НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Професійна освіта в умовах сталого розвитку суспільства

17 жовтня 2024 року в Інституті професійної освіти Національної академії педагогічних наук України відбулася V Міжнародна науково- практична конференція «Професійна освіта в умовах сталого розвитку суспільства».

Організаторами конференції виступили: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України, Інститут професійної освіти НАПН України, Сілезька академія (Польща), Академія прикладних наук – Вища школа управління і адміністрації в Ополє (Польща), Братиславський університет економіки та менеджменту (Словаччина). У науково-практичному заході взяли участь понад 200 осіб: вчені наукових установ, науково-педагогічні, педагогічні працівники закладів вищої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, навчально (науково)-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти, представники громадських організацій, професійних спілок і приватних підприємств, аспіранти, докторанти та ін.

Звертаючись до учасників конференції з вітальним словом, президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, дійсний член (академік) Національної академії наук України і Національної академії педагогічних наук України Василь КРЕМЕНЬ окреслив нові виклики сьогодення, що потребують вирішення зусиллями професійної освіти, наголосивши при цьому на її провідній ролі у післявоєнній відбудові України. Окрему увагу учений приділив необхідності підготовки фахівців, здатних швидко адаптуватися до змін на ринку праці та ефективно працювати в умовах цифрової економіки, зробивши особливий акцент на важливості міжнародної співпраці та обміну досвідом для підвищення якості професійної освіти й сприяння інтеграції України в європейський освітній простір. Академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України Нелля НИЧКАЛО, висловлюючи глибоку повагу і вдячність науковцям, освітянам і стейкхолдерам за професійність і стійкість у роботі, підкреслила значущість науково-методичного супроводу професійної освіти для її розвитку в сучасних умовах. Вчена актуалізувала: цінність впровадження інноваційних підходів до навчання й професійної підготовки кваліфікованих кадрів з урахуванням нових цивілізаційних викликів; особливе значення збільшення масштабів співпраці між освітніми установами й роботодавцями для забезпечення максимально якісної практичної підготовки фахівців. Генеральний директор директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України, кандидат наук з державного управління Ірина ШУМІК у вітальному слові вказала на важливу роль європейських партнерів у розвитку національної професійної освіти та покращенні якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників для успішного працевлаштування та сприяння відновленню економіки України. Ректор Сілезької академії, доктор наук, професор Александер ОСТЕНДА, звертаючись з вітальним словом до учасників конференції наголосив на актуальності інтеграції принципів сталого розвитку в професійну освіту. Учений підкреслив, що підготовка фахівців має відповідати сучасним викликам суспільства та сприяти формуванню екологічно і соціально відповідальних громадян.

