НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Про виконання у 2023 р. Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2023-2025 роки

 21 грудня 2023 р. на засіданні Президії НАПН України заслухано й обговорено питання «Про виконання у 2023 р. Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2023-2025 роки»

З інформацією виступили перший віце-президента, в.о. головного ученого секретаря НАПН України Володимир Луговий та віце-президента Національної академії наук України Сергія Пирожкова про результати виконання у 2023 р. Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки, Президія НАПН України  Схвалила результати виконання Програми.  

Академікам-секретарям відділень, керівникам наукових установ НАПН України рекомендовано й надалі забезпечити своєчасне та якісне виконання у 2024 р. Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2023-2025 роки.

Продовжити систематичне висвітлення результатів співпраці НАПН України і НАН України в електронному науковому періодичному виданні відкритого доступу «Вісник Національної академії педагогічних наук України», а також у масмедіа, зокрема соціальних мережах.

 

ІНФОРМАЦІЯ

про виконання у 2023 р. Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки

Продовжуючи успішний досвід співпраці Національної академії педагогічних наук України з Національною академією наук України попередніх років, у 2023 р. розпочато виконання Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2023-2025 роки (далі – Програма).

Реалізація Програми у 2023 р. здійснювалася у складних умовах повномасштабної війни, розв’язаної рф проти України, воєнного стану та відбувалась з урахуванням актуальних проблем воєнного часу, повоєнного інноваційного відновлення країни, її інтеграції в Євросоюз, спрямовувалась на збереження, посилення результативності та розвиток освітньо-наукового потенціалу країни.

Програмою передбачено виконання 79 заходів, серед яких: взаємодія дослідницьких інфраструктур, проведення комплексних міждисциплінарних досліджень у рамках проєкту Плану відновлення України, спільна участь у науково-експертній діяльності, підготовці законотворчих ініціатив у сфері науки та освіти, участь у редколегіях наукових періодичних видань, підготовка наукових і навчальних видань, проведення тематичних науково-комунікаційних та виставкових заходів з питань розвитку освіти і науки, зокрема у рамках Всеукраїнського фестивалю науки та ін.

Важливою складовою спільної діяльності НАН України та НАПН України є спільне членство і взаємне представництво в керівних органах НАН України і НАПН України. Зокрема президент НАПН України В.Г. Кремень бере участь у роботі президій та загальних зборів НАН України, Ради президентів академій наук України.

У практику співпраці впроваджено постійні і системні консультації з нагальних питань формування стратегії розвитку наукової сфери, зокрема щодо:

– визначення актуальних проблем і обґрунтування пропозицій з їх розв’язання у ході розроблення з ініціативи МОН України Стратегії розвитку освіти і науки до 2030 р.;

– підготовка пропозицій до проєктів рішень Національної ради України з питань розвитку науки і технологій та на запит РНБО України щодо формування та реалізації пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та інноваційної діяльності в Україні;

– про вдосконалення оплати праці вчених.

Науково-координаційною радою Секції суспільних наук і гуманітарних наук НАН України здійснюється експертиза фундаментальних наукових досліджень, запланованих до виконання в наукових установах НАПН України. 2023 р. погоджено 12 тем досліджень, до 2 тем надано пропозиції.

У межах реалізації спільної науково-експертної діяльності вчених НАН України та НАПН України:

– за активної участі Інституту педагогіки НАПН України створено робочу групу з науковців НАН України і НАПН України з аналізу новітніх російських підручників з історії росії та загальної історії для учнів 10 та 11 класів (постанова Президії НАН України від 6 вересня 2023 р. № 323). Підготовлено аналітичну записку з пропозиціями та рекомендаціями щодо протидії російській історичній пропаганді у галузі історичної освіти;

– вчені НАН України беруть участь в експертизі проєкту Державного стандарту профільної освіти, модельних навчальних програм та підручників для 7-9 класів закладів загальної середньої освіти, підготовлених вІнституті педагогіки НАПН України, у складі експертних груп МОН України (згідно з листом МОН України від 7 лютого 2023 р. № 4/296-23);

