У межах Міжнародного проєкту Erasmus+ «Нові механізми управління на основі партнерства та стандартизації підготовки викладачів професійної освіти в Україні (PAGOSTE)» для підвищення якості та осучаснення підготовки педагогів системипрофесійної (професійно-технічної) освіти в Інституті професійної освіти НАПН України створено робочу групу з оновлення професійного стандарту «Педагог професійного навчання».
До складу робочої групи увійшли: директор Інституту Валентина Радкевич; завідувач лабораторії дистанційного професійного навчання Вікторія Кручек; завідувач лабораторії зарубіжних систем професійної освіти і навчання Світлана Кравець; завідувач лабораторії електронних навчальних ресурсів Микола Пригодій та ін.
Нині до переліку загальних компетентностей педагога професійного навчання додатково було внесено здатності спілкуватися з професійних питань державною та іноземною мовами (усно і письмово), дотримуватися правил охорони праці та безпеки життєдіяльності, використовувати цифрові технології, бути відкритим до проявів мультикультурності, гендерної різноманітності, дотримуватись етичних норм поведінки, діяти як відповідальний громадянин і брати участь у соціальному житті, реалізовувати свої права і обов’язки, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку.
За результатами функціонального аналізу професійної діяльності педагога професійного навчання додано функцію здійснення проєктної діяльності, розмежовано функції проведення профорієнтаційної роботи та консультування з кар’єрного розвитку здобувачів освіти.
Перелік професійних компетентностей педагога професійного навчання доповнено такими здатностями:
планувати та реалізовувати різні форми і види організації професійної підготовки та виховної роботи;
добирати оптимальні методи, засоби, технології навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти;
планувати та здійснювати освітній процес в умовах інклюзивного середовища,в нестандартних умовах;
взаємодіяти із різними суб’єктами освітньої діяльності;упроваджувати технології безпеки життєдіяльності, охорони праці та цивільного захисту;
добирати та структурувати зміст освітніх компонентів відповідно до вимог освітніх стандартів/програм;оволодівати перспективним педагогічним досвідом та застосовувати його у професійній діяльності;
професійно розвиватися шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти;
здійснювати моніторинг затребуваних на ринку праці професійних кваліфікацій;
консультувати здобувачів освіти з кар’єрного розвитку та інші. Значну увагу приділено відображенню у професійному стандарті компетентностей, пов’язаних зі здатностями педагога професійного навчання провадити професійно-педагогічну діяльність з урахуванням вимог державних стандартів та використовуючи можливості партнерства з усіма суб’єктами освітнього процесу;реалізовувати національні й міжнародні проєкти у сфері освіти та партнерства;виконувати експериментальнудіяльність;
здійснювати успішну виховну роботу з молоддю. Суттєвих уточнень також зазнали необхіднідля педагогів професійного навчання знання, умінняй навички.
Проєкт оновленого професійного стандарту буде представлений для широкого громадського обговорення освітянами та іншими заінтересованими особами. Запропоновані зміни, в разі їх затвердження, мають стати підґрунтям для оновлення стандарту вищої освіти з галузі знань 01 – «Освіта / Педагогіка» спеціальності 015 – «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» та освітніх (освітньо-професійних, освітньо-наукових) програм підготовки педагогів.
13:22 15.08.2022