Під час розгляду питання «Про хід і результати дослідження використання штучного інтелекту в середній освіті Інститутом цифровізації освіти НАПН України» було представлено доповідь завідувача відділу хмаро орієнтованих систем і штучного інтелекту в освіті Інституту цифровізації освіти НАПН України, доктора педагогічних наук, старшого наукового співробітника Марії Шишкіної та інформацію голови комісії, члена-кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук Володимира Камишина.
Президія відзначила актуальність наукових пошуків з виявлення і коректного використання можливостей штучного інтелекту (ШІ) як потенційно потужного засобу підвищення ефективності і якості освітнього процесу на всіх рівнях освіти. А також зазначила, що, ураховуючи світові тенденції розвитку освітніх систем і запити вітчизняної освітньої практики, ці пошуки мають знайти належне відображення у науковій проблематиці НАПН України на найближчу і середню перспективу. Початок такій роботі покладено двома дослідженнями «Проєктування і використання відкритого освітнього середовища з елементами штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів» (прикладне дослідження, керівник М.П. Шишкіна, докт. пед. н., ст. н. с.) та «Використання вчителями сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти» (прикладне дослідження для підтримки молодих вчених, які працюють (навчаються) у підвідомчих установах НАПН України, керівник В.В. Коваленко, канд. пед. н., ст. д.), які здійснюються в Інституті цифровізації освіти НАПН України з 2024 р.
У ході виконання зазначених досліджень здійснено наступне?
визначено засоби і сервіси формування відкритого освітнього середовища з елементами ШІ в освітньому процесі, обґрунтовано підходи до їх класифікації;
з’ясовано переваги і недоліки використання сервісів і платформ з елементами ШІ, зокрема хмаро орієнтованих, для проєктування відкритого освітнього середовища професійного розвитку педагогічних працівників;
визначено доцільні шляхи впровадження хмарних сервісів відкритої науки у структурі відкритого освітнього середовища, що включає елементи штучного інтелекту, обґрунтовано модель такого середовища для професійного розвитку педагогічних працівників;
здійснено аналіз і узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду використання педагогами сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти;
дібрано й схарактеризовано методи, форми і засоби навчання природничо-математичних предметів із використанням ШІ, а також відповідні сервіси штучного інтелекту, які для цього доцільно використовувати з урахуванням специфіки навчальних предметів.
Здобуті результати досліджень активно впроваджуються в освітню практику. Організовано і проведено майстер-класи для вчителів, викладачів закладів вищої і післядипломної педагогічної освіти, науковців щодо використання інструментів ШІ в освітній і науковій діяльності.
У межах співпраці з МОН України адаптовано програму Intel для професійного розвитку вчителів «Штучний інтелект для молоді», розроблено навчальну програму для учнів 7 класу «Штучний інтелект», що отримала гриф МОН України, підготовлено методичні рекомендації для вчителів з використання сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів.
Результати досліджень знайшли відображення у 54 публікаціях, 14 з яких містяться у наукових виданнях, що індексуються базами даних Scopus і Web of Science Core Collection.
Співробітники Інституту цифровізації освіти НАПН України постійно надають методичну допомогу педагогам щодо використання сервісів штучного інтелекту в освітньому процесі та їх професійному розвитку.
Водночас низка проблем методології та науково-методичного супроводу використання ШІ в середній освіті залишається такою, що потребує подальших досліджень. Актуальними, зокрема, є дослідження, спрямовані на з’ясування дидактичних можливостей штучного інтелекту, коректного визначення його функцій і місця в освітньому процесі, модернізацію методик навчання окремих предметів на основі використання можливостей ШІ тощо. Потребують дослідження проблеми використання ШІ в процесі підготовки і підвищення кваліфікації вчителів, етичного використання ШІ в освіті та наукових дослідженнях.
Президія схвалила хід і результати наукових досліджень, які здійснюються в Інституті цифровізації освіти НАПН України з проблем використання штучного інтелекту в середній освіті, схвалити.
Відділенням НАПН України при формуванні тематики і завдань майбутніх наукових досліджень рекомендовано врахувати актуальність і необхідність дослідження психолого-педагогічних проблем використання можливостей штучного інтелекту в освітньому процесі на всіх рівнях освіти.
Інституту цифровізації освіти (директор – член-кореспондент НАПН України Олег Спірін) рекомендовано передбачити та здійснити цикл наукових досліджень методологічних, науково-методичних та організаційно-технологічних аспектів використання штучного інтелекту в освітньому процесі та науковій роботі. Продовжити практику проведення тренінгів, круглих столів та семінарів з проблем використання ШІ, розширивши коло цільових аудиторій.
16:17 17.10.2024