– вчені Інституту відновлювальної енергетики НАН України долучилися як експерти до обговорення проблемних питань співвідношення складників професійного та освітнього стандартів підготовки педагогів професійного навчання у контексті відновлювальної енергетики у ході роботи круглого столу «Актуальні проблеми підготовки фахівців для відновлювальної енергетики» (20 червня 2023 р.), організованого Інститутом професійної освіти НАПН України. За результатами обговорення прийнято рішення про розроблення програми вдосконалення зазначеної підготовки педагогів та напряму формування часткових кваліфікацій для професійного розвитку педагогів професійного навчання;

– вчені Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України (Н.М. Авшенюк) спільно з вченими Інституту надтвердих матеріалів імені В.М. Бакуля НАН України (Т.О. Пріхна) упродовж 2023 р. здійснювали експертну діяльність із забезпечення якості вищої освіти у складі Національного агентства забезпечення якості вищої освіти;

– обговорено результати завершеного в Інституті соціальної та політичної психології НАПН України наукового дослідження «Психологічні підходи до прогнозування соціальних процесів», презентовано підготовлений навчальний комплект «Основи психології соціального прогнозування».

У рамках взаємодії дослідницьких інфраструктур НАН України та НАПН України вчені Інституту соціальної та політичної психології НАПН України співпрацюють з Інститутом проблем штучного інтелекту МОН України і НАН України над розробкою мобільного застосунку для підтримки психічного здоров’я військовослужбовців.

Важливою є спільна участь учених у складі редакційних колегій наукових періодичних видань, а також рецензування для них рукописів статей. Зокрема, А.Ф. Манако, доктор технічних наук, завідувач відділу діалогових та навчальних систем Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАН та МОН України є членом редакційної колегії електронного наукового фахового видання «Інформаційні технології і засоби навчання», одного з кращих електронних видань в Україні (Інститут цифровізації освіти НАПН України).

У рамках спільної діяльності з Національним центром «Мала академія наук України» для забезпечення освітнього супроводу обдарованих дітей Інститутом обдарованої дитини НАПН України спільно з Інститутом педагогіки НАПН України проведено круглий стіл «STEАM-освіта від теорії до практики», на якому обговорено питання синтезу науки і мистецтва, психологічні аспекти steаm-освіти, роль steam-освіти в умовах війни та повоєнного відновлення України, можливості steam у гармонізації психологічного стану і збереженні здоров’я здобувачів освіти, методологічні та практичні аспекти steаm-освіти, її перспективи з урахуванням інноваційних освітніх та соціально-економічних викликів в умовах війни та повоєнного відродження країни й ін. Підготовлені рекомендації та матеріали круглого столу розміщено на сайті Інституту обдарованої дитини НАПН України http://surl.li/grqof.

Продуктивною була співпраця між Радами молодих вчених НАН України та НАПН України. Проведено щорічну ХІ Всеукраїнську науково-практичну конференцію молодих вчених «Наукова молодь – 2023» (21 листопада 2023 р.). Серед організаторів конференції ради молодих вчених НАПН України, МОН України, закладів вищої освіти, Інституту проблем моделювання в енергетиці імені Г.Є. Пухова НАН України. Пленарне засідання конференції трансформовано у формат дискусійної панелі на тему «Співпраця Рад молодих вчених для оптимізації зусиль у формуванні молодих дослідників».

