19 травня 2021 р. у рамках Всеукраїнського фестивалю науки – 2021 (до 30-ї річниці
Незалежності України) в онлайн-форматі відбувся VI Всеукраїнський
науково-методологічний семінар з історії освіти «Понятійно-термінологічний
апарат історико-педагогічних досліджень: історія і сучасні підходи». Семінар організовано відділом педагогічного
джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки
України імені В. О. Сухомлинського НАПН України (далі –
ДНПБ) спільно з Відділенням загальної педагогіки та філософії освіти НАПН
України, кафедрою педагогіки, психології й освітнього менеджменту імені
професора Є. Пєтухова Херсонського державного університету, Педагогічним
інститутом Київського університету імені Бориса Грінченка, кафедрою теорії і
методики виховання Рівненського державного гуманітарного університету.
Захід відкрила директор ДНПБ Лариса Березівська. Вона окреслила цілі й основні напрями роботи
семінару. Модерували семінар академік
НАПН України, головний науковий співробітник відділу
педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ Ольга Сухомлинська та член-кореспондент НАПН України Лариса Березівська.
Предметом обговорення наукового зібрання були такі
питання: понятійно-термінологічна система сучасної
історико-педагогічної науки; педагогічний понятійно-термінологічний апарат у
структурі історико-педагогічних дисертацій: критичний аналіз; вплив зарубіжної
понятійно-термінологічної лексики на вітчизняні історико-педагогічні
дослідження; відображення історії розвитку педагогічних понять і термінів у
науковій, навчальній та довідковій літературі; розвиток історико-педагогічної
терміносистеми в незалежній Україні (1991–2021).
Цьогорічний науково-методологічний
семінар з історії освіти об’єднав понад 60 наукових і науково-педагогічних
працівників, здобувачів вищої освіти з різних наукових установ, що свідчить про
зацікавлення широкого кола українських дослідників історико-педагогічними проблемами.
З доповідями виступили провідні історики освіти Ольга Сухомлинська (До питання про становлення української педагогічної термінології:
історіографічний аспект); Лариса Березівська (Поняттєво-термінологічний апарат історії освіти як складника педагогічної
науки крізь призму європейських вимірів: нові фронтири); Нестор Гупан(Про типові помилки у
понятійно-термінологічному апараті дисертацій з історії педагогіки); Олена Драч (Історія освіти Русі: особливості
понятійно-термінологічного апарату досліджень); Ірина Колесник («Українське ХІХ століття» у категоріях глобальної історії); Надія Калініченко (Понятійно-термінологічний апарат дослідження педагогіки В. О. Сухомлинського
науковцями 70-80-х років ХХ століття); Наталія Коляда(Понятійно-термінологічний апарат дослідження дитячого руху); Ніна Побірченко (Термін «Етнологія дитинства» в науковій рефлексії 1920-х рр. ХХ ст.); старший
науковий співробітник Олександр Міхно («Феномен» як історико-педагогічне
поняття), а також здобувач вищої освіти О. Павлова(Термінологічне визначення
поняття «партнерство» у науковому предметному полі педагогіки).
Підбиваючи підсумки роботи VІ Всеукраїнського
науково-методологічного семінару з історії освіти, його учасники наголошували
на актуальності й важливості проведення таких наукових заходів, на налагодженні
співпраці наукових установ і закладів вищої освіти у здійсненні
історико-педагогічних досліджень, на популяризації значення історико-педагогічного
знання.
За матеріалами проведеного наукового заходу буде
підготовлено збірник тез доповідей «Понятійно-термінологічний апарат історико-педагогічних досліджень: історія
і сучасні підходи» в електронному форматі,
який публікуватиметься на вебпорталі ДНПБ.
12:22 20.05.2021