12 листопада 2024 року Національний центр «Мала академія наук України» — Центр ЮНЕСКО другої категорії з наукової освіти спільно з командою партнерів-співорганізаторів, яка вже налічує понад 30 наукових установ НАН України та НАПН України, навчальних закладів МОН України, громадських організацій і зарубіжних партнерів із США, Польщі, Ізраїлю, провели VІ Всеукраїнський відкритий науково-практичний онлайн-форум «Інноваційні трансформації у сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії».
Українська освіта і наука сьогодні стикаються як із проблемами війни, так і глобальних викликів, які докорінно перетворюють і весь цивілізований світ. Цей науково-практичний масовий захід як лакмусовий папір вже вшосте віддзеркалює трансформації наукових процесів, зміну освітніх, філософських і соціальних концепцій, підходів та моделей.
Форум проводився відповідно до п. 19 Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023–2025 роки, затвердженої постановою Президії НАН України від 19.04.2023 № 177 «Про затвердження програми спільної діяльності НАН України і НАПН України на 2023–2025 роки» та постановою Президії НАПН України від 22.12.2022 № 1-2/14-238 «Про виконання у 2022 р. та в цілому Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2020–2022 роки та проєкт Програми на 2023–2025 рр.». Захід зареєстровано у Державній науковій установі «Український інститут науково-технічної експертизи та інформації» (посвідчення № 494 від 11.10.2024), забезпечується розробленим дизайном, пресрелізом, програмою, збірником наукових праць, сертифікатами, рішенням, трансдисциплінарною призмою Форуму (електронний ресурс).
Для участі у Форумі офіційно зареєструвались понад 1000 учасників, з них 44 доктори наук, 160 кандидатів наук, понад 150 аспірантів, близько 300 педагогічних працівників шкіл, училищ та 250 науково-педагогічних працівників вишів. Географія учасників — вся Україна. Найактивніші учасники: Київська область — 88 учасників, Харківська — 84, Сумська — 74, Дніпропетровська — 77, Вінницька — 64, Закарпатська — 64, Хмельницька — 51, Донецька — 50, Одеська — 49 та м. Київ — 169 тощо. Така географія та масовість учасників підкреслює значення і вагомість цього науково-практичного масового заходу.
167 спікерів публічно виступили на платформі Форуму на пленарному засіданні та секційних панелях, презентували свої напрацювання та обмінялися думками.
До оргкомітету надійшло близько 180 наукових доповідей, у яких представлено найбільш актуальні проблеми сучасної науки та освіти, інноваційні проєкти і технології, що впроваджуються в освіті в умовах воєнного часу і будуть презентовані у збірнику тез.
Форум відкрив ДОВГИЙ Станіслав Олексійович — голова Форуму, президент Центру ЮНЕСКО з наукової освіти «Мала академія наук України», академік НАН України, академік НАПН України, доктор фізико-математичних наук, професор. У своєму виступі він висвітлив напрями розвитку наукової освіти в Україні. З вітальними промовами до учасників Форуму виступили: КОЛЕБОШИН Сергій Валерійович — народний депутат України, заступник голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій; ВІТВІЦЬКИЙ Сергій Сергійович — ректор Донецького державного університету внутрішніх справ, доктор юридичних наук, професор, полковник поліції; ТОРБІН Григорій Мирославович — проректор з наукової роботи Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, доктор фізико-математичних наук, професор; ВІХЛЯЄВ Михайло Юрійович — директор Центру українсько-європейського наукового співробітництва, професор кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права Ужгородського національного університету, доктор юридичних наук, професор. Вони зазначили про важливість освітніх інновацій та їхню особливу значимість для освіти у воєнний період.
На пленарному засіданні виступили з доповідями: ШИРОКОВ Володимир Анатолійович — доктор технічних наук, академік НАН України, директор Українського мовно-інформаційного фонду НАН України; ПАЛАГІН Олександр Васильович — доктор технічних наук, професор, академік НАН України, заступник директора Інституту кібернетики ім. В. М. Глушкова НАН України ; ГАЛЬЧЕНКО Максим Сергійович — доктор філософських наук, директор Інституту обдарованої дитини НАПН України; ЛЕВІН Ілля — доктор технічних наук, професор, Холонський технологічний інститут, Ізраїль; АНДРУШКЕВИЧ Фабіан — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної та початкової педагогіки Інституту педагогічних наук Опольського університету, Польща; АНТОНЕНКО Павло — доктор наук, професор Університету Флориди, директор Нейронної лабораторії у Школі викладання та навчання, Гейнсвілл, штат Флорида, США; СИДОРЕНКО Вікторія Вікторівна — доктор педагогічних наук, професор, директор Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України; ЛІСОВА Наталія Іванівна — доктор педагогічних наук, професор, проректор КНЗ «Черкаський ОІПОПП Черкаської обласної ради»; КАРАМАНОВ Олексій Владиславович — доктор педагогічних наук, професор, завідувач Науково-навчальної лабораторії музейної педагогіки Львівського національного університету імені Івана Франка; ШАПОВАЛОВ Євгеній Борисович — кандидат технічних наук, старший дослідник, старший науковий співробітник відділу створення і використання навчально-тематичних систем знань Національного центру «Мала академія наук України»; ЖУК Михайло Васильович — кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України та інші.
Пленарне засідання вів СТРИЖАК Олександр Євгенійович — заступник голови Форуму, доктор технічних наук, професор, заступник директора з наукової роботи Національного центру «Мала академія наук України».