На виконання Програми з метою популяризації досягнень науки, налагодження зв’язків з громадськістю та засобами масової інформації, формування інноваційної культури в суспільстві у 2023 р. за участі вчених НАН України проведено низку тематичних науково-комунікаційних та виставкових заходів з питань розвитку освіти і науки в умовах воєнного стану, з-поміж яких:

– презентація «Шлях до безпеки в умовах надзвичайних ситуацій», що її та ще три доповіді представлено 17 травня 2023 р. під час XIV міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2023», організованої лабораторією психології політико-правових відносин Інституту соціальної та політичної психології НАПН України. Представлено напрацювання вчених з проблематики формування безпечного освітнього середовища та надання першої психологічної допомоги в умовах надзвичайних ситуацій;

– Міжнародна міжгалузева конференція «Конструктивна рефлексія конфронтації і кооперації: психологічні ризики і ресурси війни» (25 квітня 2023 р.), організована Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України спільно з Інститутом психології Польської академії наук, Київським інститутом водного транспорту імені гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного Державного університету інфраструктури та технологій, Південноукраїнським національним педагогічним університетом імені К.Д. Ушинського, Інститутом рефлексивних досліджень та спеціалізації. У конференції взяло участь понад 150 учасників з різних регіонів України, а також з Польщі, Австрії, Литви. За результатами конференції видано електронний збірник матеріалів (doi.org/10.59416/ZKGC3643);

– VІII міжінституційний семінар «Кіберсоціалізація та кіборгізація в умовах воєнного часу: психологічні, технічні та медичні аспекти» (30 жовтня 2023 р.). Основна мета семінару – створення міждисциплінарного простору для визначення та обговорення актуальних проблем взаємодії людини з інформаційно-технологічним світом, а також пошук ресурсів та соціального капіталу для їх розв’язання. Семінар організовано лабораторією психології масової комунікації та медіаосвіти Інституту соціальної та політичної психології НАПН України спільно з Департаментом когнітивних наук та штучного інтелекту Тілбурзької школи гуманітарних та цифрових наук Тілбурзького університету (Нідерланди);

– вебінар «Розвиток сталого фінансування в Україні – шлях до побудови зеленої економіки» (24 листопада 2023 р.), організований навчально-науковим інститутом менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти». На заході презентовано наукове дослідження щодо розвитку концепції «сталих фінансів» та «сталого фінансування» у контексті реалізації цілей сталого розвитку та побудови «зеленої» економіки України.

Актуальні для повоєнного відновлення країни та інтеграції до Європейського науково-освітнього простору проблеми розвитку науки та освіти висвітлювалися у спільних публікаціях. Зокрема, вченими Інституту обдарованої дитини НАПН України підготовлено спільні публікації із фахівцями Національного центру «Мала академія наук України», а саме:

– Поліхун, Н.І., Сліпухіна, І.А., Чернецький, І.С., & Постова, К.Г. Інтегроване навчання STEM: від предметності до трансдиплінарності. У Стрижак, О.Є., & Завалевський, Ю.І. (Ред.). (2023). Світ інноваційних можливостей: актуальні питання розвитку STEM-освіти : монографія. Київ: Національний центр «Мала академія наук України», С. 68-88. https://drive.google.com/file/d/1F1biub9s7qRhRH2t_1bZh8BQCsAJqIiC/view;

– Сліпухіна, І., & Чернецький, І. (2023). Трансдисциплінарне навчання в концепції освіти 4.0. У Актуальні аспекти розвитку STEAM-освіти в умовах євроінтеграції : збірник матеріалів Міжнародної науковопрактичної інтернет-конференції (21 квітня 2023 р.). Кропивницький: ДонДУВС, С. 212-214. https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2023/06/zbirnyk-21.04.2023-cover.pdf.

Вчені академії долучилися до підготовки публікацій до е-ВУЕ – портальної версії «Великої української енциклопедії». Зокрема, енциклопедичні статті підготовлені І.П. Радомським, А.М. Самко, К.В. Годлевською (Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України), О.П. Міхном (ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського).

Активно вчені академії взяли участь в організації і проведенні щорічного V Всеукраїнського відкритого науково-практичного онлайн-форуму «Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії» (20 вересня 2023 р.), організованого Національним центром «Мала академія наук України» спільно з Українським мовно-інформаційним фондом НАН України, Інститутом цифровізації освіти, Інститутом психології імені Г.С. Костюка, Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Інститутом обдарованої дитини НАПН України та ДЗВО «Університет менеджменту освіти».

