13 – 14 червня 2024 р. на базі Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди відбулася ІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Освіта дорослих: світові тенденції, українські реалії та перспективи» (онлайн формат). Організатори: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Співорганізатори: ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Департамент науки і освіти Харківської обласної військової адміністрації, інші заклади та установи. Захід проведено відповідно до Плану роботи НАПН України, Плану наукових конференцій з проблем вищої освіти і науки МОН України.
Головна мета конференції – обмін досвідом щодо навчання, виховання, особистісно-професійного розвитку дорослих здобувачів освіти, інформування освітянської і наукової спільнот про результати актуальних андрагогічних досліджень (прикладних і фундаментальних), сприяння їх популяризації, налагодження партнерства у сфері освіти дорослих на національному і міжнародному рівнях.
Конференція об’єднала майже 100 учасників з України і зарубіжжя, зацікавлених у розвитку освіти дорослих. До заходу долучилися викладачі закладів вищої, фахової перед вищої, післядипломної освіти, науковці, здобувачі освіти різних рівнів.
Цьогоріч у тематиці доповідачів означеної циклічної міжнародної науково-практичної конференції віддзеркалено актуалітети ціложиттєвого навчання, ключові вектори розвитку освіти дорослого населення в Україні та зарубіжжі (аксіологічні, змістові, організаційно-технологічні тощо), особливості її функціонування та роль умовах повномасштабної війни росії проти України, перспективи подальшого розвитку тощо.
Ізвітальнимсловомдоучасниківконференціїзвернулися:
НелляНичкало – докторпедагогічнихнаук, професор, дійснийчлен (академік) НАПНУкраїни, академік-секретарВідділенняпрофесійноїосвітиіосвітидорослихНАПНУкраїни;
ЮрійБойчук – докторпедагогічнихнаук, професор, член-кореспондентНАПНУкраїни, ректорХарківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, який акцентував увагу на актуальних векторах розвитку вищої освіти та освіти дорослих;
Від Інституту педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України у двох пленарних засіданнях конференції (онлайн-формат) взяли участь:
- ЛарисаЛук’янова, докторпедагогічнихнаук, професор, член-кореспондентНАПНУкраїни, директор Інституту (модерування засідань, виступ на тему «Андрагогічні дослідження: актуальність, вірогідність, прогностичність»;
- Олена Аніщенко, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу андрагогіки (модерування засідань, виступ на тему «Професіоналізація освіти дорослих: увиразнення у наукових дослідженнях та освітній практиці»);
- Кирил Котун, кандидат педагогічних наук, старший дослідник, старший науковий спіробітник відділу зарубіжних систем педагогічної освіти і освіти дорослих (виступ на тему «Сучасний стан забезпечення якісного змішаного навчання у закладах вищої педагогічної освіти України»).
На секційних засіданнях презентації доповідей учасників було організовано в асинхронному режимі за такими напрямами: теоретико-методологічні засади освіти дорослих в умовах трансформаційних змін; освіта впродовж життя як сучасна педагогічна парадигма; освіта дорослих в історії української та зарубіжної педагогічної думки; зарубіжний досвід в галузі освіти дорослих; професійна підготовка, перепідготовка і професійний розвиток педагогів закладів освіти різних рівнів; освітні потреби різних категорій дорослого населення; освіта дорослих у воєнний час; інформаційні технології та інноваційні методики навчання в освіті дорослих.
До програм секційних засідань конференції було включено доповіді науковців Інституту педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України:
- Ольги Баніт, доктора педагогічних наук, старшого дослідника, головного наукового співробітника відділу андрагогіки («Теоретико-методологічні засади корпоративної освіти в умовах трансформаційних змін»);
- Тетяни Калюжної, кандидата філософськиих наук, старшого наукового співробітника, старшого наукового співробітника відділу андрагогіки («Проєктування стратегій професійного розвитку науково-педагогічних працівників ЗВО у контексті трендів цифровізації освіти»);
- Володимира Піддячого, доктора філософії у галузі 01 Освіта / Педагогіка, старшого наукового співробітника відділу андрагогіки («Професійний розвиток науково-педагогічних працівників: удосконалення пам’яті»);
- Ігоря Радомського, кандидата педагогічних наук, доцента, провідного наукового спіробітника відділу андрагогіки («Інформаційна безпека учасників освітнього процесу»);
- Алли Самко, доктора філософії у галузі 01 Освіта / Педагогіка, старшого наукового співробітника відділу андрагогіки («Самоорганізація професійної діяльності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти»).
Конференція стала платформою для просування ідей освіти впродовж життя, активного довголіття, майданчиком для поширення проміжних і кінцевих результатів андрагогічних досліджень тощо.
Зарезультатамиконференціїучасникамисформульованорезолюціющодо необхідностірозвиткутеоріїіпрактикиосвітидорослих, доцільності популяризації андрагогічно орієнтованих досліджень тощо. Заплановано видання збірника наукових статей, що вмістить доповіді учасників конференції.
Програма конференції – за лінком: http://ipood.com.ua/e-library/programi-i-zbirniki-materialiv/osvta-doroslih-svtov-tendenc,-ukransk-real-ta-perspektivi---2024/
Лариса Лук’янова, директорІнституту педагогічної освіти
і освіти дорослихімені Івана Зязюна НАПН України
Олена Аніщенко, завідувач відділу андрагогіки
08:00 01.07.2024