НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Звітна науково-практична конференція «Зміст і технології шкільної освіти» в Інституті педагогіки

27 січня в Інституті педагогіки Національної академії педагогічних наук України працювала звітна науково-практична конференція «Зміст і технології шкільної освіти» за результатами наукових досліджень співробітників, докторантів, аспірантів, здобувачів і наукових кореспондентів Інституту педагогіки НАПН України за 2013 рік.

На традиційному науковому форумі обговорювалися результати виконання НДР Інституту педагогіки, визначалися перспективи розгортання подальших досліджень. Наукові співробітники Інституту педагогіки, докторанти, аспіранти, здобувачі, наукові кореспонденти, вчителі експериментальних шкіл мали змогу оприлюднити на конференції отримані наукові результати і поділитися досвідом організації й проведення теоретичних і практичних досліджень.

У роботі конференції взяли участь представники апарату президії НАПН України: перший віце-президент НАПН Володимир Луговий, академік-секретар відділення загальної середньої освіти Олександр Ляшенко, вчений секретар цього відділення Юрій Мальований, академік-секретар відділення загальної педагогіки та філософії освіти Ольга Сухомлинська. Відкрив пленарне засідання директор Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Олег Топузов, який ґрунтовно охарактеризував здобутки установи за звітний період, окреслив коло актуальних наукових проблем і перспективи їх розв’язання. Олег Михайлович передусім звернув увагу на одне із основних завдань Інституту педагогіки – забезпечення наукового супроводу функціонування й розвитку вітчизняної системи загальної середньої освіти, що зумовлює необхідність підвищення вимог до якості результатів науково-дослідної роботи. У доповіді відзначено також позитивну тенденцію, що простежується в діяльності наукової установи, – це посилення уваги до дослідження методичних проблем, розв’язання яких має теоретичне й практично-соціальне значення. Олег Топузов наголосив на важливості наукової підтримки моніторингу якості загальної середньої освіти. Педагогічний моніторинг дає можливість перевірити ефективність реалізації в педагогічному процесі розроблених дидактичних моделей, а також забезпечити зворотний зв'язок між педагогічною наукою й шкільною практикою.

Водночас у доповіді було наголошено, що з метою популяризації наукових здобутків учених Інституту педагогіки у 2013 році здійснено підготовчий етап започаткування науково-педагогічного фахового видання «Українського педагогічного журналу».

Володимир Луговий наголосив на вагомості наукових здобутків учених Інституту педагогіки у 2013 році, значенні їх для поступального розвитку теорії й практики загальної середньої освіти. Водночас у виступі було акцентовано увагу на необхідності фундаменталізації результатів науково-дослідних робіт, посиленні їх соціального ефекту, популяризації з метою широкого впровадження у вітчизняній та зарубіжній педагогічній теорії і практиці.

На пленарному засіданні заслухали доповіді за основними напрямами діяльності Інституту педагогіки. У виступах заступників директора Миколи Головкаі Тетяни Засєкіноїпредставлено результати роботи Інституту педагогіки у 2013 та завдання на 2014 рік.

Під час конференції працювало сім секцій:«Історія та методологія педагогіки. Порівняльна педагогіка», «Якість освіти. Управління розвитком освіти», «Теорія і методика мовної і літературної освіти», «Теорія і методика початкової освіти», «Теорія і методика природничо-математичної освіти», «Теорія і методика суспільствознавчої освіти», «Освітнє середовище. Теорія і методика технологічної освіти» під час роботи яких обговорено результати науково-дослідних робіт.

