НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
І Всеукраїнська науково-практична конференція «Освіта дорослих в Україні та за кордоном: досягнення, виклики і перспективи розвитку»

16 вересня 2024 р. відбулася І Всеукраїнська науково-практична конференція «Освіта дорослих в Україні та за кордоном: досягнення, виклики і перспективи розвитку» (змішаний формат). Конференцію організовано і проведено за ініціативи науковців відділу андрагогіки Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України у рамках Тижня освіти дорослих – щорічної міжнародної ініціативи ЮНЕСКО.

Співорганізатори конференції: Національний університет оборони України, Київський інститут Національної гвардії України, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Громадська спілка «Українська асоціація освіти дорослих».

Науково-практична всеукраїнська конференція об’єднала понад 120 науково-педагогічних, педагогічних працівників і здобувачів освіти ЗВО, закладів післядипломної освіти, науковців інститутів НАПН України і НАН України, педагогів працівників закладів загальної середньої освіти, науково-педагогічних працівників закладів військової освіти, представників громадських організацій на тлі обговорення актуальних проблем і першочергових завдань розвитку освіти дорослих в Україні, а також прогностичних ідей зарубіжного досвіду у цій сфері.

Це свідчить про високий рівень творчої взаємодії  інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України та інших академічних інститутів із закладами освіти різних типів і форм власності. Проблеми освіти дорослих є надзвичайно важливими як на національному, так і на міжнародному рівнях у контексті нових викликів і загроз, спричинених повномасштабною російською агресією. Конференція стала платформою для діалогу, для відкритого обміну прогресивними ідеями та інноваційним досвідом освіти дорослих.

Особливу увагу було приділено таким інноваційним аспектам:

  1. Міжсекторальна співпраця: учасники з різних інституцій, включаючи військові, педагогічні, громадські організації, обговорили найважливіші питання розвитку освіти дорослих в умовах війни та соціальної адаптації різних категорій населення.
  2. Проблематика воєнного часу: учасники конференції зосередили увагу на освіті дорослих як інструменті адаптації внутрішньо переміщених осіб, ролі освіти у підтримці біженців, а також підготовці викладачів у військових навчальних закладах під час війни.
  3. Інноваційні підходи: обговорено сучасні концепції інженерної андрагогіки та адаптаційно-реабілітаційної діяльності андрагогів. У дискусіях взяли участь провідні науковці з національних і державних університетів і освітніх центрів різних регіонів України.
  4. Майбутнє освіти дорослих: обговорювались перспективи розвитку дуального навчання та впровадження новітніх технологій в освітній процес університетів третього віку, центрів освіти дорослих та інших закладів.

Доповіді спікерів пленарного засідання охоплювали широкий спектр актуальних тем з освіти дорослих, що торкалися таких тем як структура навчальної мотивації дорослих; освіта як ресурс для соціальної адаптації під час воєнного стану; реалізація освітніх проєктів для внутрішньо переміщених осіб; інженерна андрагогіка та перспективи її розвитку.

Конференцію модерувала Олена Аніщенко, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу андрагогіки ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України.

У виступі доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України, академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України Нелля Ничкало здійснила короткий ретроспективний аналіз становлення і розвитку освіти дорослих, наголосила на ключовій роль Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, яким розроблено перші концепції розвитку освіти дорослих в Україні (2011 р., 2016 р.), вперше проаналізовано зарубіжний досвід законодавчого забезпечення освіти дорослих (Л. Лук’янова). Водночас було привернуто увагу до суперечностей, недоліків та перспектив розвитку освіти дорослих та андрагогіки як субдисципліни педагогічної науки з урахуванням світового і національного досвіду.

Мотиваційну промову виголосила Лариса Лук’янова, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України.

На пленарному засіданні із доповідями виступили: Лариса Лук’янова, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України («Від наміру до результату: структура навчальної мотивації дорослих»), Анна Боярська-Хоменко, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри освітології та інноваційної педагогіки, учений секретар ХНПУ імені Г.С. Сковороди («Освіта дорослих як ресурс для соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб в умовах воєнного стану»), Світлана Нестуля, доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та суспільних наук ПУЕТ, виконавчий директор ГО «Центр освіти дорослих Полтавщини» («Підтримка внутрішньо переміщених осіб в Україні у період війни: з досвіду реалізації освітніх проєктів ГО «Центр освіти дорослих Полтавщини»), Олена Волярська, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри психології Київського інституту бізнесу і технологій («Адаптаційно-реабілітаційна діяльність андрагогів в університетах третього віку для українських біженців в Європі»), Андрій Вітченко, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри суспільних наук Національного університету оборони України («Проблеми професіоналізації викладачів вищих військових навчальних закладів в умовах сучасної війни»), Надія Опушко, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і освітнього менеджменту Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського («Перспективи розвитку освіти дорослих в Україні в умовах дуального навчання»),Анжела Денисенко, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди («Дозвілля молоді як платформа для виховання громадянських цінностей в умовах війни»), Олена Аніщенко, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу андрагогіки ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України («Інженерна андрагогіка: проєкція на освітню практику й перспективи розвитку в Україні»), Ольга Баніт, доктор педагогічних наук, старший дослідник, головний науковий співробітник відділу андрагогіки ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України, Сергій Доценко, доктор технічних наук, професор, професор кафедри спеціалізованих комп′ютерних систем УкрДУЗТ («Логіко-структурований підхід до підвищення ефективності діяльності викладача ЗВО»).

Згідно з програмою відбулися засідання 7 тематичних секцій (асинхронний режим): Секція 1. Розвиток освіти дорослих в Україні в умовах війни: виклики і шляхи подолання. Секція 2. Психолого-педагогічні аспекти навчання дорослих у системі неперервної освіти. Секція 3. Теорія і практика громадянської освіти дорослих. Секція 4. Особистісний і професійний розвиток фахівців в Україні та за кордоном. Секція 5. Професіоналізація педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих. Секція 6. Технології навчання дорослих. Секція 7. Освіта дорослих в історико-педагогічних і порівняльно-педагогічних дослідженнях.

Доповіді й дискусії під час пленарного і секційних засідань пронизувалися прагненням об’єктивно оцінити сучасний стан розвитку освіти дорослих в Україні і за кордоном та виявити перспективи розвитку освіти дорослих на концептуальному, методологічному, методичному, організаційному та інших рівнях.  

Освіта дорослих розглядається як ключовий інструмент соціальної адаптації та професійного розвитку різних категорій населення в умовах сучасних викликів. Учасники конференції наголосили на важливості подальшого діалогу, пошуку нових концептуальних  підходів, впровадження інноваційних форм і методів у розвитку освіти дорослих. Співпраця науковців, освітян, громадських організацій та об’єднаних територіальних громад сприятиме формуванню нових моделей освіти дорослих з урахуванням прогресивних ідей національного і світового досвіду.

Програма конференції доступна за покликанням: http://ipood.com.ua/e-library/programi-i-zbirniki-materialiv/osvta-doroslih-v-ukran-ta-za-kordonom-dosyagnennya,-vikliki--perspektivi-rozvitku---2024/

Валентина Гордієнко,

учений секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих


18:28 20.09.2024