На засіданні Президії НАПН України 19 травня
представлено й обговорено науково-аналітичну доповідь за результатами опитування
учнів, батьків і вчителів про освітні проблеми в умовах воєнного стану.Доповідала завідувач відділу діагностики обдарованості Інституту обдарованої
дитини НАПН України, кандидат педагогічних наук Марина Мельник,
Президія зазначила, що повномасштабне військове
вторгнення Російської Федерації в Україну 24 лютого 2022 р. призвело
до численних людських жертв, величезних руйнувань, економічних втрат, а також
стало причиною низки гострих викликів для учнів, їхніх батьків і вчителів. Це,
зокрема: налагодження доступу здобувачів освіти до освітнього процесу у час
активних бойових дій на території України, переведення закладів освіти в режим
дистанційного і змішаного навчання, призупинення в окремих випадках освітнього
процесу, організація надання освітніх послуг дітям з числа тимчасово
переміщених осіб тощо. Окремі з нагальних проблем частково або повністю
унормовані актами і рекомендаціями МОН України, утім ще значна частина їх
потребує розв’язання.
В опитуванні взяли участь понад 15 тис. осіб
з усіх регіонів країни – керівники, вчителі,
психологи закладів загальної середньої освіти, здобувачів освіти та батьки.
Результати опитування засвідчили, що, окрім діяльності
Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, який
координує і методично забезпечує діяльність психологічної служби освіти, є доцільність
наступного:
налагодження системної роботи з дітьми та
молоддю, які пропустили значну частину освітнього процесу, що потребує
цілеспрямованої фінансової, правової, науково-методичної підтримки. Актуальним
є створення адресних освітніх дорожніх карт для постраждалих внаслідок війни
здобувачів освіти усіх рівнів;
узагальнення та популяризація досвіду роботи
педагогів, які допомагали дітям у ці складні часи, а також консолідація
відповідних наукових пошуків щодо психолого-педагогічної їх підтримки у
подоланні можливих когнітивних та психоемоційних наслідків травми та
посттравматичного стресового розладу;
підготовки педагогічних працівників закладів
освіти до роботи з дітьми, що перебувають під впливом травматичних подій;
розроблення й упровадження навчальних занять,
актуальних у період воєнного стану: надання першої медичної допомоги,
поводження з небезпечними предметами, безпечної поведінки в надзвичайних
ситуаціях (у тому числі в інтернеті) тощо для здобувачів освіти усіх рівнів;
розроблення методичних рекомендацій щодо
організації навчання осіб з особливими освітніми потребами, які мають різний
досвід життя в умовах воєнного стану (вимушене розлучення з близькими, зміна
місця перебування, перебування у місцях бойових дій тощо);
розроблення методичних рекомендацій щодо
роботи з обдарованими дітьми та молоддю.
Президія НАПН України схвалила доповідь та
рекомендувала до практичного виконання.
10:28 20.05.2022