НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Досвід Сполученого Королівства та пропозиції щодо розвитку вищої освіти

10-14 березня цього року за сприяння, організації та фінансової підтримки Британської Ради в Україні відбувся візит до Сполученого Королівства з метою ознайомлення з британським досвідом забезпечення якості вищої освіти. Участь у візиті взяли перший віце-президент НАПН України Володимир Луговий, перший заступник директора з науково-дослідної роботи Інституту вищої освіти НАПН України Світлана Калашнікова та менеджер з освітніх програм Британської Ради в Україні Людмила Таценко.

У межах програми візиту відбулися зустрічі з представниками таких інституцій Сполученого Королівства: Британська Рада (BritishCouncil); Агентство забезпечення якості вищої освіти (Quality Assurance Agency for Higher Education; Академія вищої освіти (Academy of Higher Education); Фундація лідерства для вищої освіти (Leadership Foundation for Higher Education); Департамент міжнародної співпраці (International Unit);

Університету Вестмінстеру (University of Westminster); Столичного Університету Лондона (London Metropolitan University); Університету Гринвіча (University of Greenwich).

Радник з транс-національної освіти Британської Ради Liz Dempsey у своєму виступі акцентувала увагу на законодавчих основах та організаційних параметрах системи вищої освіти Сполученого Королівства, основним принципом функціонування якої є університетська автономія та відповідальність за якість послуг, що надаються суспільству.

Помічник директора Міжнародного департаменту Daniel Shan наголосив, що автономія, різнорідність, якість, ефективність та інтернаціоналізація слугують основними спрямовуючими орієнтирами функціонування та розвитку вищої освіти Сполученого Королівства. Міжнародна діяльність британських університетів вибудовується на основі інституційних стратегій інтернаціоналізації. Експерт також зазначив: «У питанні інтернаціоналізації вищої освіти Уряд Сполученого Королівства намагається наздогнати університети, які займають випереджаючу позицію».

Помічник директора Академії вищої освіти JohnCraig презентував провідний досвід цієї національної експертної інституції щодо професійного розвитку викладачів британських університетів. Організацією розроблені та імплементовані у практику Сполученого Королівства професійні стандарти, які вимірюють та спрямовують розвиток професійних кваліфікацій  університетських викладачів. Вартим наслідування є широкий спектр послуг, які пропонує університетам Академія задля підвищення ефективності та якості викладання.

Помічник директора Центру забезпечення якості вищої освіти JanetBohrer детально зупинилася на законодавчих та організаційних основах зазначеного процесу – від національного Quality Code до специфіки його імплементації на інституційному рівні.

Під час візиту до Університету Вестмінстера учасники української делегації детально обговорили з британськими колегами питання розроблення та імплементації інституційної стратегії, важливості ідентифікації та позиціювання в умовах ринкової конкуренції інституційного профілю університету. Член команди ректора університету EvelyneRugg також поінформувала учасників зустрічі про політику національного та інституційного рівня, спрямовану на імплементацію в університетське середовище парадигми врядування та лідерства. Досить потужним і важливим для поширення виявився також досвід Університету Вестмінстера у галузі міжнародної співпраці. 

 Проблеми розвитку університетського лідерства, ефективності внутрішньої системи забезпечення якості та специфіки реалізації послуг для студентів стали предметом обговорення в Столичному Університеті Лондона. Особливий інтерес в українських учасників викликав досвід імплементації національного QualityCode на інституційному рівні, законодавчим підґрунтям якого слугує Quality Assurance Manual.

Зустріч в Університеті Грінвіча була спрямована на реалізацію проекту програми Темпус «ELITE – EducationforLeadership, IntelligenceandTalentEncouraging», в якому НАПН України виконує роль національного координатора.    

На думку українських учасників, візит дозволив отримати системне та глибоке бачення процесів забезпечення якості вищої освіти на всіх рівнях його імплементації, практичну реалізацію парадигм врядування та лідерства в управлінні вищою освітою, виявити зони важливі для співпраці та встановити контакти для її подальшої ефективної реалізації. Своє враження від візиту та потенційні можливості отриманих результатів для реформування вищої освіти України, у тому числі у напрямі українсько-британської співпраці Володимир Луговий і Світлана Калашнікова презентували в інтерв’ю британській газеті «TheTimes – HigherEducation». 

За результатами візиту НАПН України, Інститут вищої освіти НАПН України, Британська Рада в Україні та у співпраці з Національним Темпус-офісом в Україні розробили пропозиції на 2014-2015 роки щодо заходів з реформування вищої освіти за участі європейських експертів, спрямовані на професіоналізацію управління вищою освітою та експертну підтримку процесів реалізації положень Законопроекту «Про вищу освіту» (розробленого групою фахівців під керівництвом М. Згуровського), зокрема, щодо: університетської автономії та відповідальності ВНЗ; створення нової системи забезпечення якості вищої освіти (зокрема незалежної національної агенції); розроблення стандартів вищої освіти на основі компетентісного підходу; інтернаціоналізації вищої освіти та ін. Пропозиції надіслані Комітету з науки і освіти Верховної Ради України, Міністерству освіти і науки України та іншим партнерам задля їх узгодження та подальшого втілення у життя.  

Прес-служба НАПН України
17:55 25.03.2014