24 листопада 2023 р. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України відзначив 30-річчя з дня заснування.
З ініціативою про створення Інституту виступили знані в Україні і зарубіжжі науковці – доктор філософських наук, професор, академік АПН України Іван Зязюн (який став першим директором) і доктор педагогічних наук, професор, тоді – член-кореспондент АПН України Нелля Ничкало (Постанова Президії Академії педагогічних наук України від 24 листопада 1993 р. (протокол № 1-7/10-56). З 2015 р. Інститут очолює відомий вчений, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, голова ГО «Українська асоціація освіти дорослих» Лариса Лук’янова.
Становлення наукового Інституту – це багаторічний поступ у сфері педагогічної освіти й освіти дорослих в Україні, що передбачає дослідницьку, проєктну, викладацьку, експертну, законотворчу діяльність всього колективу, який відомий прогностичністю наукового мислення, інноваційністю практико орієнтованих і фундаментальних досліджень, спрямованістю на вирішення стратегічних завдань щодо реалізації якісних змін у підготовці сучасного вчителя й навчання різних категорій дорослих.
Актуальні напрями психолого-педагогічних, педевтологічних, андрагогічних, компаративістських дослідженьнауковців Інституту мають стратегічне значення для утвердження пріоритетів людиноцентризму в освіті, аксіокультурного розвитку особистості, принципів академічної доброчесності, освітнього і дослідницького партнерства, наукового наставництва, громадянської україноцентристської світоглядної позиції.
Науковці Інституту взяли участь у розробленні законодавчих та нормативно-правових документів: Закону України «Про освіту дорослих»; Концепції розвитку освіти дорослих в Україні; Концепції розвитку педагогічної освіти; кваліфікаційної характеристики професії (посади) «Андрагог» для педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів формальної і неформальної освіти; підготовці П’ятого глобального звіту про навчання і освіту дорослих «Не залишайте нікого позаду: участь, справедливість та інклюзія».
В Інституті здійснюють дослідницькі пошуки у відповідності до Концепції нової української школи і Концепції розвитку педагогічної освіти в Україні за такими проблемами: теорія і практика забезпечення якості педагогічної освіти у зарубіжних країнах; теоретичні й методичні засади професійного і особистісного розвитку вчителя в контексті Нової української школи; розвиток психологічної готовності педагогічного персоналу до професійної діяльності в умовах нової української школи; обґрунтування змісту і методики проведення практики у закладах вищої педагогічної освіти; теорія і практика професіоналізації педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих; розвиток змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів на компетентнісних засадах; теорія і практика підготовки майбутнього викладача закладу вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифровізації суспільства; психологічний супровід професійної діяльності педагогічних працівників в умовах світових змін.
У 2019 р. започатковано співпрацю з Державною службою якості освіти України щодо надання консультативної допомоги з питань наукового обґрунтування методик і практик оцінювання якості діяльності вчителів закладів загальної середньої освіти з метою підготовки відповідних нормативно-правових документів.
Ліцензована освітня програма підвищення кваліфікації для осіб з вищою освітою, згідно з наказом МОН України № 41-л від 11.01.2019 р.,https://mon.gov.ua/storage/app/media/pravo-diyalnosti/219/15/41.pdf. Освітня програма спрямована на провадження діяльності з надання освітніх послуг на рівні підвищення кваліфікації у сфері післядипломної освіти особам з вищою освітою, а саме: науковим, науково-педагогічним і педагогічним працівникам закладів освіти, підприємств та установ з метою забезпечення їхнього неперервного професійного розвитку відповідно до вимог державної політики в галузі освіти, задоволення освітніх потреб особистості споживача освітньої послуги. Упродовж 2018-2023 рр. 276 слухачів пройшли курси підвищення кваліфікації, за завершенням яких отримали свідоцтва.
Упродовж 2019-2020 рр. науковці Інституту у взаємодії з науково-педагогічними працівниками закладів вищої освіти, вчителями-практиками завершили розроблення нового професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», який затверджено Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства 29 грудня 2020 р.
У 2020 р. Інститут здобув перемогу у конкурсі Національного фонду досліджень України «Наука для безпеки людини та суспільства», проєкт «Психологічна підтримка літніх осіб у період карантину» (реєстраційний номер 2020.01/0221), який рекомендовано до реалізації у 2020-2021 роках за рахунок грантової підтримки.
У 2021 р. пройдено державну атестацію Інституту; отримано Свідоцтво про державну атестацію наукової установи, щодо якого Інститут віднесено до І класифікаційної групи (атестаційна оцінка 3,54/4,31, строк атестації – 5 років), за результатами атестації отримано Свідоцтво про внесення Інституту до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави до 2024 року.
У 2021 р. вчені Інституту як переможці конкурсу прикладних наукових досліджень з проблем розвитку освіти, що потребують невідкладного розвитку, здійснили прикладне наукове дослідження «Організаційно-педагогічні умови діяльності Університету третього віку».
