23 квітня лабораторія психології навчання ім. І.О.Синиці Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, в рамках заходів Інституту щодо психологічної допомоги в період карантину та пріоритетних напрямів діяльності НАПН України, було організовано Науково-практичний семінар «Виклики сучасної соціальної ситуації епідемії та актуальні питання психологічної науки та практики», проведений дистанційно засобами Іnternet, на якому розглядались питання теоретичного осмислення та практичного забезпечення психологічних вимірів соціальної ситуації епідемії та карантину.
Виступаючи, академік Сергій Максименко відзначив, що психологи України, зокрема колектив Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, з перших днів виникнення пандемії відповів практичною участю в забезпеченні населення України напрацюваннями психологічного знання в проживанні особливостей соціальної ситуації.
Зараз зусиллями працівники Інституту здійснюють психологічну
допомогу за напрямами:
- Інформаційна підтримка наукового та освітнього загалу: наукові праці вчених Інституту психології ім. Г.С. Костюка онлайн;
- Робота Кризового центру медико-психологічної допомоги (телефони довіри, консультації, навчання волонтерів, реабілітація воїнів учасників АТО, ООС, робота з переселенцями з Криму та східних регіонів України, психотерапевтична та психолого-консультативна робота з поранененими бійцями та членами їх сімей, психологічне просвітництво населення, методичні розробки та супровід);
- Лінія підтримки для медпрацівників – проект «Підтримай медпрацівника»);
- Психологічна підтримка персоналу організацій (лабораторія організаційної та соціальної психології;
- Консультації з питань психологічного супроводу навчання в умовах карантину (лабораторія психології навчання імені І.О. Синиці);
- Онлайн супровід осіб, що зазнали психологічного дистресу внаслідок епідемії COVID-19 (лабораторія психології соціально дезадаптованих неповнолітніх);
- Проект «Дистанційна психологічна допомога і підтримка під час карантину і пандемії COVID-19» (лабораторія сучасних інформаційних технологій навчання, спільно з Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України) та інше.
У процесі обговорення зроблено спробу окреслити психологічні виміри діяльності та спілкування людини в умовах переживання епідемічної ситуації в країні. Намічено практичні напрямки психологічного супроводу актуальних проблем:
- Психологічні ресурси подолання стресових станів, пов′язаних із умовами та обставинами карантину (ізоляція, обмеження, вимушене постійне коло спілкування, ). Мотивація перебування в карантині, переживання відповідальності.
- Психологічні аспекти організації діяльності, роботи, занять, структурування часу в умовах карантину. Організація індивідуального простору, часу, траєкторії, форм діяльності.
- Форми взаємодії в умовах дистанціювання, ізоляції (учень-педагог, учень-учень, батьки-діти, педагог-група, тощо).
- Особливості переживання станів та почуттів тривоги та паніки, безпорадності, відчаю, роздратування, апатії. Емоційна підтримка, спрямована на переживання почуттів оптимізму, захищеності, впевненості.
- Збереження та підтримка розумової та фізичної активності.
- Стосунки батьків з дітьми (забезпечення учіння дитини в умовах карантину, особливості виховання та спілкування, структурування часу дитини, організація розпорядку дня, створння та підтримка загальних правил), підтримка мотивації до навчання.
- Психологічні проблеми організації педагогічної діяльності в умовах дистанційної роботи та навчання (гіперконтроль, тривога, відповідальність, недостатність зв′язку, деструктивна комунікація, агресія, непродуктивне спілкування, безпорадність, пасивність, тоталітаризм).
На завершення академік Сергій Максименко привітав психологів України з їх професійним святом, підкреслив важливість психологічної підтримки населення в умовах епідемії, закликав психологічну спільноту до оптимістичної та продуктивної праці та побажав успіхів.
14:59 24.04.2020