НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Організація і результати експериментальної роботи в Інституті педагогіки НАПН України

20 червня 2013 року відбулось засідання Президії Національної академії педагогічних наук України на якому розглядалось питання про організацію і результати експериментальної роботи в Інституті педагогіки НАПН України.

У 2010–2012 рр. в Інституті педагогіки завершено виконання 22 науково-дослідних робіт під час яких виконувалося 27 експериментів. Експериментальні дослідження цього періоду ставили за мету:

  • перевірити педагогічну доцільність і дієвість розроблених: дидактичних засад диференціації навчання в основній школі; субмоделей та технологій формування культур в управлінській діяльності керівників ЗНЗ; критеріїв інноваційного розвитку ЗНЗ, варіативних моделей розвитку загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості; основ створення аудіовізуальних електронних засобів навчання; умов формування навчально-виховного середовища у профільній школі;науково-методичних засад інтегрованого навчання української словесності у школах І ступеня з мовами викладання національних меншин України та засад конструювання підручників з мов та літератур етнічних меншин;
  • перевірити ефективність експериментальних методик, методичних систем та навчально-методичного забезпечення навчання учнів старшої профільної школи з основних предметів;методику формування в учнів початкових класів ключової компетентності «уміння вчитися» і предметних компетентностей – мовної, мовленнєвої, соціокультурної, читацької, математичної, природознавчої, соціальної, здоров’язбережувальної;
  • виявити необхідні умови для реалізації моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти.

На засіданні з доповіддю виступив директор Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Олег Топузов. Він зазначив, що одним із провідних завдань діяльності такої установи як Інститут педагогіки є організація і здійснення педагогічного експерименту.

У системі експериментальної роботи Інституту можна виокремити три основні складові, залежно від ініціаторів, учасників, масштабу і характеру експериментальних досліджень:

  1. експериментальна робота, що здійснюється у межах виконання планових науково-дослідних робіт,
  2. експериментальна робота, здійснювана докторантами, аспірантами, здобувачами Інституту,
  3. експериментальна робота, пов’язана з реалізацією експериментів всеукраїнського або регіонального рівнів, ініційованих навчальними закладами або органами управління освітою, де науковці Інституту є науковими керівниками, консультантами, співвиконавцями.

За результатами експериментальної роботи: доведеноефективність диференційованого підходу до формування в учнів загальнонавчальних компетентностей; дієвість окремих форм, методів та технологій навчання, зокрема ефективність проблемно-модульного підходу в організації допрофільної підготовки та профільного навчання у старшій школі;ефективність модульно-залікової системи організації природничо-наукової освіти в профільній школі за підручником інтегрованого курсу «Природознавство»;визначено вимоги та підходи до інтерпретації результатів стандартизованого тестування в Україні для використання їх з метою управління якістю освіти; критерії готовності ЗНЗ до здійснення інноваційної діяльності; критерії оцінки ефективного функціонування моделей освітніх середовищ; особливості реалізації компетентнісного підходу до навчання у профільній школі; особливості застосовування інформаційних технологій у продуктивній життєдіяльності випускників школи як членів сучасного інформатизованого суспільства; розроблено варіативні моделі управління розвитком освіти на регіональному рівні, механізми управління розвитком ЗНЗ, критерії інноваційного розвитку ЗНЗ; дидактичні моделі профільного навчання; програмно-методичне забезпечення профільної підготовки учнів старших класів; методичні апарати підручників для усіх ланок середньої освіти; впроваджено методики формування ключових і предметних компетентностей школярів у навчальному процесі, методики навчання різних предметів та курсів за вибором у профільній школі.

Результати експериментальних досліджень науковців Інституту використано у процесі створення низки нормативних та інших документів, які регулюють функціонування системи освіти. Зокрема науковці Інституту брали активну участь у розробленні: проекту Національної рамки кваліфікацій; Державних стандартів початкової, базової та повної загальної освіти; Концепції інноваційного розвитку ЗНЗ; Концепції профільного навчання (проект нової редакції); концепціях навчання шкільних предметів у старшій профільній школі; навчальних програм з предметів для середньої загальноосвітньої школи; критеріїв оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу; критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів початкової, основної і старшої школи (проект) та інших.

Докладну інформацію про проведений захід розміщено на сайті Інституту педагогіки НАПН України.

Прес-служба НАПН України
17:27 27.06.2013