НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Освіта дорослих: світові тенденції, українські реалії та перспективи»

8 – 9 червня 2023 р. відповідно до Плану роботи НАПН України проведено ІІ Міжнародну науково-практичну конференцію «Освіта дорослих: світові тенденції, українські реалії та перспективи» (онлайн формат). Організатори: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Співорганізатори: ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Департамент науки і освіти Харківської обласної військової адміністрації, Кардіфський університет Метрополітан (Велика Британія), Дослідницька мережа Лукасевич – Інститут технології експлуатації (Республіка Польща), Педагогічний факультет Карлового університету (Чеська Республіка), Університет Коменського в Братиславі (Словацька Республіка), Автономний університет Сакатекаса (Мексика). 

Модерування заходу здійснено Ларисою Лукяновою, доктором педагогічних наук, професором, членом-кореспондентом НАПН України, директором Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, яка окреслила цілі й основні напрями роботи семінару. 

Конференція об’єднала 180 учасників з України і зарубіжжя (Великої Британії, Республіки Польща, Чеської Республіки, Словацької Республіки, Мексики). До заходу долучилися викладачі закладів вищої і післядипломної освіти, науковці, фахівці центрів зайнятості. Це свідчить про зацікавленість педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих, українських дослідників проблемами розвитку освіти дорослого населення у контексті актуалітетів ціложиттєвого навчання.

Із вітальним словом до учасників конференції звернулися:

Юрій Бойчук – доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондентНАПНУкраїни, ректор Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, який акцентував увагу на актуалітетах розвитку вищої освіти й освіти дорослих;

Нелля Ничкало – доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України, академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України, яка окреслила актуальні вектори розвитку освіти дорослих в Україні в умовах війни і повоєнний період;

Інна Прохоренко – начальник управління реалізації політики зайнятості Харківського обласного центру зайнятості, яка підкреслила важливість підтримки освіти дорослого населення у контексті актуалітетів ціложиттєвого навчання.

На двох пленарних засіданнях з доповідями виступили провідні вчені у сфері освіти дорослих:

Лариса Лук’янова, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України («Система освіти дорослих україни: сучасні виклики і перспективи розвитку»);

Юліус Матульчік (Július Matulčík), доктор філософських наук, доцент, професор кафедри педагогіки і андрагогіки філософського факультету університету Коменського в Братиславі, Братислава, Словацька Республіка (Koncepcia andragogiky ako vedy o vzdelávaní a celoživotnom vzdelávaní dospelých);

Тамара Сорочан, доктор педагогічних наук, професор, директор  Центрального інституту післядипломної освіти Університету менеджменту освіти НАПН України (Професійний розвиток педагогів в умовах війни: виклики і подолання);

Анджей Стенпніковськи (Andrzej Stępnikowski), доктор наук, доцент, Директор відділу підтримки наукових досліджень Дослідницької мережі Лукасевич, Інститут технології експлуатації, м. Радом, Республіка Польща («Działalność instytutu technologii eksploatacji na rzecz rozwoju edukacji dorosłych w kontekście badań i projektów technologicznych»);

Катерина Астахова, доктор історичних наук, професор, ректор Харківського гуманітарного університету «Народна українська академія» («Зміни освітніх практик під час воєнного стану: особливості сприйняття дорослими»).

Світлана Нестуля, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки та суспільних наук, директор Навчально-наукового інституту лідерства  ПУЕТ («З досвіду реалізації проєкту «університет третього віку» (м. Полтава);

Tetyana Hoggan-Kloubert (Тетяна Гогган-Клуберт), Dr. habil., Lehrstuhl für Pädagogik mit Schwerpunkt Erwachsenen- und Weiterbildung, Universität Augsburg, Germany («Strengthening democracy: the imperative of civic education in post-war ukraine and beyond»);

Олена Жижко, доктор педагогічних наук, професор Автономного університету Сакатекаса, Мексика («Професійна освіта маргінальних груп населення в мексиці: загальні характеристики»);

Оксана Самойленко, доктор педагогічних наук, науковий дослідник кафедри педагогіки, андрагогіки та психології факультету природничих та гуманітарних наук Прешовського університету, Словацька республіка, доцент кафедри психології Дніпровського інституту МАУП («Освіта дорослих в умовах кризи: досвід словацької республіки»);

AntoníJančařík (Антонін Янцарик), Doc. RNDr., Ph.D., vice dean Faculty of Education, Charles University in Prague, Czech Republic («Artificial intelligence and lifelong learning – ai chatbots»);

Анна Боярська-Хоменко, доктор педагогічних наук, доцент, вчений секретар ХНПУ імені Г.С. Сковороди («Реалізація програм освіти дорослих у воєнний і повоєнний час»).

Під час конференції було організовано роботу секційних засідань за напрямами: освіта дорослого населення в умовах глобалізаційних та інтеграційних процесів: розвиток освіти дорослих в умовах війни: виклики і шляхи подолання; психолого-педагогічні аспекти навчання дорослого населення; освітні потреби різних категорій дорослих; сучасні технології навчання дорослого населення; інклюзивний підхід в освіті дорослих; освіта дорослих в Україні та зарубіжжі: сучасний стан, історія і перспективи розвитку. На секційних засіданнях було презентовано доповіді науковців ІПООД імені івана Зязюна НАПН України щодо:

  • ролі університетів у подоланні кваліфікаційного розриву у контексті освіти впродовж життя (проф. О. Аніщенко);
  • специфіки командоутворення у навчанні дорослих (ст. дослідник О. Баніт);
  • психологічних детермінант освіти дорослих в епоху штучного інтелекту (проф. Е. Помиткін);
  • тотожності й відмінності між освітою молоді та освітою дорослих, психологічного супроводу онтогенезу особистості (проф. В. Рибалка);
  • професійної діагностики дорослого населення в умовах світових змін (PhD Іван Заєць);
  • окремих теретичних аспектів професійного розвитку викладів ЗВО (PhD В. Піддячий);
  • проблем розвитку неформальної освіти дорослих в Україні та шляхів їх подолання (доц. І. Радомський);
  • використання технологій тайм-менеджменту у самоосвітній діяльності науково-педагогічних праціваників ЗВО (PhD А. Самко);
  • авторської програми підготовки радника з професійної орієнтації для закладів загальної середньої освіти (PhD А. Шевенко).

З-поміж важливих результатів означеної конференції – популяризація здобутків у сфері теорії і практики освіти дорослого населення в Україні та зарубіжжі, розвиток освітньо-наукової взаємодії, обмін досвідом навчання різних категорій дорослих, генерація нових андрагогічно орієнтованих ідей тощо.

Конференція стала платформою для просування ідей освіти впродовж життя, активного довголіття.

Програму конференції буде розміщено за лінком: http://ipood.com.ua/e-library/programi-i-zbirniki-materialiv/

Лариса Лук’янова,
Олена Аніщенко,
ІПООД імені івана Зязюна НАПН України


15:02 16.06.2023