НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Результати першого (концептуально-діагностичного) етапу інноваційного освітнього проєкту на регіональному рівні

23 вересня 2024 року на засіданні Вченої ради Інституту професійної освіти НАПН України були представлені результати першого (концептуально-діагностичного) етапу експерименту регіонального рівня з теми «Педагогічні умови професійного розвитку викладачів фахових дисциплін аграрних коледжів», що проводиться на базі ВСП «Немішаївський фаховий коледж НУБіП України», під науковим керівництвом Тітової О.А., доктора педагогічних наук, професора, завідувача лабораторії науково-методичного супроводу підготовки фахівців у коледжах і технікумах Інституту професійної освіти НАПН України, за координації Ольховик Т.О. від Науково-методичного центру вищої та фахової передвищої освіти і Устенко Н.А. від Відділу професійної, вищої освіти, науки та інноваційної діяльності Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації .

Концептуально-діагностичний етап тривав з травня по серпень 2024 року. За цей період було з’ясовано стан досліджуваної проблеми в освітній практиці аграрного коледжу; здійснено моніторинг педагогічної діяльності викладачів фахових дисциплін у ВСП «Немішаївський фаховий коледж НУБіП України»; проведено опитування викладачів фахових дисциплін аграрного коледжу з метою виявлення наявного рівня розвитку їхньої професійної компетентності (в опитуванні взяли участь 59 викладачів фахових дисциплін коледжу); зроблено аналіз результатів опитування; підготовлено матеріали про результати концептуально-діагностичного етапу експерименту.

Розвиненість професійної компетентності викладачів коледжу визначалася за мотиваційно-ціннісним, когнітивно-інформаційним, поведінково-діяльнісним, особистісно-рефлексивним та емоційно-вольовим рівнями компонентів. У ході дослідження викладачі ВСП «Немішаївський фаховий коледж НУБіП України» з педагогічним досвідом роботи понад п’ять  років демонстрували переважно високий рівень сформованості мотиваційно-ціннісного, поведінково-діяльнісного, особистісно-рефлексивного та емоційно-вольового компонентів. З’ясовано, що незалежно від наявного викладацького досвіду особливої уваги потребує розвиток у викладачів когнітивно-інформаційного компонента, що виявляється, зокрема у нестачі психологічних знань. Встановлено також, що викладачі коледжу потребують  сучасних знань з дисципліни, яку вони викладають. Виявлено потребу у методичних знаннях, наприклад, з методики підготовки та проведення семінарів, лекцій, застосування проєктних методик, ігрових форм навчання тощо. Більшою мірою це стосується молодих викладачів, проте досвідчені педагоги, визнають, що також відчувають потребу у знаннях сучасних педагогічних інновацій. Крім того, викладачі продемонстрували необхідність отримання знань з особливостей, принципів, методик інклюзивної освіти, тобто навчання і виховання здобувачів з особливими освітніми потребами.

На основі отриманих експериментальних даних зроблено висновок про необхідність впровадження запропонованих педагогічних умов розвитку професійної компетентності викладачів фахових дисциплін аграрних коледжів, що має підвищити ефективність процесу професійного розвитку викладачів фахових дисциплін аграрних коледжів завдяки поєднанню можливостей формальної (курси підвищення кваліфікації), неформальної (методична робота в коледжі) та інформальної (самоосвіти), а також забезпеченню сучасного змісту, урахуванню потреб викладачів, використанню ефективних технологій розвитку професійної компетентності з підтримкою відповідного науково-методичного забезпечення.


14:40 25.10.2024