НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Голова Міжвідомчої ради з координації досліджень Олег Топузов про пріоритетні напрями дисертаційних досліджень у галузі освіти, педагогіки і психології

У 2023 році на розгляд Міжвідомчої ради з координації досліджень у галузі освіти, педагогіки і психології, що діє в Національній академії педагогічних наук України, подавалися переважно теми дисертаційних досліджень зі становлення і розвитку особистості, підготовки фахівців до професійної діяльності у закладах освіти, формування психологічної готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності, управління закладами освіти.

В умовах воєнного стану на особливу увагу заслуговують теми дисертаційних досліджень з питань фахової підготовки військовослужбовців, формування їхньої психологічної готовності до професійної діяльності, що подані на координацію Національним університетом оборони України імені Івана Черняховського, Глухівським національним педагогічним університетом імені Олександра Довженка, Хмельницькою гуманітарно-педагогічною академією, Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України.

Запит на подолання наслідків війни також знайшов своє відображення у темах дисертаційних досліджень представлених на розгляд Міжвідомчої ради Тернопільським національним педагогічним університетом імені Володимира Гнатюка, Українським державним університетом імені Михайла Драгоманова, Інститутом психології імені Г. С. Костюка НАПН України, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України, Інститутом професійної освіти НАПН України.

Актуальними для подальших науково-педагогічних і психологічних досліджень залишаються проблеми: збереження психологічного здоров’я, розвитку резильєнтності особистості в умовах війни, психологічної адаптації до вимушеної міграції, модернізації змісту дошкільної, початкової, загальної середньої і вищої освіти; діагностики та компенсації освітніх втрат, включаючи відновлення освіти на деокупованих територіях; впровадження інноваційних технологій в освітній процес, зокрема інформаційно-комунікаційних; цифровізації освітньої галузі; моніторингу якості всіх ланок освіти в умовах реформування освітянської галузі в контексті євроінтеграції та повоєнного відновлення України; розвитку неформальної та інформальної освіти, освіти дорослих; психологічних засад створення сучасної навчальної літератури, засобів навчання; психологічних засобів подолання наслідків повномасштабної військової агресії проти України; психологічної реабілітації постраждалих унаслідок бойових дій; вивчення зарубіжного досвіду, зокрема щодо впровадження перспективних зарубіжних практик у вітчизняну освіту. Подальшого наукового дослідження потребують педагогічні та психологічні засади діяльності військовослужбовців Збройних Сил України, її Національної Гвардії, Служби з надзвичайних ситуацій і Національної поліції.

Детальніше з переліком можна ознайомитися у дайджесті.

  

Віце-президент НАПН України
дійсний член НАПН України
доктор педагогічних наук, професор
Олег ТОПУЗОВ


14:34 05.03.2024