НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
VI Всеукраїнський науково-методологічний семінар з історії освіти «Понятійно-термінологічний апарат історико-педагогічних досліджень: історія і сучасні підходи»


 

19 травня 2021 р. у рамках Всеукраїнського фестивалю науки – 2021 (до 30-ї річниці Незалежності України) в онлайн-форматі відбувся VI Всеукраїнський науково-методологічний семінар з історії освіти «Понятійно-термінологічний апарат історико-педагогічних досліджень: історія і сучасні підходи». Семінар організовано відділом педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського НАПН України (далі – ДНПБ) спільно з Відділенням загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України, кафедрою педагогіки, психології й освітнього менеджменту імені професора Є. Пєтухова Херсонського державного університету, Педагогічним інститутом Київського університету імені Бориса Грінченка, кафедрою теорії і методики виховання Рівненського державного гуманітарного університету.

Захід відкрила директор ДНПБ Лариса Березівська. Вона окреслила цілі й основні напрями роботи семінару. Модерували семінар академік НАПН України, головний науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ Ольга Сухомлинська та член-кореспондент НАПН України Лариса Березівська.

Предметом обговорення наукового зібрання були такі питання: понятійно-термінологічна система сучасної історико-педагогічної науки; педагогічний понятійно-термінологічний апарат у структурі історико-педагогічних дисертацій: критичний аналіз; вплив зарубіжної понятійно-термінологічної лексики на вітчизняні історико-педагогічні дослідження; відображення історії розвитку педагогічних понять і термінів у науковій, навчальній та довідковій літературі; розвиток історико-педагогічної терміносистеми в незалежній Україні (19912021).

Цьогорічний науково-методологічний семінар з історії освіти об’єднав понад 60 наукових і науково-педагогічних працівників, здобувачів вищої освіти з різних наукових установ, що свідчить про зацікавлення широкого кола українських дослідників історико-педагогічними проблемами.

З доповідями виступили провідні історики освіти Ольга Сухомлинська (До питання про становлення української педагогічної термінології: історіографічний аспект); Лариса Березівська (Поняттєво-термінологічний апарат історії освіти як складника педагогічної науки крізь призму європейських вимірів: нові фронтири); Нестор Гупан(Про типові помилки у понятійно-термінологічному апараті дисертацій з історії педагогіки); Олена Драч (Історія освіти Русі: особливості понятійно-термінологічного апарату досліджень); Ірина Колесник («Українське ХІХ століття» у категоріях глобальної історії); Надія Калініченко (Понятійно-термінологічний апарат дослідження педагогіки В. О. Сухомлинського науковцями 70-80-х років ХХ століття); Наталія Коляда(Понятійно-термінологічний апарат дослідження дитячого руху); Ніна Побірченко (Термін «Етнологія дитинства» в науковій рефлексії 1920-х рр. ХХ ст.); старший науковий співробітник Олександр Міхно («Феномен» як історико-педагогічне поняття), а також здобувач вищої освіти О. Павлова(Термінологічне визначення поняття «партнерство» у науковому предметному полі педагогіки).

Підбиваючи підсумки роботи VІ Всеукраїнського науково-методологічного семінару з історії освіти, його учасники наголошували на актуальності й важливості проведення таких наукових заходів, на налагодженні співпраці наукових установ і закладів вищої освіти у здійсненні історико-педагогічних досліджень, на популяризації значення історико-педагогічного знання.

За матеріалами проведеного наукового заходу буде підготовлено збірник тез доповідей «Понятійно-термінологічний апарат історико-педагогічних досліджень: історія і сучасні підходи» в електронному форматі, який публікуватиметься на вебпорталі ДНПБ.

 

Пресслужба НАПН України за інформацією ДНПБ України ім. В.О.Сухомлинського
12:22 20.05.2021