НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
У Кіровограді та Павлиші відбулися VІ Міжнародні та ХХ Всеукраїнські педагогічні читання «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю: розвиток творчої особистості»

27-28 вересня 2013 р. проводилися традиційні, цього разу – ювілейні  ХХ Всеукраїнські та VІ Міжнародніпедагогічні читання, присвячені 95-річчю Василя Олександровича Сухомлинського. Головна тема зібрання – «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю: розвиток творчої особистості».

Пленарне засідання відбулося 27 вересня у залі Кіровоградської обласної філармонії. Відкрив читання ректор Кіровоградського державного педагогічного університету імені В.Винниченка Семенюк О.А., інформувавши присутніх про розмах читань: загальна кількість учасників – 700, надіслано близько 400 статей, 120 осіб виявили бажання витупити з доповідями на засіданнях 5 секцій.

Заступник голови Кіровоградської ОДА Пастух Г.В. зачитала вітального листа голови облдержадміністрації  Ніколаєнка А.І.  та побажала учасникам читань плідної роботи. Заступник голови Кіровоградської обласної ради Владов І.В. у своєму виступі відзначив актуальність спадщини В.О. Сухомлинського та зростання уваги до неї.  

Далі відбулося вручення обласної педагогічної премії імені В.О.Сухомлинського. Цьогоріч лауреатами премії стали Савченко О.Я., академік НАПН України, голова Всеукраїнської асоціації імені Василя Сухомлинського,  Гришина Н.О., заступник директора Созонівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ», Каєнко Н.Г., завідуюча методичним кабінетом відділу освіти Новоукраїнської районної державної адміністрації, Клим'як К.Ф., вихователь навчально-виховного комплексу «Пушківська ЗШ І-ІІ ст. – ДНЗ», Хлань В.Г., директор Веселівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ».

У своєму виступі віце-президент НАПН України Гуржій А.М. наголосив, що творчий шлях і життя В.О. Сухомлинського – одна із найяскравіших сторінок в історії гуманістичної педагогіки, його авторська педагогічна система є органічною складовою сучасної системи освіти, а творча спадщина Василя Олександровича – невичерпна у своєму психолого-педагогічному і соціокультурному вимірах.

За дорученням Президії НАПН України Гуржій А.М. вручив Почесні грамоти НАПН України за підписом президента Академії Кременя В.Г. За значний внесок у вивчення і впровадження ідей В.О. Сухомлинського в педагогічну освіту України нагороджено Кіровоградський державний педагогічний університет імені В.Винниченка, Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені В. Сухомлинського, Уманський державний педагогічний університет імені П. Тичини. За впровадження ідей В. Сухомлинського у навчально-виховний процес закладу нагороджено НВК «Павлиська школа І-ІІІ ст. – ліцей імені В. Сухомлинського». За значний внесок у вивчення і популяризацію ідей В. Сухомлинського почесні грамоти НАПН України отримали також Богуславський М.В., доктор педагогічних наук, член-кореспондент РАО (Москва, Росія), Риндак В.Г., доктор педагогічних наук, голова Уральської асоціації ім. В.О. Сухомлинського (Оренбург, Росія), Сяо Су, доктор педагогічних наук, професор Інститутупорівняльної педагогіки Пекінського педагогічного університету та колектив цього інституту (КНР).

Після урочистої частини відбулося пленарне засідання, яке розпочалося  з доповіді академіка НАПН України Беха І.Д. «Ідея життєтворчості особистості у виховному універсумі В. Сухомлинського». Іван Дмитрович відзначив, що В. Сухомлинський прагнув закласти такий потенціал у кожній особистості, щоб вона змогла духовно саморозвиватися. В осмисленні життя великий педагог виходив з того, що життя – єдине, а отже, неповторне, його не можна прожити за даним зразком, воно є новим для кожної особистості; ідея «одухотвореності» В. Сухомлинського – це справжній дороговказ у сучасних наукових пошуках шляхів виховання особистості.

Яскравий виступ академіка НАПН України Сухомлинської О.В. «Ідеї В.О. Сухомлинського про розвиток особистості в контексті європейської педагогіки» складався з двох частин: персоналістської та концептуальної. Ольга Василівна відзначила ідейно-практичну близькість педагогічних систем Рудольфа Штайнера, Селестена Френе, Януша Корчака, Олександра Ніла та Василя Сухомлинського, наголосила на актуальності ідей «захисного виховання», «рефлексивної педагогіки» і акцентувала на важливості поставленого Василем Олександровичем екзистенційного питання самоідентифікації особистості, можливості реідентифікації: стати іншим, удосконалитися, стати кращим.

У доповіді «Вплив В.О. Сухомлинського на педагогічні пошуки китайських учителів» доктор педагогічних наук Сяо Су зазначила, що для 15 мільйонів 700 тисяч китайських учителів немає відомішого педагога за В. Сухомлинського; шана, повага до нього лише зростають, і причина – не тільки у популяризації в Китаї ідей українського педагога, а насамперед – у справжній любові до нього, в людяності його педагогіки. Маленький, але напрочуд зворушливий, емоційний штрих: один китайський учитель так висловився про вплив ідей В. Сухомлинського – «Павлиська середня школа – це веселий рай на моєму серці».  

