21-22 лютого 2023 року в Києві відбулася Відкрита управлінська студія «Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану». Захід проведено під керівництвом заступниці голови Донецької обласної державної адміністрації Юлії Костюніної за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID)
Мета заходу – визначення стратегічних кроків для швидкого післявоєнного відновлення освіти Донецької області, підвищення якості освіти у синхронізації з освітнім простором Європейського Союзу, обговорення перспектив реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок»; розроблення ROADMAP (дорожньої карти проєкту) відновлення та розвитку освіти Донецької області.
Робота Відкритої управлінської студії відбувалася офлайн і онлайн упродовж двох днів у формі діалогових вікон чотирьох панельних дискусій, студії лідерства в управлінні та брейнстормінгу.
Модераторами Відкритої управлінської студії виступили в.о. декана аграрного факультету Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля Лілія Мартинець і директорка департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації Тетяна Сідашева.
Учасники сесії – спеціалісти департаментів освіти і науки, начальники управлінь освіти, керівники центрів професійного розвитку педагогічних працівників, спеціальних закладів загальної середньої освіти, закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти – близько 150 осіб, які приїхали з різних куточків України, де змушені знаходитися в результаті обов’язкової евакуації з Донеччини.
Національну академію педагогічних наук України та Інститут педагогіки НАПН України уповноважені були представляти завідувачка відділу економіки та управління ЗСО Інституту педагогіки НАПН України, президент Асоціації керівників шкіл України Олена Онаць і провідний науковий співробітник відділу економіки та управління ЗСО Інституту педагогіки НАПН України, Борис Чижевський, які виступили і спікерами, і зовнішніми експертами.
З доповіддю «Освіта Донеччини: реалії в умовах війни», з представленням вражаючих цифр наслідків агресії рф, виступила Тетяна Сідашева.
У роботі Відкритої управлінської студії, як спікери у діалогових вікнах у форматі панельних дискусій, узяли участь заступниця Міністра освіти і науки України Віра Рогова; перший заступник директора Інституту модернізації змісту освіти Юрій Завалевський; директорка департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА Олена Фіданян; генеральна директорка директорату професійної освіти МОН України Ірина Шумік; генеральний директор директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН України, кандидат фізико-математичних наук, доцент Олег Шаров; директор ДУ «Інститут освітньої політики». Доктор економічних наук, професор Сергій Лондар; голова ради директрів шкіл Львівщини, директор Козівського опорного закладу – ліцею ім. Михайла Гаврилка при Львівському університеті ім. Івана Франка Козівської сільської ради Стрийського району Оксана Клепуц; експерт міжнародних проєктів з освітньої політики Роман Шиян; голова правління Фонду освітніх ініціатив Антон Дзюба; інспектор ювенальної превенції Управління превентивної діяльності ГУНП в Донецькій області, майор Валерія Федіна; заступник начальника Головного управління державної служби з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, представник Міноборони України Яків Немикін; директор департаменту освіти і науки Луганської ОДА Юрій Стецюк; заступниця директора департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти, начальниця управління роботи із закладами загальної середньої та дошкільної освіти Олена Святенко; директор Донецького регіонального центру оцінювання якості освіти Володимир Власов.
Під час першої дискусії «Нормативно-правові аспекти функціонування сучасної української освіти» основну увагу було зосереджено на ключових викликах і можливостях, проблемах сучасного стану освіти та завданнях управління; збереження цілісності та модернізації освіти в умовах сьогодення; розробленню різноманітних проєктів розвитку освіти дорослих, цифрового документообігу, особливостям організації освітнього процесу, патріотичному вихованню, відновленні та осучасненні будівель і споруд закладів і установ освіти, зокрема бібліотечного фонду. Наголошено на синхронізації законодавства України з вимогами європейського простору освіти та рекомендаціями щодо євроінтеграції.
Під час другої дискусії «Освіта нового покоління» обговорювалися питання цифровізації, перспектив освітньої реформи в умовах воєнного стану та професійного розвитку педагогів, особливостей освітнього процесу, форм і технологій навчання і виховання, оновлене бачення модернізації професійної освіти, навчально-методичне забезпечення реформи НУШ відповідно до вимог воєнного часу. Наголошено на перспективах роботи освітніх хабів та необхідності створення Центрів змішаного навчання.
Особливо зацікавлено відбувалася третя дискусія «Безпека в сучасних закладах освіти», адже обговорювалися питання особливостей створення безпечного освітнього середовища на Донеччині. Окремо розглянуто питання мінної безпеки в Україні, психологічної підтримки учасників освітнього процесу, реабілітації та адаптації в умовах війни та у повоєнний період.
Четверте діалогове вікно «Якість освітньої діяльності в умовах воєнного стану» було присвячене шляхам ефективної підготовки до національного мультипредметного тесту (НМТ) 2023 року в умовах дистанційного навчання. Акцентовано на необхідності якісної інформаційної кампанії, яка допоможе випускникам зорієнтуватися в підготовці до НМТ.
Під час Студії лідерства «Алгоритм створення моделі функціонування закладів освіти у громадах в умовах воєнного стану» учасники працювали у чотирьох групах, які розробляли алгоритми функціонування і розвитку закладів освіти в територіальних громадах Донецької області та знаходяться зараз в різних зонах під час війни.
Брейнстормінг «Пошук ідей для розвитку освіти Донеччини. ROADMAP відновлення та реформування системи освіти Донецької області» був присвячений таким актуальним питанням, як: мережа та безпека закладів освіти, цифровізація освітнього та управлінського процесів, новий зміст освіти та навчально-методичне забезпечення, освітнє середовище і кадрове забезпечення, інтеграція в європейський простір, розвиток інклюзивної та професійної освіти.
Перший день роботи супроводжувала виставка обладнання STEM-освіти та технічних засобів із безпеки в закладах загальної середньої освіти, а також майстер-класіз використання сучасного обладнання в умовах воєнного стану під час онлайнового навчання.
Дводенна насичена робота Відкритої управлінської студії «Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану» дала змогу учасникам розглянути засади реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок», зосередитися на практичних аспектах розвитку освітньої системи Донецької області в умовах сьогодення та післявоєнну добу.
Управлінці отримали корисну і концептуальну інформацію щодо визначення стратегічних напрямів розбудови освіти у громадах Донецької області, моделювали конкретні кроки їх реалізації у партнерській взаємодії представників різних органів управління, співробітників ОІППО, центрів професійного розвитку, керівників, продемонструвавши патріотизм, професіоналізм, зацікавленість і державницьку позицію.
Олена ОНАЦЬ,
завідувачка відділу
економіки
та управління ЗСО
Інституту педагогіки НАПН України,
президент Асоціації
керівників шкіл України
17:38 24.02.2023