НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
ХІІ Міжнародні та ХХІХ Всеукраїнські педагогічні читання «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю. Шлях до серця дитини в травматичних ситуаціях життя»

30 вересня 2022 р. відбулися ХІІ Міжнародні та ХХІХ Всеукраїнські педагогічні читання «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю. Шлях до серця дитини в травматичних ситуаціях життя», організовані у співпраці Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського (далі – ДНПБ), Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського, Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Управління освіти і науки Чернігівської облдержадміністрації, Рівненського державного гуманітарного університету. У цьому році захід знову проведено в онлайн-форматі у зв’язку із агресивною загарбницькою війною, розв’язаною росією проти України. Незважаючи на ці обставини, відбулося інтенсивне та творче спілкування.

Цьогорічний захід отримав статус міжнародного – у ньому взяли участь науковці з Китаю, Польщі та Австралії. Були представлені різні категорії учасників з України та зарубіжжя, зокрема: вихователі, методисти, керівники закладів дошкільної освіти; вчителі, бібліотечні працівники, директори закладів загальної середньої освіти, науково-педагогічні працівники та здобувачі освіти закладів вищої та післядипломної освіти, науковці, музейні фахівці та ін. Зацікавленість широкої освітньо-наукової аудиторії свідчить про масштабний характер заходу, його актуальність, затребуваність та своєчасність.

Із вітальним словом до учасників звернулися: В. Г. Кремень, президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, академік Національної академії наук України; О. С. Шеремет, ректор Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, доктор юридичних наук, професор; М. А. Конопацький, начальник Управління освіти і науки Чернігівської облдержадміністрації; Л. В. Сухомлинська, голова Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського.

На пленарному засіданні із доповідями виступили: О. В. Сухомлинська, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, головний науковий співробітник ДНПБ («Василь Сухомлинський про захисне виховання: сучасні рефлексії»); А. М. Богуш, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, професор кафедри теорії і методики дошкільної освіти ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» («Василь Сухомлинський: виховна сила Слова»); А. Кокеріл, Monash University, Melbourne, Австралія («Етична антологія Сухомлинського: навчання цінностей як шлях розвитку стійкості / Sukhomlynsky′s ethical anthology: teaching values as a way of developing resilience»); М. М. Марусинець, директор Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Закарпатської обласної військової адміністрації, доктор педагогічних наук, професор («Уявлення батьків про інвалідність дитини у роздумах Василя Сухомлинського»); Т. І. Пантюк, завідувач кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, доктор педагогічних наук, професор («Нові виклики українській освіті та педагогу в умовах війни: місія, функції, ресурси»); В. Ф. Деркач, директор ОЗЗСО «Павлиський ліцей імені В. О. Сухомлинського» («Творче впровадження педагогічних ідей В. О. Сухомлинського з питань інклюзивної освіти вчителями Павлиського ліцею»); Л. Д. Березівська, директор ДНПБ, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України («В. О. Сухомлинський про читання як засіб розвитку учнів зі зниженою здатністю до навчання (крізь призму Нової української школи)»); Л. В. Сухомлинська, голова Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського; науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ («В. Сухомлинський – директор школи у роки Другої світової війни»); Л. М. Завацька, директор Навчально-наукового інституту історії та соціогуманітарних дисциплін імені О. М. Лазаревського Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, кандидат педагогічних наук, професор («Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського і сучасність: реалізація прав дітей з особливими освітніми потребами на якісну освіту»); Л. В. Лесун, директор ЗЗСО № 33 м. Чернігова («Українські дитячі активності “під голубим небом” з фінським присмаком»); О. П. Міхно, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, директор Педагогічного музею України («Василь Сухомлинський про навчання і виховання учнів з ментальними розладами (за матеріалами психологічного семінару Павлиської школи)»). До пленарного засідання долучилося понад 70 слухачів.

У рамках читань відбулися онлайн-засідання 5-ти секцій: 1) Лікарська педагогіка в умовах травматичних ситуацій: український і зарубіжний досвід; 2) «Обережно: дитина!»: Василь Сухомлинський про дітей з особливими потребами; 3) Навчання та виховання дітей в інклюзивному освітньому середовищі у Василя Сухомлинського і в сучасних закладахосвіти; 4) Підготовка майбутніх педагогів до роботи з дітьми в травматичних ситуаціях; 5) Шкільна бібліотека як ресурсний центр попередження і подолання травматичних ситуацій життя дітей (за художньою спадщиною В. Сухомлинського).

До онлайн-засідання перших чотирьох секції, які були об’єднані в одну велику панель (модератор – Л. В. Сухомлинська), долучилося понад 40 учасників з різних регіонів України: зокрема науковці і викладачі закладів вищої освіти, вчителі, методисти з Києва, Чернігова, Ужгорода, Дрогобича, Мукачева, Рівного, Львова, Херсону, Прилук, Кропивницького, Умані, Житомира, Кривого Рогу, Кремінця, Українки, Броварів, а також науковці з КНР та Польщі.

До роботи п’ятої секції (модератори Л. Д. Березівська, І. І. Хемчян) долучилося майже 50 учасників, зокрема  науковці ДНПБ, Педагогічного музею України, педагоги та бібліотекарі  закладів вищої освіти, шкільні бібліотекарі з Києва, Чернігова, Кіровограда, Умані та інших куточків України. У виступах учасників бібліотечної секції висвітлено низку важливих питань про роль шкільної бібліотеки щодо підтримки дитини у травматичних ситуаціях. Запис засідання можна переглянути  за посиланням https://drive.google.com/file/d/1aAL6HwEHQbUSxQU578VY0kLzcnbHiWAQ/view?usp=sharing.

Виступи учасників педагогічних читань супроводжувалися цікавими інформативними презентаціями та відеороликами, що сприяло візуалізації матеріалу. Засідання пройшло в професійній, творчій атмосфері та стало майданчиком для отримання корисної інформації, обміну досвідом та перспективами. Проведений захід вкотре засвідчив, що педагогічні ідеї В. О. Сухомлинського, шляхи, засоби й методи навчання та виховання дітей і молоді, запропоновані ним, не втрачають актуальності та активно використовуються в закладах освіти різних рівнів. Насамперед це актуально сьогодні в умовах російської збройної агресії проти України, коли йдуть широкомасштабні бойові дії, окуповано суверенні території, зруйновано цивільну інфраструктуру, діти стають найбільш вразливою групою населення, що потерпає від наслідків війни. Ціла низка викликів постала перед освітянами – як допомогти дітям і дорослим пережити цей травматичний досвід. Педагогічні читання допомогли учасникам проаналізувати та переосмислити досвід минулих поколінь та виробити дієвий алгоритм роботи педагогів, батьків, практичних психологів, соціальних працівників щодо подолання всіх видів дитячих травм, пов’язаних з війною.

Матеріал підготувала
науковий співробітник сектору сухомлиністики
відділу педагогічного джерелознавства та біографістики
ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського,
голова Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського
Л. В. Сухомлинська



16:33 05.10.2022