Член-кореспондент Російської академії освіти  Богуславський М.В. у своєму виступі «Повне видання твору В.О. Сухомлинського «Серце віддаю дітям»: перспективи нового прочитання» відзначив, що ідейно-ціннісна спадщина «класика світової педагогіки» – це світлодайна і надзвичайно плідна основа для сучасного вчительства; останні видання творів В. Сухомлинського, створені в діалозі з сучасністю, відкрили новий етап в міжнародному сухомлинознавстві, а нове видання книги «Серце віддаю дітям» завдяки єдності форми і змісту є справжнім видавничим шедевром і містить могутній гуманістичний потенціал. 

Голова Громадської Ради освітян і науковців України (ГРОНУ) С.М. Ніколаєнко закликав більше уваги звертати на спадщину В. Сухомлинського і на стан освіти загалом.

Виступ директора Павлиської ЗОШ І-ІІІ ст. ім. В.О. Сухомлинського Деркач В.Ф. «Творче впровадження педагогічного доробку В.О. Сухомлинського в роботі з обдарованими дітьми колективу Павлиської школи» стосувався використання спадщини видатного педагога вчителями школи: нині у закладі діє близько 50 гуртків, проводяться уроки мислення серед природи, учні продовжують складати казки, словесні описи, замальовки, які об’єднуються у збірки казок.

У своїй доповіді «Стратегічні орієнтири наукової творчості директора школи, вчителя, дослідника Василя Олександровича Сухомлинського (1956-1965)» колишня учениця В.Сухомлинського, нині – професор Оренбурзького педагогічного університету Риндак В.Г. глибоко і всебічно проаналізувала діяльність  видатного педагога протягом 1956-1965 рр. та зробила короткий огляд його праць, виданих у ці роки. У своїх спогадах про Василя Олександровича вона відзначила, що для односельців він був еталоном: завжди охайно вдягнений, бездоганно чистийв усьому і з усіма він навчав цьому і своїх учнів, учив їх вибачати, співпереживати, співчувати.

Академік НАПН України Савченко О.Я. у своєму виступі «Про підсумки та перспективи діяльності Української асоціації імені Василя Сухомлинського» повідомила, що нині асоціація діє у 18 областях України, до неї входять як індивідуальні, так і колективні члени. Олександра Яківна окреслила основні напрями діяльності (сприяння дослідницькій діяльності сухомлиністів, щорічне проведення педагогічних читань, видавнича діяльність) та завдання асоціації, серед яких одним з найважливіших є зв'язок з Павлиською школою. Почесними грамотами Української асоціації імені Василя Сухомлинського було нагороджено Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені В. Сухомлинського, голову Кіровоградського обласного комітету Профспілки працівників освіти і науки України Скалько С.Л., проректора Кіровоградського державного педагогічного університету імені В.Винниченка Садового М.І. та співробітників університету Мельничука С.Г., Дубінку М.М.,Радула В.В.,головного редактора тижневика «Освіта» Коваленко О.С.

Наприкінці пленарного засідання відбулася передача естафети педагогічних читань. Співорганізатором читань у 2014 р. буде Кримський гуманітарний  університет, тож наступного року ХХІ Всеукраїнські та VII Міжнародні читання, присвячені 96-й річниці від дня народження В.О. Сухомлинського, відбудуться в АР Крим у м. Ялті.

Завершилося засідання святковим концертом, а після перерви учасники читань продовжили роботу у 5 секціях: «В. О. Сухомлинський про розвиток творчої особистості школярів: індивідуальний і диференційований підходи», «Виховання творчих якостей особистості – пріоритетний напрям педагогічної теорії і практики: від історії до сьогодення», «Педагогічні умови розвитку творчої особистості в освітньому процесі навчальних закладів різних типів», «Розвиток творчого потенціалу педагога», «Роль шкільної бібліотеки у розвитку творчої особистості учнів».

28 вересня, у день народження Василя Олександровича, учасники читань вирушили до Павлиша. Програма перебування була надзвичайно насиченою і розпочалася з мітингу-вшанування пам’яті В.О. Сухомлинського біля його могили. Педагогічний колектив та учні Павлиської школи зустріли гостей біля музею В.О. Сухомлинського музично-поетичною композицією «Сухомлинського скарбниця – добра і радості криниця», потім відбулися дві захоплюючі екскурсії: «Є імена, які зорею сяють» (залами педагогічно-меморіального музею В.О. Сухомлинського) та «Павлиська школа – слід вічний Учителя на землі». Святкова програма, підготовлена вчителями та учнями школи, схвилювала всіх, адже наочно продемонструвала, що  ідеї В.О. Сухомлинського у його школі не лише свято зберігають, а й творчо розвивають: учасники читань побачили фрагменти Свята урожаю та Свята квітів, оглянули виставки хліба та квіткових композицій, переглянули зворушливу інсценізацію молодшими школярами казки В. Сухомлинського «Дівчинка і Ромашка» та прослухали казку «Вічна тополя» у талановитому емоційному виконанні старшокласника. Заслуженими тривалими оплесками дякували присутні учням та педколективу Павлиської школи за виконання чудових пісень, присвячених Україні та її великому синові – Василеві Олександровичу Сухомлинському. Продовжуючи традиції видатного педагога у день його 95-річного ювілею учасники читань разом з учнями висадили на подвір’ї школи 95 кущів троянд.   


10:37 01.10.2013