Під час пленарного засідання конференції директор Інституту професійної освіти Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України Валентина РАДКЕВИЧ виступила з доповіддю, в якій висвітлила основні аспекти орієнтації професійної освіти України на захист національних інтересів, повоєнне відновлення і сталий розвиток суспільства. Зокрема, академік зазначила, що сучасна система професійної освіти України, готуючи кваліфіковані кадри для вітчизняного ринку праці в умовах війни, соціальної й економічної нестабільності, численних екологічних катастроф, має сприяти реалізації цілей сталого розвитку у забезпеченні економічної, екологічної, енергетичної, інформаційної безпеки нашої держави, що дасть змогу прискорити повоєнне відновлення України й наблизити сталий розвиток суспільства. Голова Профспілки працівників будівництва і промисловості будівельних матеріалів України, кандидат наук з державного управління Василь АНДРЕЄВ поінформував учасників заходу про трансформацію ринку праці в будівельній галузі й окреслив стан і перспективи професійного навчання дорослих для відновлення України. Він наголосив на необхідності підвищення кваліфікації та перепідготовки працівників, відповідно до сучасних вимог новітніх будівельних технологій та екологічних стандартів. Доповідач також підкреслив важливість соціального діалогу між роботодавцями, профспілками й закладами освіти для забезпечення сталого розвитку галузі й ефективної післявоєнної відбудови країни. Начальник сектору моніторингу Прилуцького районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області, депутат Прилуцької районної ради, викладач Комунального закладу «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» Чернігівської обласної ради, кандидат юридичних наук Микола САМБОР висвітлив питання розвитку правової компетентності майбутніх фахівців, що забезпечує сформованість правової культури особистості, соціальної групи, суспільства та сприяє нівелюванню факторів маргіналізації й девіації суспільства. Наголосив на важливості інтеграції правових знань у професійну підготовку, щоб забезпечити високий рівень правосвідомості та відповідальності серед учнівської молоді, співпраці закладів освіти із правоохоронними органами для попередження правопорушень і формування безпечного суспільного середовища. Директор галузевого навчального центру з питань охорони праці Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, кандидат технічних наук, професор Ігор САЛІЙ обґрунтував взаємозв’язки між професійною освітою, безпекою праці та збереженням довкілля, що є основою для досягнення екологічної і соціальної рівноваги, обумовлює довгострокову стійкість суспільства та його здатність адаптуватися до змін. Доповідач підкреслив, що впровадження сучасних стандартів безпеки праці та екологічної відповідальності у професійну підготовку є ключовим фактором зниження виробничих ризиків. Директор Інституту професійних кваліфікацій, радник Конфедерації роботодавців України, кандидат юридичних наук Родіон КОЛИШКО проаналізував тенденції оптимізації і демографії в суспільстві та їх вплив на розвиток професійної освіти на наступні десять років. Він наголосив, що зменшення чисельності працездатного населення зумовлює необхідність підвищення ефективності підготовки кадрів, залучення молоді до професійного навчання, визнання професійних кваліфікацій для забезпечення конкурентоспроможності працівників на динамічному ринку праці. Під час доповіді звернув увагу на посилення співпраці між роботодавцями та освітніми установами для узгодження освітніх і навчальних програм із потребами економіки. Проректор з науково-педагогічної та виховної роботи Криворізького національного університету, кандидат педагогічних наук, доцент Тетяна СУЛИМА розкрила особливості підготовки педагогів професійного навчання у закладах вищої освіти на засадах принципів сталого розвитку, зокрема формування у майбутніх педагогів здатності інтегрувати екологічні, соціальні й економічні аспекти в освітній процес. Педагог зазначила, що підготовка кадрів повинна базуватися на інноваційних методах навчання, які сприяють розвитку критичного мислення та креативності студентів. Керівник Громадської організації «Всеукраїнська асоціація працівників професійно-технічної освіти» Катерина МІРОШНИЧЕНКО зосередила увагу на значенні синергії зусиль міжнародних партнерів та можливостей закладів професійної освіти для запровадження енергоефективних технологій у будівельній сфері. Доповідач підкреслила, що успішна їх реалізація істотно підвищить конкурентоспроможність вітчизняних фахівців на ринку праці. Заступник директора з навчально-методичної роботи ДПТНЗ «Дніпровський центр професійно-технічної освіти» Сергій ГОРДІЄНКО презентував результати інноваційної проєктної діяльності в закладах професійної (професійно-технічної) освіти, спрямованої на задоволення потреб у професійному навчанні різновікових груп населення. Акцентував увагу на важливості адаптації навчальних програм до потреб різних категорій здобувачів професійної освіти, охоплюючи молодь, дорослих та осіб з обмеженими можливостями. Директор Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Донецькій області Едуард ГОНЧАРОВ наголосив на необхідності інтеграції професійної освіти з європейськими стандартами, що дасть змогу забезпечити високу якість підготовки фахівців, і підкреслив важливість впровадження цифрових технологій у освітній процес для адаптації до змін на ринку праці. Наприкінці доповіді узагальнив, що стратегічний розвиток професійної освіти має ґрунтуватися на активній співпраці з підприємствами для забезпечення практичної підготовки та трудової зайнятості випускників.