За результатами наукових досліджень з метою вдосконалення професійної підготовки вчителя в України в умовах інтеграції в освітній простір підготовлено інформаційно-аналітичні матеріали: «Професійна підготовка вчителя: українські реалії, зарубіжний досвід» (2021); «Практична підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти: українські реалії і перспективи» (2023).
У 2022 р Інститутом ініційовано створення Об’єднання Інституцій-партнерів «Педагогічна синергія» задля творчої партнерської взаємодії між науковою установою і закладами вищої освіти, які здійснюють підготовку педагогічних працівників, з метою проведення спільних досліджень, наукових проєктів, що сприятимуть вдосконаленню професійної підготовки майбутнього вчителя.
Започатковано регіональний експеримент «Технології професійного розвитку педагога в умовах неформальної освіти» (2022-2024 рр.) у Чернівецькій області (спільно з Департаментом освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації, закладами освіти). Ініційовано проведення експерименту на інституційному рівні з теми «Педагогізація науково-педагогічних працівників вищих військових закладів освіти України» (Київський інститут Національної гвардії України, Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, Академія Державної пенітенціарної служби (м. Чернігів)) з метою удосконалення професійно-педагогічної підготовки, розвитку і саморозвитку професійної майстерності майбутніх фахівців, наукових і науково-педагогічних працівників в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти.
З метою оприлюднення результатів наукових досліджень, обміну інформацією, досвідом професійної діяльності у співпраці за закладами вищої освіти здійснюється видання збірників та журналів: наукового журналу «Порівняльна професійна педагогіка» (спільно з Хмельницьким національним університетом); збірника наукових праць «Естетика і етика педагогічної дії» (спільно з Полтавським національним педагогічним університетом імені В.Г. Короленка); електронного наукового фахового журналу «Імідж сучасного педагога» (спільно з Полтавським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти імені М.В. Остроградського), «Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття».
Започатковано волонтерський проєкт «Психологічні Сили України» з метою надання психологічної допомоги різним категоріям населення України, у тому числі тимчасово переміщеним особам, у межах якого проведено низку практикоорієнтованих науково-практичних масових заходів за участю провідних психологів України.
Створено Освітній хаб «IPOOD hab» Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН Українияк сучасної освітньої онлайн платформи для професійного та особистісного розвитку різних категорій дорослого населення, налагодження ефективної взаємодії зі здобувачами освіти, партнерами установи в умовах воєнного часу.
У 2022 р. в Інституті створено первинний осередок Громадського об’єднання «Всеукраїнське товариство «Просвіта» імені Тараса Шевченка» в рамках співпраці з Громадським об’єднанням з метою розширення педагогічного партнерства, просвітницької, освітньої діяльності з проблем національної ідентичності суспільства й особистості, формування україноцентричних цінностей у різних категорій населення.
У 2023 р. науковою установою здобуто перемогу в конкурсі наукових проектів за грантової підтримки Національного фонду досліджень України, проєкт «Максимізація ефективності ресурсів змішаного навчання в закладі вищої педагогічної освіти у воєнний час і повоєнного відновлення України» (2023-2024 рр.).
Міжнародне співробітництво здійснюється у межах проєктної діяльності, зокрема впродовж п’ятого етапу здійснено вивчення, узагальнення та поширення зарубіжного досвіду, що відбувалось у межах реалізації проєкту МОН України та МЗС Фінляндії «Фінська підтримка реформи української школи» («Навчаємось разом»). Продовжувалась співпраця із Міжнародним фондом «Lions Clubs International Foundation», що сприяло вивченню і узагальненню зарубіжного досвіду впровадження програм соціально-емоційного навчання й підготовки педагогічних працівників до розвитку в учнів соціальних та емоційних компетентностей ХХІ століття.
Україноцентричність та проєвропейськість науковців Інституту, їхня інноваційність і професіоналізм, енергія молодих дослідників у поєднанні з безцінною мудрістю досвідчених учених і надалі стануть надійним підґрунтям якісних перетворень у сфері неперервної педагогічної освіти та освіти дорослих в Україні.
У зв’язку з російсько-українською війною та з нагоди ювілейної дати колектив Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України прийняв рішення здійснити донат на діяльність волонтерської групи, що підтримує поранених бійців Збройних сил України.
Під час урочистого зібрання високопрофесійному науковому колективу, який здійснює свій значний внесок у розвиток освітніх наук, має позитивний імідж у нашій державі і зарубіжжі, високоповажні гості побажали нових наукових здобутків, оптимізму, подолання російської агресії проти України. Гідно продовжувати традиції гуманістичної педагогіки Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України!
Колектив Інституту висловив глибоку вдячність керівництву Національної академії педагогічних наук України, директорському корпусу інститутів у системі НАПН України, Міністерству освіти і науки України, ректорам закладів освіти за участь в урочистому засіданні вченої ради інституту з нагоди ювілею, а також – науковим установам, закладам освіти, громадським організаціям України і зарубіжних країн, що надіслали щирі вітання з нагоди ювілею.
15:16 08.12.2023