Національною візією України до 2030 року передбачено використання творчого потенціалу особистості як «ключового драйвера», заохочення підприємницької ініціативи кожного громадянина, створення «комфортного бізнес-клімату» і забезпечення свободи реалізації бізнес-ідей. На загальнодержавному рівні підприємницька діяльність розглядається як потужне джерело соціально-економічного прогресу країни, дієвий спосіб досягнення цілей сталого розвитку суспільства, а саме, розв’язання соціальних проблем, подолання бідності й забезпечення високого рівня життя громадян. На часі – виховання активних, творчих, професійно компетентних фахівців, які прагнуть самостійно проектувати стратегію кар’єрного зростання. Такі ключові тези прозвучали 13 квітня 2020 р. під час вебінарів, проведених із метою оприлюднення результатів наукового дослідження «Теоретичні і методичні основи підготовки майбутніх кваліфікованих кадрів до підприємницької діяльності в умовах розвитку малого бізнесу», що із 2019 року виконується в Інституті професійно-технічної освіти НАПН України. «Змістом навчальних планів закладів професійної (професійно-технічної) освіти передбачено курс «Основи галузевої економіки і підприємництва», а також «Основи інноваційного підприємництва» – підкреслив доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії професійної кар’єри Валерій Орлов, – однакпроблема полягає в тому, яку мету і який зміст пропонують автори курсів, хто і з допомогою яких науково-методичних засобів забезпечує викладання цих навчальних дисциплін».Окресливши таку суперечність, учений зосередив увагу на висвітленні результатів порівняльного аналізу наукових підходів до розуміння підприємництва та здійснення бізнес-освіти в країнах Європи, США, колишнього СНД й України й узагальнив:«у цивілізованому світі вважається, що підприємці повинні бути чесними, компетентними, цілеспрямованими, ініціативними, проявляти лідерські якості, поважати думку інших, позитивно ставитися до людей, постійно вчитися, бути готовими ризикувати, уміти долати опір навколишнього середовища, проявляти наполегливість у досягненні поставленої мети, мати почуття відповідальності, завзятість, велику силу волі, творче мислення, високу працездатність, мати комерційний і фінансовий менталітет, уміти залучати необхідних партнерів, а також законним шляхом отримувати належний йому прибуток…». Учасники вебінару мали можливість не тільки ознайомитися із реаліями підготовки здобувачів професійної освіти до підприємницької діяльності, а й розглянути зміст навчальних дисциплін, подумки оцінити свої якості і хист до започаткування власної справи, відповісти на запитання анкети із виявлення здатностей до підприємницької діяльності.
Логічним продовженням порушеної проблематики стала доповідь доктора педагогічних наук, доцента, ученого секретаря Інституту професійно-технічної освіти НАПН України Людмили Базиль на тему: «Методика підготовки здобувачів професійної освіти до підприємницької діяльності в умовах розвитку малого бізнесу». Зосередивши увагу учасників вебінару на осучаснених завданнях закладів професійної освіти, Людмила Базильактуалізувала обізнаність освітян щодо науково-методичних засобів підготовки учнівської молоді до підприємницької діяльності, висвітлила особливості відповідної методики й наголосила: «Потрібно переглянути власні професійні цінності і спробувати змінити стратегію мислення, а, відтак, і педагогічної діяльності. Імперативну дидактику бажано замінити педагогікою співробітництва, що ґрунтується на розумінні навчання як процесу розвитку індивідуальних якостей суб’єкта. Саме педагогіка співробітництва передбачає зміну навчання,зокрема, стимулювання пізнавальної активності здобувачів професійної освіти, розвиток у них самостійного мислення і ділової активності. Досягнення цієї мети потребує застосування методів, що активізують самостійну пізнавальну діяльність здобувачів професійної освіти».
Під час вебінару було проаналізовано різні науково-методичні засоби, використання яких сприяє розвитку індивідуально-особистісних якостей учнів для здійснення ними успішної підприємницької діяльності, як-от: технологія командної роботи (teamworkmethod), проектного навчання, ситуаційно-контекстного навчання (case study), імітаційно-рольового навчання, випереджувальної самостійної роботи або «перевернутого навчання» (FlippedClass). Наприкінці виступу Людмила Базиль підкреслила, що позитивний ефект у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників до підприємницької діяльності має застосування не тільки імітаційно-рольових і ділових ігор, бізнес-симуляцій, навчальних тренажерів, а й проведення зустрічей із підприємницями, екскурсій (на підприємство, у податкову інспекцію, в центр розвитку підприємництва), виконання навчально-дослідницької і дослідно-експериментальної роботи.
У двох вебінарах узяли участь понад 150 осіб, серед яких: педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної) освіти, представники навчально-методичних і науково-методичних центрів професійно-технічної освіти, громадських організацій, науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, соціальні партнери. Соціальна значущість та актуальність порушених під час вебінарів питань активізувала учасників до обговорення проблем кар’єрного становлення особистості здобувача професійної освіти в умовах ринкової економіки, змістових акцентів і механізмів формування у них готовності до здійснення підприємницької діяльності.
Запис вебінару можна переглянути на офіційному сайті Інституту професійно-технічної освіти НАПН України: https://ivet.edu.ua/, а також за посиланням:https://youtu.be/nazXRFCXSfY
19:04 15.04.2020