У 2023 р. продовжив роботу міждисциплінарний науковий семінар Фонду В.М. Глушкова «Проблеми розвитку розуму і взаємодії розумних систем та їх підсистем». Цьогоріч змістом роботи семінару, окрім оприлюднення наукового доробку вчених НАПН України і НАН України та інформування наукової громадськості України про новітні наукові досягнення, стало обговорення широкого кола актуальних гуманітарних проблем: інструментів і моделей суспільного та індивідуального розвитку; стратегій переходу до творчо орієнтованого суспільства; особливостей переживання особистістю кризових умов сьогодення, зокрема, особливостей усвідомлення досвіду і пошуку психологічного ресурсу; технологій розв’язання проблем міжкультурної взаємодії та міжкультурного взаєморозуміння та ін.

Інститутом вищої освіти НАПН України спільно з Інститутом демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України 17 жовтня 2023 р. проведено круглий стіл «Кваліфікаційний розрив (qualification qap): шляхи його подолання вищою освітою. Прогнози». За результатами обговорення прийнято резолюцію, у якій наголошено на важливості створення умов для подолання кваліфікаційного розриву у вищій освіті, особливо в умовах війни та повоєнного відновлення української економіки; необхідності якісного прогнозування потреб ринку праці у фахівцях з вищою освітою; відмінностях між вимогами роботодавців до фахівців з вищою освітою, вимогами стандартів вищої освіти, змістом освітніх програм, навчальних планів і навчальних дисциплін. Встановлено, що діюча система унормування змісту вищої освіти та забезпечення її якості не сприяє оперативному реагуванню закладів вищої освіти на зміну кваліфікаційних вимог ринку праці. Проаналізовано пропозицію про відмову від стандартів вищої освіти за прикладом держав-членів Організації економічного співробітництва та розвитку.

Загалом до Програми спільної діяльності на 2023-2025 рр. окремими завданнями включено проведення низки щорічних науково-практичних заходів (пп. 23-74 Програми), присвячених питанням історії, філософії, української мови, культурної спадщини, астрономії, екології, географії та ін. (додаток 2). Вони широко висвітлюються у взаємодії вчених двох академій на офіційних вебресурсах установ, сторінках у соціальних мережах, публікаціях у періодичних виданнях тощо.

Важливим напрямом реалізації Програми є проведення спільних науково-практичних масових заходів у рамках Всеукраїнського фестивалю науки:

– ІV Міжнародна наукова конференція «Україно моя вишивана: етнокультурний та освітньо виховний потенціал української вишиванки» (18 травня 2023 р.), у якій взяли участь установи НАПН України спільно з Інститутом мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України;

– VІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція з історії освіти з міжнародною участю «Педагогічна біографіка в освітньо-науковому просторі в умовах воєнної доби: нові виклики і завдання» (16 травня 2023 р.), організована ДНПБ України імені В.О. Сухомлинського у співпраці з Національною бібліотекою України імені В.І. Вернадського.

– VI Всеукраїнська наукова конференція «Актуальні проблеми психології малих груп в умовах війни та повоєнного часу» (16 травня 2023 р.);

– Всеукраїнська науково-практична конференція «Виклики та перспективи формування зростаючої особистості у повоєнній реальності» (26 травня 2023 р.);

– Всеукраїнська міжгалузева науково-практична онлайн-конференція «Україна на шляху відновлення: завдання науки і освіти в європеїзації держави» (17-19 травня 2023 р.);

– науково-практичний семінар «Модернізація позашкільної освіти в умовах війни і повоєнного відновлення» (12 травня 2023 р.);

– круглі столи:

•                  • «Науково-методичне забезпечення ціннісного професійного самовизначення і кар’єрного становлення учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного часу і повоєнного відновлення країни» (17 травня 2023 р.);