НАУКОВІ НАПРЯМИ РОБОТИ ОНЛАЙН-ФОРУМУ були представлені 11 секціями:
- Активи інноваційного розвитку освіти: технології, методики, ресурси (модератор: ДЕМ’ЯНЕНКО Валентина Борисівна — кандидат педагогічних наук, старший дослідник, завідувач відділу інформаційно-дидактичного моделювання НЦ «МАНУ»);
- Цифровізація освіти на засадах STEM в умовах євроінтеграції (модератори: КУЗЬМЕНКО Ольга Степанівна — доктор педагогічних наук, професор, учений секретар секретаріату вченої ради Донецького державного університету внутрішніх справ, провідний науковий співробітник відділу інформаційно-дидактичного моделювання НЦ «МАНУ»; ЛОЗОВА Оксана Володимирівна — начальник відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»);
- Інформаційно-цифрові середовища закладів освіти: трансформація, безпека, вплив AI (модератор: ПІНЧУК Ольга Павлівна — кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту цифровізації освіти НАПН України);
- Soft skills — навички XXI століття: що найбільше цінують роботодавці (модератор: СЕРГЕЄВА Лариса Миколаївна — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри професійної і вищої освіти Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України);
- Впровадження наукової освіти в український освітній простір: зарубіжний і вітчизняний досвід, перспективи (КОВАЛЬОВА Оксана Анатоліївна — кандидат психологічних наук, завідувач відділу проектування розвитку обдарованості Інституту обдарованої дитини НАПН України);
- Трендвотчінг ринку праці в системі підготовки і підвищення кваліфікації фахівців в умовах повоєнного відновлення України (модератор: КУЛІШОВ Володимир Сергійович — кандидат педагогічних наук, доцент, заступник директора з навчальної роботи Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України);
- Управління адаптивними процесами в освіті в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення(модератори: ЄЛЬНИКОВА Галина Василівна — доктор педагогічних наук, професор, голова ради ГО «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами», професор кафедри педагогіки, методики та менеджменту освіти ННІ «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна; РЯБОВА Зоя Вікторівна — доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри менеджменту освіти та права Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України);
- Актуальні проблеми реабілітаційної психології в Україні (модератор: ВОЛЯРСЬКА Олена Станіславівна — доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри психології Київського інституту бізнесу і технологій, старший науковий співробітник відділу андрагогіки Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України);
- Розвивальний потенціал віртуального освітнього простору (модератор: СМУЛЬСОН Марина Лазарівна — доктор психологічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії сучасних інформаційних технологій навчання Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, дійсний член НАПН України);
- Багаторівнева система підготовки педагогів профільного і професійного навчання в умовах освітньо-науково-виробничого кластера (модератор: ГОЛІЯД Ірина Семенівна — кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник відділу науково-методичного забезпечення підвищення якості освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»);
- Позашкільна освіта: теорія, практика, методика (модератор: КАРИЧКОВСЬКИЙ Василь Дмитрович — доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри позашкільної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова);
Секції «Актуальні проблеми реабілітаційної психології в Україні» та «Розвивальний потенціал віртуального освітнього простору» зібрали понад 300 учасників і відбулись одночасно в 2 форматах: як онлайн, так і у залі Президії НАПН України.
Комунікацію щодо організації роботи пленарного і секційних засідань, документальне забезпечення, зв’язок з форумчанами щодо реєстрації та подальшої роботи здійснювали САВЧЕНКО Ірина Миколаївна — голова науково-організаційного комітету Форуму, вчений секретар Національного центру «Мала академія наук України», старший науковий співробітник, кандидат педагогічних наук, та ЄМЕЦЬ Вікторія Василівна — науковий співробітник Національного центру «Мала академія наук України», м. Київ.
ZOOM / MIT-підтримку роботи пленарного засідання і наукових секцій під керівництвом ШАПОВАЛОВА Євгенія Борисовича — кандидата технічних наук, старшого дослідника, здійснювали науковці Національного центру «Мала академія наук України»: АТАМАСЬ Артем Іванович — кандидат технічних наук; ВАСИЛЕНКО Володимир Володимирович — молодший науковий співробітник; ПАЩЕНКО Євген Юрійович — кандидат економічних наук, старший науковий співробітник; ШАПОВАЛОВ Віктор Борисович — доктор філософії, старший науковий співробітник; ФРАНЧУК Олег Васильович — кандидат технічних наук, доцент; КАЛЬНОЙ Сергій Прокопович — старший науковий співробітник; САВЧЕНКО Ярослав Володимирович — аспірант Інституту обдарованої дитини НАПН України; РЯПОЛОВА Наталія Анатоліївна — провідний інженер; ЦУКАНОВ Сергій Олегович — молодший науковий співробітник.
Стратегічна спрямованість Форуму— сприяти формуванню і вдосконаленню наукової думки щодо сучасного технологічного, методичного та організаційного забезпечення освітнього процесу в нашій державі, створення сприятливих умов для інтеграції та консолідації діяльності українських науковців та освітян з науково-освітньою інфраструктурою Євросоюзу та розвинутих країн світу, реалізації можливостей поділитися результатами напрацювань і досліджень, що знайдуть своє відображення у роботі, яку вестиме наша держава в галузі освіти в умовах воєнного часу та після нього.
Посилання на пленарне засідання https://youtu.be/dgTq4dwtilg
13:04 15.11.2024