З огляду на актуальність окреслених проблем учасники конференції вважають за доцільне рекомендувати:

1.  Інституту педагогіки:

 

  • визначити план спільних заходів між підрозділами Інституту педагогіки НАПН України (лабораторії) з метою визначення спільної стратегії в напрямі реалізації Концепції профільного навчання в старшій школі, що буде об’єктом дослідження науково-дослідних робіт, які розпочинаються в 2015 році; 
  • з метою посилення практичного спрямування наукових досліджень з проблем теорії й методики шкільної освіти, ширше залучати педагогів-новаторів загальноосвітніх навчальних закладів до науково-дослідної роботи Інституту (обрання науковими кореспондентами, навчання в аспірантурі тощо);
  • залучати до роботи конференції секції освітян з усіх куточків України та інших країн шляхом прямого включення засобами Інтернет-зв’язку (формат вебінару);
  • засобами Web-сайту Інституту спрямувати інформаційні потоки результатів досліджень, наукових та науково-методичних видань у відкритий інформаційний простір, доступний для учасників загальної середньої освіти;
  • інтенсифікувати процес видання «Українського педагогічного журналу» при Інституті педагогіки для висвітлення результатів наукової роботи на міжнародному рівні та популяризації установи в колах світової освітньої спільноти.

 

2.  Президії, науковим установам НАПН України, науковим колективам інших установ та навчальних закладів:

 

  • продовжувати практику проведення міжнародних, всеукраїнських і регіональних науково-методичних конференцій для різних категорій педагогічних працівників з актуальних проблем в галузі педагогічної науки та забезпечувати їх фінансування;
  • і надалі підтримувати дослідження українських вчених-компаративістів з наданням їм статусу пріоритетних;
  • сприяти розбудові партнерства між інституціями НАПН України і науково-педагогічними установами зарубіжних країн.

 

3.   Інститутам післядипломної педагогічної освіти, педагогічним університетам та інститутам, науково-методичним центам (кабінетам) управлінь освіти:

 

  • сприяти впровадженню в навчальний процес зазначених установ результатів наукових досліджень Інституту педагогіки НАПН України для модернізації й збагачення лекційних курсів, семінарських занять, практичних заходів;
  • сприяти експериментальній діяльності загальноосвітніх навчальних закладів, що беруть участь у здійсненні пошукових досліджень на основі укладених угод з Інститутом педагогіки НАПН України. За рахунок місцевих бюджетів, інших надходжень забезпечувати додаткову оплату праці вчителів-експериментаторів. У рейтинговому оцінюванні діяльності шкіл враховувати їх участь у експериментальній роботі, що здійснюється на різних рівнях;
  • сприяти проведенню моніторингу й упровадження результатів НДР з різних галузей загальної середньої освіти в співпраці з методкабінетами обласних і міських департаментів освіти.

 

4.   Міністерству освіти і науки України:

 

  • ініціювати проведення прогностичного дослідження розвитку системи загальної середньої освіти за її основними параметрами на період до 2030 року в контексті світових та європейських тенденцій розвитку освітнього простору;
  • забезпечити повноцінну реалізацію Державних стандартів початкової, базової та повної загальної освіти шляхом упровадження науково-методичних розробок науковців Інституту педагогіки, у тому числі варіативних навчально-методичних комплектів з предметів інваріантного складника навчального плану. Надати вчителям можливість вибору підручників і методичних посібників з огляду на навчально-пізнавальні можливості учнів класу та згідно з власними педагогічними уподобаннями;
  • розробити організаційні, фінансово-економічні, методичні механізми впровадження різних форм навчання в умовах освітнього округу. Реорганізувати навчально-виховний процес на засадах фундаменталізації й інтеграції змісту навчальних предметів основної та старшої школи і його гуманізації, що відповідає основним напрямам модернізації сучасної освіти;
  • ініціювати розроблення Положення «Про оцінювання інноваційного розвитку загальноосвітніх навчальних закладів» із зазначенням критеріїв оцінювання інноваційної освітньої діяльності загальноосвітнього навчального закладу;
  • продовжити апробацію та впровадження в систему освіти України тестів загальної навчальної компетентності;
  • передбачити використання авторами шкільних підручників і посібників результатів досліджень, здобутих науковцями Інституту педагогіки з проблематики науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти. 

 

Прес-служба НАПН України
17:06 28.01.2014