НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Практична психологія в інклюзивному середовищі – 2020

21 лютого на базі ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» відбулася Міжнародна науково-практична офлайн-онлайн конференція «Практична психологія в інклюзивному середовищі – 2020». Партнерами-організаторами конференції виступили ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», Переяславська міська рада,  Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Стамбульський фонд науки і культури (виконавчий президент Саїд Юдже), Державний університет республіки Молдова, Державний університет з Тирасполя, Державний педагогічний університет імені Іона Крянге, Переяслав-Хмельницький осередок київської філії української спілки психотерапевтів, Громадська організація «Інститут підтримки громадських ініціатив» та ін.

Основною метою конференції стало обговорення стратегічних питань впровадження інклюзивного навчання, зокрема: сучасні технології навчання та підтримки дітей з особливими потребами; система психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами та їх сімей; функції і завдання менеджменту інклюзивного середовища в освіті; підготовка майбутніх фахівців у закладах вищої освіти до впровадження інклюзивного навчання; європейський досвід упровадження інтегрованого навчання та перспективи його використання в Новій українській школі.

Відкрили міжнародну конференцію ректор ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» Віктор Коцур і директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка В’ячеслав Засенко.

Віктор Коцур зазначив, що в сучасній системі освіти в цілому створюються належні умови для задоволення освітніх попитів всіх осіб, в тому числі й з особливими потребами: визначається діапазон індивідуальних навчальних траєкторій; створюється система організаційно-методичних засобів для якісного засвоєння знань (адаптуються навчальні програми та плани, методи та форми навчання); використовуються наявні ресурси для задоволення індивідуальних освітніх потреб осіб із особливими потребами та створюються різні формати навчання. Однак залишаються проблеми, які потребують нагального розв’язання. Це, зокрема, організаційно-методичні питання забезпечення якісної освіти дітям з особливими потребами, супроводу таких дітей та їхніх батьків в процесі внутрішньо-шкільної інтеграції, шляхи вирішення яких і будуть озвучуватися на цьому заході.

В’ячеслав Засенко наголосив, що в освіті і науці посилено увагу до проблеми психологічного і соціального супроводів учасників навчально-виховного процесу в умовах інклюзивного навчання, що передбачає пристосування освітнього середовища до потреб дитини з урахуванням її особливостей і можливостей та забезпечення соціальних попитів. Зокрема це: соціально-психологічна діагностика, моніторинг особистісного розвитку і соціальної ситуації розвитку осіб з особливими потребами, прогнозування змін освітньої ситуації та визначення її основних тенденцій; проектування і соціально-психологічна корекція особистісного розвитку дітей у навчально-виховному процесі; соціально-психологічна і педагогічна реабілітація дітей із особливими потребами; консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу. В’ячеслав Засенко підкреслив, що у цьому контексті особливу увагу науковців Інституту спрямовано на науково-методичний супровід навчання дітей з особливими потребами, що передбачає розроблення навчально-методичного забезпечення щодо психолого-педагогічних та корекційно-розвивальних послуг, різних видів адаптації відповідно до потреб дитини, зокрема, адаптації змісту, методів і форм навчальної діяльності, адаптації методичних матеріалів (методик проведення комплексної оцінки розвитку дітей від 2 до 18 років, навчальних посібників, підручників, наочних та дидактичних матеріалів; використання друкованих текстів шрифтом Брайля та зі збільшеним шрифтом) й ін.

В’ячеслав Засенко зазначив, що в галузі освіти осіб з особливими потребами як, до речі, і в освіті взагалі, існує багато проблем, які мають як загальнодержавне, так і локальне коріння і, безумовно, заслуговують на вивчення й вирішення. Йдеться, скажімо, про: ранню допомогу і корекційний вплив на дітей з особливими потребами, що має ґрунтуватися на комплексній психолого-педагогічній оцінці розвитку дитини, що унеможливлюється браком фахівців, які володіють міжнародно визнаними методиками; створення відповідних умов для таких осіб у процесі навчання (сурдопереклад,  шрифт Брайля); застосування психодіагностичного інструментарію та корекційно-розвивальних програм у роботі з дітьми з особливими потребами, які, як правило, потребують удосконалення відповідно до сучасних освітніх змін і, чи не найважливіше місце серед них, належить підготовці вчителя до роботи в умовах інклюзії.  

До дискусії долучились науковці Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – заступник директора Леся Прохоренко, завідувач відділу інклюзивного навчання Наталія Ярмола, завідувач відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Ольга Бабяк, старший науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інна Недозим.

Прес-служба НАПН України
18:20 24.02.2020