(До 105-ї річниці від дня народження Василя Сухомлинського та 30-річчя проведення всеукраїнських педагогічних читань)
20 вересня 2023 р. відбулися ХІІI Міжнародні й ХХХ Всеукраїнські педагогічні читання «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю. Грані особистості педагога у вимірах сьогодення» (До 105-ї річниці від дня народження Василя Сухомлинського та 30-річчя проведення всеукраїнських педагогічних читань).
Читання організовано у співпраці Національної академії педагогічних наук України, Міністерства освіти і науки України, Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського (далі – ДНПБ), Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського, Рівненського державного гуманітарного університету. Захід проведено у змішаному форматі.
У Читаннях взяли участь десять науковців з Китаю, Польщі та Австралії. Були представлені різні категорії учасників з України та зарубіжжя, зокрема: вихователі, методисти, керівники закладів дошкільної освіти, вчителі, бібліотечні працівники, директори закладів загальної середньої освіти, науково-педагогічні працівники та здобувачі освіти закладів вищої та післядипломної освіти, науковці, музейні фахівці, представники громадських організацій та ін. Кількість учасників – понад 100 (докторів наук – 27, докторів філософії – 5, кандидатів наук – 35, наукових працівників – 12, здобувачів вищої освіти – 19) із 36-ти наукових установ, закладів освіти, культури України та зарубіжжя. До заходу долучилися учасники з Києва, Чернігова, Ужгорода, Дрогобича, Рівного, Херсону, Прилук, Кропивницького, Миколаєва, Бердянська, Харкова, Умані, Українки, Броварів, Павлиша, а також науковці з КНР Польщі та Австралії.
Зацікавленість широкої освітньої і наукової аудиторії свідчить про масштабний характер заходу, його актуальність і затребуваність.
Із вітальним словом до учасників звернулися В. Г. Кремень, президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, академік Національної академії наук України; Л. Д. Березівська, директор ДНПБ, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України; Л. В. Сухомлинська, голова Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського, доктор філософії.
Модератором заходу виступила О. В. Сухомлинська, головний науковий співробітник ДНПБ, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України.
Із доповідями виступили: О. В. Сухомлинська («Всеукраїнські педагогічні читання «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю» як розвиток історії сьогодення»); І. Д. Бех, дійсний член НАПН України, директор Інституту проблем виховання НАПН України, доктор психологічних наук, професор («Грані батьківської педагогіки Василя Сухомлинського»); А. М. Богуш, професор кафедри теорії і методики дошкільної освіти ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України(«Захисна педагогіка» Василя Сухомлинського в партнерській взаємодії батьків і педагогів»); А. Кокеріл, Monash University, Melbourne, Австралія, («Переклад оповідань Сухомлинського для англомовної авдиторії /Translating Sukhomlynskyі’s stories for an English-speaking audience»);В. Л. Хромець, директор ГО «Несторівський центр», доктор філософських наук, доцент («Фундаментальні принципи педагогіки В. О. Сухомлинського та важливість їх реактуалізації в сучасній освітній практиці»); В. Ф. Деркач, директор ОЗЗСО «Павлиський ліцей імені В. О. Сухомлинського» («Родинна педагогіка В. О. Сухомлинського в контексті розвитку Нової української школи»); Т. П. Тоцька, директор Закладу дошкільної освіти «Ялинка» імені В. О. Сухомлинського Броварської міської ради Броварського району Київської області, директор Всеукраїнського центру із поширення та впровадження ідей В. О. Сухомлинського («Актуальність оповідань Василя Сухомлинського в роботі з дітьми дошкільного віку під час воєнного стану в Україні»; Н. З. Дудник, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, кандидат педагогічних наук, доцент («Твори для дітей Василя Сухомлинського як засіб виховання); М. В. Козир, доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент, О. Ю. Козік, К. Ю. Петренко, С. Ю. Холявінська, здобувачки освіти Київського університету імені Бориса Грінченка («Абетка моральних цінностей: погляд на сучасну людину в умовах війни»); А. М. Луцюк, доцент кафедри педагогіки та психології Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент («Педагогічна спадщина Василя Сухомлинського в освітньому просторі Волині»).
Робота читань проходила за п’ятьма напрямами:
В. Сухомлинський – науковець: гуманістичні засади «захисної» педагогіки; В. Сухомлинський – учитель: особлива місія педагога в кризових ситуаціях; В. Сухомлинський – письменник: актуальність літератури про війну і героїзм крізь призму боротьби добра і зла;
В. Сухомлинський – зачинатель батьківської педагогіки; В Сухомлинський – популяризатор дитячого читання: сучасні форми роботи з книгою (бібліотечна секція).
Роботу всіх п’яти секцій було об’єднано в одну панель. З повідомленнями виступила Н. А. Калініченко, професор кафедри природничих наук та методик їхнього навчання Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, доктор педагогічних наук, професор, («Василь Сухомлинський у спогадах сучасників»). Активну участь у роботі педагогічних читань взяли бібліотечні працівники з Києва та Кропивницького: С. В. Полтавець, завідувач бібліотеки КЗ «Компаніївський ліцей» Компаніївської селищної ради Кіровоградської області («Виховуємо активного читача: бібліотечні родзинки у популяризації ідей і творів В. О. Сухомлинського»); Н. І. Дяченко, методист КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» («Нація, яка читає, – непереможна. Ідеї В. Сухомлинського в сучасному вимірі»); Т. В. Ружанська, провідний бібліотекар Ліцею № 3 «Гармонія» Помічнянської міської ради Кіровоградської області («Становлення Справжньої Людини за літературною спадщиною Василя Сухомлинського»); Н. А. Кужентська, завідувач бібліотеки гімназії № 283 Деснянського району м. Києва («Робота з читачами в шкільній бібліотеці: інноваційні підходи»).
Виступи учасників педагогічних читань супроводжувалися цікавими інформативними презентаціями, що сприяло візуалізації матеріалу. Засідання пройшло в професійній, творчій атмосфері та стало майданчиком для отримання корисної інформації, обміну досвідом та перспективними ідеями. У ході роботи читань наголошено, що нові реалії і виклики потребують переосмислення педагогічної спадщини В. Сухомлинського, реновації його ідей та підходів з огляду на події та сучасний стан освіти в Україні, що й було окреслено тематикою цьогорічних педагогічних читань. Учасники підкреслили важливість «захисної педагогіки» – батьківської, партнерської, коли роль усвідомленого та піклувального батьківства, в умовах війни, релокації, онлайн навчання, вимушено неповної сім’ї, набуває надзвичайної ваги та стає незамінним.
За матеріалами ХІІI Міжнародних та ХХХ Всеукраїнських педагогічних читань укладено збірник тез доповідей «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю. Грані особистості педагога у вимірах сьогодення» (До 105-ї річниці від дня народження Василя Сухомлинського та 30-річчя проведення всеукраїнських педагогічних читань).
Л. В. Сухомлинська, PhD,
науковий співробітник сектору
сухомлиністики
відділу педагогічного
джерелознавства та біографістики
ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
НАПН України
15:23 20.09.2023