧЕНКО Ірина Миколаївна — голова науково-організаційного комітету Форуму, вчений секретар  Національного центру «Мала академія наук України», старший науковий співробітник, кандидат педагогічних наук, та ЄМЕЦЬ Вікторія Василівна — науковий співробітник Національного центру «Мала академія наук України», м. Київ.

ZOOM / MIT-підтримку роботи пленарного засідання і наукових секцій під керівництвом ШАПОВАЛОВА Євгенія Борисовича — кандидата технічних наук, старшого дослідника, здійснювали науковці Національного центру «Мала академія наук України»: АТАМАСЬ Артем Іванович — кандидат технічних наук; ВАСИЛЕНКО Володимир Володимирович — молодший науковий співробітник; ПАЩЕНКО Євген Юрійович — кандидат економічних наук, старший науковий співробітник; ШАПОВАЛОВ Віктор Борисович — доктор філософії, старший науковий співробітник; ФРАНЧУК Олег Васильович — кандидат технічних наук, доцент; КАЛЬНОЙ Сергій Прокопович — старший науковий співробітник; САВЧЕНКО Ярослав Володимирович — аспірант Інституту обдарованої дитини НАПН України; РЯПОЛОВА Наталія Анатоліївна — провідний інженер; ЦУКАНОВ Сергій Олегович — молодший науковий співробітник.

Стратегічна спрямованість Форуму— сприяти формуванню і вдосконаленню наукової думки щодо сучасного технологічного, методичного та організаційного забезпечення освітнього процесу в нашій державі, створення сприятливих умов для інтеграції та консолідації діяльності українських науковців та освітян з науково-освітньою інфраструктурою Євросоюзу та розвинутих країн світу, реалізації можливостей поділитися результатами напрацювань і досліджень, що знайдуть своє відображення у роботі, яку вестиме наша держава в галузі освіти в умовах воєнного часу та після нього.

Посилання на пленарне засідання  https://youtu.be/dgTq4dwtilg 

Інформаційне повідомлення НЦ МАН
13:04 15.11.2024