НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Українсько-Польська конференція «Сучасні проблеми та виклики польських й українських педагогів в умовах миру і війни»

14-15 жовтня 2024 р. у Любліні (Республіка Польща) відбулася Міжнародна наукова конференція «Сучасні проблеми та виклики польських й українських педагогів в умовах миру і війни» («Współczesne problemy i wyzwania pedagogów polskich i ukraińskich w warunkach pokoju i wojny»).

Важливий міжнародний захід проходив під егідою Польської Академії Наук і Національної Академії педагогічних наук України.

Організатори конференції – Інститут педагогіки Університету Марії Кюрі-Склодовської в Любліні, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Академія Вінсента Поля у Любліні; співорганізатори – чотири українські університети (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Дрогобицький державний педагогічний університет імені  Івана Франка, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника.

За встановленої традицією відбулося покладання квітів до пам’ятника Марії Кюрі Склодовської, що  свідчить про повагу до знаної освітянки, іменем якої номіновано університет.

Відкриття конференції розпочалося з вітання ректора Університету Марії Кюрі Склодовської у Любліні проф. Радослава Добровольського.

Із зворушливим науковим словом про філософсько-аксіологічні засади, стратегію виховання учня як патріота, громадянина, про розвиток української освіти в полум’ї війни, про ціннісно-світоглядні пріоритети в освітньому процесі до учасників конференції звернувся Президент Національної академії педагогічних наук України, академік Василь Кремень. Із вітальною промовою до учасників потужного заходу виступили директор Інституту педагогіки факультету педагогіки та психології Університету Марії Кюрі-Склодовської докт. філософії Станіслава Бира, голова програмного комітету, проф. Ришард Бера, які побажали всім плідної науково праці упродовж двох днів. Про важливість українсько-польського партнерства виступив ректор Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Ігор Цепенда.

Українську делегацію представляли науковці Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, викладачі Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренко, Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, Дрогобицького педагогічного університету ім. Івана Франка.

Про значний інтерес до конференції свідчила присутність радіо- і тележурналістів міста Любліна.

Лариса Лук’янова, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, виступила з доповіддю «Українські вчителі за кордоном: соціальний портрет, проблеми і потреби». Окрім загальної статистичної інформації щодо українських вчителів, які перебувають у Польщі, динаміки кількісних змін, проблем, з якими стикаються наші вчителі, розповіла про результати досліджень, зокрема йшлося про те, що у Польщі значна кількість українських вчителів інтегрувалася в систему освіти Польщі, допомагаючи нашим учням адаптуватися до нових умов навчання. Водночас важливою є подальша їх підтримки, насамперед психологічна, інформаційна тощо.

На пленарному засіданні наша делегація виступила з такими доповідями:

«Загальнолюдські цінності як основа професійної підготовки вчителя» (Лідія Хомич, доктор педагогічних наук, професор, заступник директора з наукової роботи Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України);

«Педагогіка «зраненого серця»: нові виклики для системи педагогічної освіти України в умовах війни» (Олександр Лавріненко, доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу теорії і практики педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України);

«Психолого-педагогічна і практична підготовка майбутніх учителів у ЗВО України» (Мирослава Вовк, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України);

«Фахова практика майбутніх учителів в умовах війни» (Олена Семеног, докт. пед.н., професор Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка);

«Якість вищої освіти в Україні: сучасні виклики та загрози» (Оксана Кондур, доктор педагогічних наук, професор, декан педагогічного факультету Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника).

Значна кількість виступів на пленарному засіданні і з української і польської сторони була присвячена проблемі підтримки українських учнів, які навчаються в Польщі, адаптації до нових умов навчання, подолання мовного бар’єру та культурних відмінностей. Польські науковці підкреслили, що підтримка українських учнів у Польщі має важливе значення не лише для їхньої успішності у навчанні, а й для соціальної інтеграції. Вони акцентувати увагу на необхідності створення інклюзивного освітнього середовища, яке б сприяло міжкультурній взаємодії та взаємоповазі. Також польські науковці відзначили важливість співпраці між польськими та українськими освітніми установами для обміну досвідом та кращого розуміння потреб учнів.

Другий день роботи Міжнародної наукової конференції був організований у межах роботи секцій, що працювали за такими напрямами:

1. Актуальні проблеми освіти у світі, сповненому військових і соціальних загроз.

2. Культурологічне та аксіологічне виховання молоді.

3. Проблеми дошкільної та початкової освіти.

4. Школа та вчитель для учнів з особливими освітніми потребами.

5. Робота з обдарованою молоддю.

6. Професійна підготовка та професійний розвиток вчителів в умовах нових соціальних й освітніх викликів.

7. Професійна підготовка студентів до роботи за допоміжними професіями.

8. Досвід та висновки за результатами впровадження дистанційної освіти. Можливості та загрози.

9. Педагогіка в умовах сучасних загроз професійному розвитку та середовищу праці

10. Підготовка молоді, яка навчаються за різними напрямами до вимог сучасного ринку праці.

У засіданнях секцій конференції взяли участь понад 80 науковців з Республіки Польщі, України, Португалії та інших країн.

Широке коло питань стосувалося актуальних проблем роботи вчителів, навчання учнів та студентів у нових умовах як в Україні, так і в Польщі, яка прийняла найбільшу кількість українських дітей, студентів у час жорстокої війни. Значна кількість виступів була присвячена проблемі академічної та шкільної освіти в умовах кризових ситуацій/війни, підтримки українських учнів/студентів, які навчаються в Польщі, їх адаптацію до нових умов навчання, подолання мовного бар’єру та культурних відмінностей, на необхідності створення інклюзивного освітнього середовища, питанням міжкультурної взаємодії та взаємоповаги.

За результатами проведення конференції підготовлено проєкт угоди про співпрацю між Інститутом педагогіки Університету Марії Кюрі-Склодовської в Любліні, Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка; подано матеріали у зарубіжні видання; окреслено перспективи партнерської взаємодії з метою підтримки українських учених в умовах війни.

Висловлюємо глибоку вдячність натхненниці конференції, академіку НАПН України Неллі Ничкало, організаторам та учасникам потужного польсько-українського заходу за партнерство й обмін інноваційним досвідом. Щиро дякуємо за високий рівень організації конференції польським колегам, а також науковця НАПН України, і представникам ЗВО України за активну участь і громадянську позицію.

 Більш детальна інформація про захід на сайті Інституту педагогіки Університету Марії Кюрі-Склодовської в Любліні: https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,4622,miedzynarodowa-konferencja-naukowa-wspolczesne-problemy-i-wyzwania-pedagogow-polskich-i-ukrainskich-w-warunkach-pokoju-i-wojny-,155632.chtm

Лариса Лук’янова, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України

Олена Семеног, доктор педагогічних наук, професор Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

Мирослава Вовк, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України


13:49 17.10.2024