НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Спільне засідання українських і польських учених

23 червня 2023 р. відбулося спільне засідання Президії НАПН України і Комітету педагогічних наук Польської академії наук «Діти війни: як допомогти і убезпечити». Засідання відкрили президент НАПН України Василь Кременьі голова Комітету педагогічних наук ПАН Агнєшка Цибаль-Михальська.

З доповідями виступили віцепрезидент Національної академії педагогічних наук України, академік НАПН України Олег Топузов та член Комітету педагогічних наук ПАН, професор звичайний Яцек Пижальський. В обговоренні взяли участь українські і польські вчені.

У вступному слові Василь Кремень зазначив, що вже 485 днів триває безпрецедентна в новітній історії російська навала. Український народ чинить героїчний спротив силами оборони України, ціною життів тисяч безневинних цивільних громадян, зокрема й дітей, звірствами рашистських ординців, надлюдськими фізичними, психічними, трудовими зусиллями наших людей у різних куточках України і за її межами.

«Ми свідомі того, що цей героїчний спротив став можливим значною мірою завдяки різнобічній – матеріальній, моральній, військовій, політичній – солідарній підтримці світової спільноти. Ми глибоко вдячні справді братерській підтримці польської держави і польського народу у нашій боротьбі», – наголосив президент НАПН України.

Польські вчені-педагоги дослідили, як відбувалося навчання та інклюзія українських учнів у польську освітню систему, і якої підтримки потребують польські освітяни.

У доповіді Яцек Пижальський зауважив: «Організація навчання для українських дітей у польських школах є дуже складною. По-перше, поява великої кількості дітей зумовила ситуативні організаційні зміни. По-друге, викликом стали не лише культурні та комунікаційні відмінності, а й психологічний стан та емоції дітей-біженців. пов′язаний із зіткненням зі смертю та стражданнями, спричиненими війною. По-третє, різні освітні системи, що саме по собі є викликом».

Результати дослідження було інтерпретовано в контексті опису потреб польських шкіл та вчителів таким чином, щоб навчальний процес був максимально оптимальним і становив ефективну підтримку у кризовій ситуації. Резюме звіту є переліком рекомендацій, що підготовлено авторами звіту та командою запрошених експертів. Ці рекомендації мають як більш загальний характер, пов′язаний з філософією, припущеннями та принципами наданої підтримки, так і конкретні настанови, які можуть бути впроваджені в школах.

Віцепрезидент НАПН України Олег Топузов у доповіді навів дані на момент засідання. Унаслідок воєнної агресії російської федерації зазнала значних втрат освітня система України. Близько 400 закладів освіти зруйновано повністю, понад 3тис. пошкоджено та потребують значних ресурсів для відновлення. Проте найбільш болючими є людські втрати. За період війни загинуло 485 дітей, понад тисячу отримали поранення, 390 зникли безвісти, близько 20 тисяч були депортовані. Близько 5млнукраїнських дітей стали вимушеними переселенцями, з них понад 2млн – за кордон.

Доповідач наголосив на такому: «Із самого початку війни вчені НАПН України активно долучилися до розроблення й упровадження практичних заходів щодо безпечної та якісної освіти українських дітей в умовах воєнного часу (учнів закладів освіти поблизу зон активних бойових дій; на деокупованих територіях; у відносно безпечних районах; за кордоном).

Основними напрямами роботи фахівців установ НАПН Україна є підтримка психологічної й інформаційної безпеки учнів, а також забезпечення їхнього інтелектуального й академічного розвитку в умовах війни.

За безпосередньої участі вчених НАПН України скориговано зміст навчання на рівні початкової, базової та профільної освіти. Уточнено наповнення змістових ліній питаннями здорової і безпечної поведінки учнів. Оновлено програми з історії з акцентом на протистояння агресивній антиукраїнській пропаганді, формування в учнівства української історичної пам’яті, патріотизму та розуміння єдності України та українського народу з Європою та європейськими демократичними цінностями.

Посилено увагу до інформаційної безпеки, вивчення явища війни як найжорсткішого прояву збройного конфлікту.

У виступі академіка-секретаря відділення філософії освіти, загальної та дошкільної педагогіки НАПН України Світлани Сисоєвої коротко підсумовано діяльність вчених відділення, зокрема розроблено стратегію військово-патріотичного виховання дітей та молоді; створено комплексну освітню програму «Основи безпеки життєдіяльності в умовах бойових дій»; розроблено програму «Психологічна реабілітація на природі», технології арт-терапії.

Учасники засідання схвалили результати плідної співпраці Національної академії педагогічних наук України та Комітету педагогічних наук Польської академії наук. Зазначено про доцільність розширення українсько-польського партнерства щодо реалізації фундаментальних і прикладних досліджень з проблем соціально-педагогічної реабілітації дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій, психолого-педагогічної підтримки безпеки життя дітей і військово-патріотичного виховання молоді.

Лідія ТКАЧЕНКО,

завідувач сектору

науково-аналітичної обробки

 і поширення інформації

НАПН України

Освіта і суспільство, 2023, № 6.
12:42 29.06.2023