НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
ПРОПОЗИЦІЇ НАПН УКРАЇНИ щодо проведення зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) і державної підсумкової атестації (ДПА) здобувачів загальної середньої освіти в умовах карантинних заходів

Останнім часом у засобах масової інформації і, особливо, у соціальних мережах активно обговорюється тема проведення зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) і державної підсумкової атестації (ДПА) здобувачів загальної середньої освіти у зв’язку з запровадженням карантину в закладах освіти. До дискусії долучалися також вчені НАПН України. Зважаючи на це, подаємо бачення НАПН України з обговорюваної проблеми.

Оскільки основним критерієм вступу до закладів вищої освіти в останні роки визначено систему іспитів у формі ЗНО, змінювати цей порядок, навіть у складних умовах карантину, не варто.

Можливі кілька сценаріїв організації ЗНО цього року.

Перший. Карантин припиняється за 10 діб до початку першого іспиту, тобто до 11 травня 2020 р. Усі заходи і процедури відбуваються за наперед визначеним графіком. 

Другий. Карантин продовжується до часу початку першого іспиту, тобто  до 21 травня 2020 р. Відповідно, графік проведення іспитів зміщується до моменту припинення карантину з урахуванням щонайменше десятиденного «буферного періоду» (для організаційних заходів). Так само, усі процедури, передбачені нормативними документами, пов’язаними з ЗНО, зміщуються на відповідний час.

За будь-яких обставин організаторам проведення ЗНО необхідно забезпечити безпечні санітарні умови відповідно до вимог, визначених Міністерством охорони здоров’я спеціально для цих заходів: попередня санітарна обробка приміщень, контроль температури всіх учасників ЗНО, належне розміщення учасників тестування в аудиторії, забезпечення їх індивідуальними масками тощо.

Стосовно ДПА у закладах загальної середньої освіти.

Карантинні заходи для здобувачів освіти, запроваджені в Україні з 12 березня ц. р., змусили перейти заклади освіти на дистанційні форми організації освітнього процесу, що не завжди сприяло забезпеченню належної якості освіти, на нашу думку, є всі підстави цього року відмінити ДПА на всіх рівнях повної загальної середньої освіти у будь-якій її формі. Цьому є кілька причин.

По-перше, в умовах карантину заклади освіти не в змозі забезпечити належні санітарно-епідеміологічні заходи (контроль температури, індивідуальні засоби захисту, санітарно-гігієнічні процедури тощо), що об’єктивно унеможливлює присутність здобувачів освіти під час атестації.

По-друге, під час карантину порушено звичну організацію освітнього процесу, яка ґрунтується на безпосередньому спілкуванні учня з учителем, завдяки чому стає можливим оперативне коригування результатів засвоєння навчального матеріалу, що не можна зараз гарантувати у дистанційних формах. Тому на результати ДПА в бік їх погіршення можуть вплинути чинники, зумовлені організацією освітнього процесу в умовах карантину.

По-третє, вже кілька років як ДПА втратила державний атрибут контролю: МОН України не надає школам регулятиву централізованого виконання екзаменаційних завдань, і кожний заклад освіти самостійно розробляє такі матеріали і процедури. Тому цього року заклад освіти спроможний на підставі поточного і тематичного оцінювання своїх учнів адекватно атестувати їх, без так званої «державної» підсумкової атестації.

В умовах запровадження Закону України «Про повну загальну середню освіту» МОН України має переглянути чинні нормативні документи з цього питання і створити об’єктивну, з атрибутами державності підсумкову атестацію здобувачів освіти кожного рівня або повністю довіритися в цьому закладам освіти, не називаючи атестацію державною.


15:01 26.03.2020