•                  • «Науково-методичні засади інформаційно-аналітичного супроводу цифрової трансформації освіти і педагогіки в умовах воєнного стану» (17 травня 2023 р.);

•                  • «Формування онлайнових віртуальних колекцій електронних освітніх ресурсів в умовах російської агресії» (17 травня 2023 р.);

•                  • «Ресурси та послуги освітянських бібліотек для розвитку сучасного освітнього середовища в умовах агресії рф» (18 травня 2023 р.);

– майстер-клас «Формування життєвої успішності учнів в умовах воєнного стану: підходи, форми, методи, технології виховання» (17 травня 2023 р.) та ін.

З метою координації бібліометричних технологій і наукознавчих досліджень в установах НАН України і НАПН України ДНПБ України імені В.О. Сухомлинського у 2023 р. здійснено поквартальний бібліометричний аудит педагогічної науки за показниками наукометричної системи «Бібліометрика української науки».

Аналіз результатів виконання у 2023 р. Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2023-2025 роки засвідчує, що співпраця між вченими НАН України та НАПН України в цілому була ефективною, заплановані на 2023 р.у Програмі заходи виконано.

Водночас реалії воєнного часу в країні, породжені економічні, політичні та соціальні наслідки актуалізують нові завдання для наукової сфери, пов’язані передусім з потребами забезпечення воєнного потенціалу держави, євроінтеграційними процесами, завданнями для повоєнного відновлення країни. Проблемні питання розвитку наукового потенціалу держави, що потребують нагальної уваги та можуть бути вирішені у співпраці НАН України та НАПН України, необхідно визначити так:

– сприяння реалізації законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність» й інших та внесення змін до них;

– розроблення рекомендацій для органів державної влади на основі наукових досліджень щодо проблеми формування людського капіталу держави;

– розширення кола наукових установ НАН України – учасників створення інформаційної системи супроводу освітнього процесу та цифровізації науки;

– обґрунтування ролі відкритої науки та імплементація її стандартів у діяльність дослідницьких установ в умовах війни та повоєнного відновлення України;

– проблеми вищої освіти та модернізація мережі закладів вищої освіти в умовах викликів демографічної кризи у воєнний та повоєнний періоди;

– активізація зусиль щодо проведення комплексних міждисциплінарних досліджень у рамках повоєнного відновлення України.

Крім того, підвищенню якості реалізації Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України сприятиме:

– забезпечення на систематичній основі взаємодії дослідницьких інфраструктур НАН України та НАПН України;

– розширення напрямів співпраці з науковими установами НАН України щодо обміну науковою інформацією, підготовки спільних наукових публікацій, «перехресного» рецензування наукової продукції вченими НАН України і НАПН України, підвищення кваліфікації наукових працівників, проведення спільних науково-практичних масових заходів;

– підготовка та подання заявок на грантову підтримку для реалізації спільних проєктів та досліджень, зокрема, моніторингових і кроскультурних психологічних досліджень на території України і країн демократичного Заходу, забезпечення міжнародного співробітництва, зокрема в межах програми ЄС «Горизонт Європа»;

– створення спільних освітньо-наукових консорціумів та регіональних освітніх хабів;

– активізація взаємодії між радами молодих учених наукових установ НАПН України і НАН України для ефективної спільної діяльності, сприяння реалізації їх прав та інтересів, забезпечення активної участі молодих учених у проведенні наукових досліджень, співпраця з європейськими партнерами, участь у міжнародних заходах (конференціях, семінарах, стажуваннях тощо);

– залучення фахівців у галузі педагогіки та психології до проведення розширених досліджень та тестування результатів у рамках передбачених Програмою наукових заходів.

– організаційно-адміністративне забезпечення спеціалістами ІТ сфери широкого інформування наукової громадськості про передбачені Програмою заходи та їх результати.

Пресслужба НАПН України
18:02 23.12.2023