НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Ювілей – час окреслення нових проєктів
Наталія Дічек



Редакція газети «Освіта і суспільство» вітає вчену Національної академії педагогічних наук України Наталыю Дічек з ювілейним днем народження! Зичить здоров’я, добробуту, щастя в особистому житті, натхнення у науковій діяльності й нових успіхів! Їй слово у нашій рубриці.


Наталія ДІЧЕК,

завідувач відділу історії та філософії освіти Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України

 

– Розмірковуючи останніми роками над проблемою актуальності й осучаснення історико-педагогічних досліджень, розширення їх функціоналу, вбачаємо на часі модернізацію підходів й інструментів пізнання далекої і близької минувшини – і національної, і зарубіжної. У цьому контексті є необхідним розвиток педагогічної імагології, а також осмислення рецепції як істотного складника як історико-педагогічних, так і порівняльно-педагогічних студій. Розпочато спроби привернути увагу українських науковців – істориків педагогіки й «порівняльників» до такого важливого аспекту їхніх досліджень, як творення ними освітньо-культурного образу своєї країни. Цей аспект студіювання є практично невідрефлексованим – принаймні прямо про це ніхто не пише.

Треба брати до уваги, що освіта – це не лише невід’ємна частина національного образу держави, а й один з рушіїв її розвитку тому перед авторами постає необхідність розроблення такої галузі гуманітаристики, як імагологія, але у вимірі освіти. Адже висвітлюючи й аналізуючи той чи інший процес, феномен у минулому, або сучасний освітній досвід, дослідники презентують в авторському баченні стан, здобутки і проблеми освітнього простору України у певному оцінному ракурсі, розкривають підходи до вирішення регіонально-локальних проблем навчання, виховання, соціалізації українських дітей та молоді, а також педагогічні традиції нашої країни.

В Україні, як і в інших країнах світу, історично склалася власна система виховання, що спирається на врахування національних рис українців. Водночас дослідження педагогічних ідей різних народів, встановлення кроснаціональних освітніх взаємозв’язків розширює педагогічну культуру кожної нації, тому переконані, що ширше вивчення і творче адаптування кращих здобутків у напрямі окресленому Президентом України Володимиром Зеленським під час урочистостей з нагоди 30-річчя незалежності України, виводить історико-педагогічні дослідження на передній план освітніх досліджень.