Під час роботи трьох секцій учасниками конференції було обговорено та запропоновано конструктивні способи розв’язання проблемних питань модернізації національної професійної освіти.

За підсумками роботи секції «Соціально-економічні аспекти професійної освіти в умовах сталого розвитку» (модератори: Людмила ЄРШОВА, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту професійної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор; Світлана КРАВЕЦЬ, завідувач лабораторії зарубіжних систем професійної освіти і навчання Інституту професійної освіти НАПН України, кандидат педагогічних наук, старший дослідник) акцентовано увагу на значенні розвитку молодіжного підприємництва та консультування здобувачів професійної освіти з питань побудови траєкторії кар’єрного зростання в умовах воєнного стану та у повоєнний час; обговорено питання системного розвитку соціогуманітарної політики та формування у здобувачів освіти навичок самозарадності для життя в суспільстві й успішній адаптації в професійній діяльності. На секції також було презентовано кращі практики партнерства між закладами професійної освіти та бізнес-структурамидля розвитку професійної (професійно-технічної) освіти в умовах воєнного стану і вдосконалення практико-орієнтованого навчання майбутніх кваліфікованих робітників; актуалізовано значення застосування механізмів державно-приватного партнерства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти для підвищення соціальної, економічної й екологічної ефективності функціонування економіки, її відновлення у воєнний та повоєнний період.

У роботі секції «Якість і доступність професійної освіти для навчання і розвитку впродовж життя» (модератори: Олена ТІТОВА, завідувач лабораторії науково-методичного супроводу підготовки фахівців у коледжах і технікумах Інституту професійної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор; Петро ЛУЗАН, головний науковий співробітник лабораторії науково-методичного супроводу підготовки фахівців у коледжах і технікумах Інституту професійної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор) було зосереджено увагу на питаннях підвищення кваліфікації педагогічних працівників у системі безперервної освіти; проблемах щодо оновлення змісту освіти й використання інноваційних форм, методів, технологій, у тому числі цифрових, у системі післядипломної освіти; представлено зарубіжний досвід стажування педагогів.

Учасники секції «Цифрова трансформація та екологізація професійної освіти для прискорення повоєнного відновлення України» (модератори: Тетяна ГЕРЛЯНД, завідувач лабораторії технологій професійного навчання Інституту професійної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник; Вікторія КРУЧЕК, завідувач лабораторії дистанційного професійного навчання Інституту професійної освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, доцент) зосередили увагу на проблемах: забезпечення та моніторингу якості підготовки фахівців в умовах цифровізації професійної освіти та змішаного навчання; розвитку цифрової компетентності педагогів; особливостях застосування цифрової платформи Teams для професійної підготовки; екологізації професійної підготовки майбутніх фахівців у контексті реалізації стратегії сталого розвитку; формуванні екологічної культури у здобувачів освіти та здійсненні професійної підготовки майбутніх фахівців з використанням екоорієнтованих педагогічних технологій. Значну зацікавленість учасники секції виявили до питань використання штучного інтелекту для персоналізованого оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників, подолання освітніх втрат; професійної підготовки майбутніх фахівців аграрної галузі для повоєнного відновлення України та екологізації професійної освіти для «зеленого» майбутнього у всіх закладах освіти з метою підготовки фахівців для сталого розвитку й підвищення рівня екологічної освіти населення.

На підсумковому пленарному засіданні конференції були обговорені рекомендації, озвучені модераторами секцій, прийнято рішення про їх оприлюднення та реалізацію на державному, регіональному й інституційному рівнях. З виступами учасників V Міжнародної науково-практична конференції «Професійна освіта в умовах сталого розвитку суспільства» можна ознайомитися на офіційному Youtube-каналі Інституту професійної освіти за покликаннями: https://youtu.be/EqpfuG-r4xU, https://youtu.be/Q0V-P7U94vA, https://youtu.be/Yl18ImUnJA4, https://youtu.be/QsAoaPPVmbs, https://youtu.be/S9Vb0l21Wbg.


17:06 21.10.2024