На українському обширі наукової літератури з’явилося актуальне видання «Українська освіта в полум’ї війни : монографія» / авт. Н. Ничкало, О. Овчарук, В. Гордієнко, І. Іванюк; за ред. Н. Ничкало. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2024. 208 с.»
Книгу присвячено проблемам української освіти та їх подоланню під час широкомасштабного вторгнення РФ в Україну. Монографія містить матеріали та їх осмислення, що охоплюють часовий простір, починаючи з 2022 року; просторовий – Україна (включаючи окуповані території) і країни Європи, що прийняли біженців; ментальний – психологічний, політичний і когнітивний; матеріальний – способи й засоби організації освітнього процесу; юридичний – законодавче та нормативно-правове забезпечення функціонування освітньої галузі.
У передмові до видання академік НАПН України Нелля Ничкало зазначає: «Науково-педагогічна спільнота нашої держави діяла рішуче і цілеспрямовано. Працівники академічних відділень, інститутів, їх відділів і лабораторій та науково-практичних центрів поряд з виконанням планових робіт і нових невідкладних завдань активно влилися у волонтерський рух, допомагали жінкам з дітьми і на залізничних вокзалах, і на кордонах, і в осередках для українських біженців, і в організації населення з прифронтових територій, і в пошуку можливостей для поселення та продовження навчання школярів і студентів – внутрішньо переміщених осіб». До цього треба додати, що невтомна діяльність учених і в Україні, і у співпраці з іноземними вченими й освітянами, солідарними з боротьбою України, триває, і гаслом цієї діяльності є слова «Працюємо для Перемоги!»
Видання має декілька розділів, присвячених різним аспектам: «Війна – вкрадене дитинство», «Масштаби руйнування України – незаперечні ознаки геноциду», «Депортація українських дітей», «Загрози і бар’єри у розвитку освіти в умовах воєнного стану», «Освіта на окупованих територіях», «Освіта внутрішньо переселених дітей, молоді, дорослого населення», «Навчання дітей українських біженців за кордоном», «Діяльність НАПН України в умовах російської агресії», «Законодавче і нормативно-правове забезпечення».
Книга містить численні посилання на документи, результати наукових досліджень, результати опитувань учасників освітнього процесу, датовані періодом широкомасштабного вторгнення. До того ж, згадки про урядові й неурядові організації, наведені показники тощо неодмінно мають посилання на першоджерела. Текст доповнений ілюстративним матеріалом – діаграмами, документальними фото, скрінами сторінок сайтів й ін.
Для оформлення обкладинки використано документальні фото періоду широкомасштабної агресії. Форзаци книги містять зображення дитячих малюнків, які відображають усю палітру переживань українських дітей, сповнених жахіть обстрілів і руйнувань, туги за рідною домівкою, бажанням перемоги, патріотичними почуттями, відчуттям приналежності до української нації, мріями про мир і щасливе життя на своїй землі.
Наостанок процитуємо співавторів цього видання.
Оксана Овчарук: «Освіта дітей під час війни – це інвестиція в мир і побудову майбутнього…»
Валентина Гордієнко: «Ми маємо зробити все можливе і неможливе, щоб повернути дітям радість від навчання і спілкування…»
Ірина Іванюк: «Продовжуючи навчатися, діти отримують можливість зростати і розвиватися…»
Підсумовуючи, зауважимо, що загальна гуманістична спрямованість видання, багатогранне представлення подій і ухвалених рішень, діяльності науковців і освітян протягом трагічних 2022-2024 років, свідчить про готовність і спроможність українського суспільства до боротьби з ворогом за утвердження незалежності й цілісності України і цивілізаційні принципи розвитку соціуму, що їх сповідує український народ.
15:08 03.06.2024